Novi sistem fiskalizacije trebalo bi da smanji sivu ekonomiju, privrednici traže odlaganje primene

Zbog neizdavanja računa zatvoreno 41 odsto kontrolisanih objekata

AnalizaPoreziPreduzetnikU fokusu

28.2.2022 08:26 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Zbog neizdavanja računa zatvoreno 41 odsto kontrolisanih objekata Zbog neizdavanja računa zatvoreno 41 odsto kontrolisanih objekata
Inspektori Poreske uprave tokom prošle godine privremeno su zatvorili 41 odsto objekata koje su kontrolisali zbog neevidentiranja prometa preko fiskalnih kasa. Gotovo polovinu od... Zbog neizdavanja računa zatvoreno 41 odsto kontrolisanih objekata

Inspektori Poreske uprave tokom prošle godine privremeno su zatvorili 41 odsto objekata koje su kontrolisali zbog neevidentiranja prometa preko fiskalnih kasa. Gotovo polovinu od 1.495 radnji kojima je zabranjen rad usled neizdavanja fiskalnih računa činili su ugostiteljski objekti, a oko trećine trgovine, pokazuje izveštaj o radu Sektora za kontrolu Poreske uprave.

Da je izbegavanje „kucanja“ računa veoma zastupljen oblik sive ekonomije ukazuje visok procenat zatvorenih objekata i u 2020. godini, oko 35 odsto od ukupnog broja kontrolisanih.

„Analiza NALED-a pokazala je da će pored postojećih 120.000 obveznika, fiskalnu kasu morati da nabavi još najmanje 60.000 privrednika zbog proširenja obuhvata fiskalizacije. To će predstavljati dodatni izazov za Poresku upravu i njene kapacitete. Tokom prošle godine na raspolaganju je bilo 1.236 inspektora od sistematizovanih 2.000 mesta, a svega 660 za terenske kontrole. Digitalna fiskalizacija će im pomoći da budu efikasniji, a verujemo da će se neizdavanje računa smanjiti kada nesavesni ugostitelji i trgovci uvide da je teže izbeći evidentiranje prometa“, kaže predsednik Saveza za fer konkurenciju NALED-a, Ivan Miletić.

Nove fiskalne „kase“ (funkciju kase može da ima i mobilni telefon, tablet ili računar) u realnom vremenu odnosno u trenutku izdavanja računa slaće podatke serveru Poreske uprave. To će omogućiti prikupljanje mnogo veće količine informacija nego što pruža postojeći, tehnološki zastareli sistem, koji podatke šalje na 14 dana. Veći obim i bolji kvalitet informacija omogućiće da se analizom rizika efikasnije usmeravaju kontrole ka najrizičnijim radnjama, umesto poseta „od vrata do vrata“.

Hrvatski model fiskalizacije

U Hrvatskoj je sličan model fiskalizacije uveden 2013. godine i prema podacima Poreske uprave te zemlje, u prvoj godini primene novog sistema, u 35.000 sprovedenih nadzora uspeli su da utvrde nepravilnosti kod 17 odsto privrednika. Do 2019. godine broj kontrola su smanjili tri puta, ali su neizdavanje računa otkrivali u čak 64 odsto objekata, dobrim odabirom radnji koje će nadzirati.

Poreska uprava Hrvatske sprovodi kontrole tako što određenom sektoru (npr. pekare, trgovci, taksisti…) najavi da će tokom nedelju dana kontrolisati kako izdaju račune. Iako koriguju svoje ponašanje tokom tih dana, prava kontrola zapravo se odigrala nekoliko nedelja ranije kada isti ti privrednici nisu znali da su pod nadzorom. Upoređivanjem podataka, inspektori lako otkrivaju razlike u poštovanju obaveza. Takođe, izdavanje računa kontrolišu i direktnim nadzorom u prostorijama obveznika, ali i putem mobilnih uređaja, proverom izdatih računa u realnom vremenu.

„Najveće koristi od novog sistema fiskalizacije imaće, pre svega, odgovorna privreda jer se efikasnijom kontrolom suzbija nelojalna konkurencija koja neizdavanjem računa stiče nefer prednost i smanjuje promet. Takođe, veliki benefit imaće i potrošači jer će uz pomoć jedinstvenog koda odmah nakon kupovine moći da na sajtu Poreske uprave provere da li im je izdat ispravan fiskalni račun i zaštite svoja prava. Prijavljivanje kršenja propisa je najbolji put za otkrivanje i sankcionisanje sive ekonomije, a naše poslednje istraživanje pokazalo je da je tek 18 odsto građana spremno da prijavi objekat u kojem ne dobiju fiskalni račun i to želimo da promenimo“,  ističe Miletić.

Privrednici traže pomeranje roka za kraj godine

Iako i privrednici smatraju da će se siva ekonomija smanjiti uvođenjem fiskalizacije, većina samtra da to dolazi u lošem trenutku, pa su iz tog razloga Udruženja “Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije” (UZPPS) i “Računovodstvena komora Srbije”, poslali su Ministarstvu finansija zahtev za odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji i Zakona o elektronskom fakturisanju do kraja 2022. godine.

“Razlozi zbog kojih se Udruženja zalažu za odlaganje su višestruki. Prvi put se redovni finansijski izveštaji za 2021. godinu dostavljaju sa krajnjim rokom do 31. marta, što računovođama nameće dodatne obaveze, i zbog toga nemaju vremena da daju podršku zakonskim zastupnicima za preuzeta ovlašćenja za fiskalizaciju, kao i pomoć kod implementacije elektronskih fiskalnih uređaja, gde upravo računovođe knjiže dnevne izveštaje sa specifikacijom naplaćenih sredstava, a da još nije poznato kako će se taj izveštaj dostavljati u računovodstvo”, navode iz UZPPS za Biznis.rs.

U Zahtevima predatim Ministarstvu finansija oba Udruženja traže ukidanje informacionih posrednika u zakonu.

“Smatramo da bi uvid u poslovne podatke, koji jesu poslovna tajna za PDV obveznike, kao što su podaci o kupcima, dobavljačima, cenama, maržama za kupljena i prodata dobra, trebalo da ima samo Sistem elektronskih faktura SEF koji će biti u nadležnosti Poreske uprave. To predstavlja jedinu sigurnost za buduće poslovanje privrednika posebno sigurnost za domaće privrednike koji su nacionalni interes Republike Srbije”, ističu iz Udruženja.

  • GINKO

    30.6.2022 #1 Author

    Eto sad, opao im posa,zbog korono, a drzavs vraca pare u kasu sto su navodno poklanjali penzionerina i mladim do 29 godina

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.