Rast građevinske industrije “pogurao” proizvodnju boja, lakova i premaza
7.10.2024 14:03 Autor: Ljiljana Begović 3
Delatnost proizvodnje boja, lakova, sličnih premaza, grafičkih boja i kitova u Srbiji je deo hemijske industrije i predstavlja važan segment za građevinski sektor, autoindustriju, industriju nameštaja, štamparsku i druge privredne grane.
Tržište boja i premaza u Srbiji sastoji se od domaćih proizvođača i uvoznika stranih proizvoda. Neki od domaćih proizvođača imaju dugogodišnju tradiciju u ovoj industriji. Pored manjih i srednjih preduzeća koje čine većinu u ovoj delatnosti, u Srbiji posluje nekoliko velikih domaćih kompanija kao i filijale stranih.
Potražnja za proizvodima je godinama konstantna. U prilog toj činjenici idu i finansijski podaci koji pokazuju da se ukupna dobit celog sektora vrlo malo menjala. U 2021. godini poslovni rezultat svih preduzeća iznosio je 1.506.122.000 dinara, u 2022. 1.688.049.000 dinara, dok je u 2023. dobit bila 1.556.752.000 dinara.
Ukupan broj registrovanih firmi u ovoj delatnosti u 2023. godini, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall iznosio je 117.
Preduzetnik Vladimir Kovačević kaže da se proizvodnja boja i premaza u Srbiji oslanja na kombinaciju tradicionalnih i savremenih tehnologija.
“S obzirom na sve veći pritisak na zaštitu životne sredine, industrija boja i premaza u Srbiji mora da prilagođava svoju proizvodnju ekološki prihvatljivim proizvodima, kao što su boje na bazi vode ili proizvodi sa smanjenim sadržajem isparljivih organskih jedinjenja (VOC). To je posebno važno za kompanije koje žele da izvezu svoje proizvode na tržište EU, gde su ekološki standardi veoma visoki”, navodi Kovačević.
Srbija uvozi značajne količine sirovina za proizvodnju boja i lakova, kao i gotove proizvode. Istovremeno, određeni deo domaće proizvodnje namenjen je izvozu, posebno na regionalna tržišta Zapadnog Balkana. Ključne izvozne destinacije uključuju zemlje bivše Jugoslavije, ali postoji i interes za širenje na druge evropske i svetske zemlje.
“Potražnja za proizvodima boja i premaza najveća je u građevinskom sektoru, auto-industriji i industriji nameštaja. Obnova infrastrukturnih objekata i intenzivna izgradnja stambenih i poslovnih objekata, takođe doprinose potražnji za ovim proizvodima”, ocenjuje naš sagovornik.
Takođe, on dodaje da domaće tržište u velikoj meri zavisi od uvoza, što može da utiče i na češće promene cena.
Kada je reč o preduzećima u ovoj delatnosti ona su u 2023. godini zaradila ukupno 23.447.227.000 dinara, od čega je kompanija Maxima iz Lučana doprinela sa 40 odsto udela u ukupnom prihodu celog sektora.
Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, preduzeća Maxima je lider na listi najuspešnijih u delatnosti proizvodnje boja, lakova, sličnih premaza, grafičkih boja i kitova sa 9.166.511.000 prihoda u prethodnoj godini. Veliki prihodi prelili su se i na dobit koja je za ovo preduzeće u 2023. iznosila 957.394.000 dinara, što je rezultat koji joj je omogućio prvo mesto na listi najuspešnijih.
“Kompanija Maxima je porodična firma osnovana 1990. godine kao trgovina bojama. Uvidevši da na tržištu nema dovoljne ponude kvalitetnih unutrašnjih boja, 1994. godine porodica donosi odluku da otpočne proizvodnju. Taj razvojni put počinje proizvodom Maxipol, koji je ovu kompaniju učinio prepoznatljivom. Počeci su bili veoma skromni. Dnevni kapacitet iznosio je pet tona. Danas, kompanija Maxima ima kapacitet od 1.000 tona gotovog proizvoda na dan sa portfolijom proizvoda kojima nudi rešenja za sve završne radove u građevinarstvu”, navode u svom predstavljanju na zvaničnom sajtu Maxime.
Proizvodnjom industrijskih premaza još od 1953. godine bavi se preduzeće Kansai Helios iz Gornjeg Milanovca.
Ova kompanija članica je globalno priznatog proizvođača boja i premaza Kansao paint grupe.
“Ova kompanija je prešla dug put od svog osnivanja 1953. godine u Gornjem Milanovcu, kada je poslovala kao preduzeće za preradu kamena pod imenom Granit. Već 1956. godine, preduzeće menja naziv u Zvezda i ulazi u svet proizvodnje boja za fasade i unutrašnje zidove. Svoj dinamičan rast zadržava kroz 20. vek, postajući pionir u uvodu novih proizvoda za industriju boja i premaza. Velika prekretnica dolazi 2003. godine kada slovenački Helios preuzima većinski paket akcija i Zvezda postaje deo Helios Grupe. Novo poglavlje otvara se 2017. godine kada japanski gigant Kansai paint postaje vlasnik 100 odsto kompanije”, objasnili su svoj razvoj iz ove kompanije.
Dobro poslovanje firmu Kansai Helios dovelo je do drugog mesta najuspešnijih u delatnosti proizvodnje boja, lakova, sličnih premaza, grafičkih boja i kitova, sa ukupnom dobiti od 234.098.000 dinara u 2023. godini.
Sličan finansijski rezultat bio je i u 2021. od 280.070.000 dinara, dok je do pada u ovom segmentu poslovanja došlo 2022. kada je dobit iznosila 141.715.000 dinara.
Pročitajte još:
Potrošačima kojima su potrebni premazi za metal, drvo, mineralne podloge, sudeći prema finansijskim rezultatima, često proizvode nabavljaju od firme Pitura iz Beograda.
Na listi koju je napravila bonitetna kuća CompanyWall ovo preduzeće, koje posluje skoro 30 godina, nalazi se po dobiti na trećem mestu.
Rezultat od 149.414.000 dinara u 2023. godini ne razlikuje se mnogo od dobiti u prethodnim godinama, ona je u 2021. godini iznosila 158.916.000 dinara, a u 2022. 172.457.000 dinara.
Dux011
7.10.2024 #1 AuthorLepo.
ZELJKA
7.10.2024 #2 AuthorOdlicno, svaka čast
DOBRILA
8.10.2024 #3 AuthorPa fino , fino , lepo…