Srpsko tržište osiguranja i dalje relativno malo i nerazvijeno
IntervjuIzdvajamoMesečnikOsiguranje
3.5.2025 15:11 Autor: Marko Andrejić 18



Uprkos nesumnjivom napretku ostvarenom u proteklih nekoliko godina, srpsko tržište osiguranja i dalje je relativno malo i nerazvijeno u poređenju sa zrelim tržištima u okviru Evropske unije, ali i sa privredama u razvoju na području Balkana, kao i u Jugoistočnoj Evropi. Primera radi, ukupna bruto obračunata premija (BOP) iznosila je na dan 31. decembra 2024, godine gotovo 180 milijardi dinara, sa niskim racijom penetracije (preko 1,8 odsto) i gustinom (otprilike 27.000 dinara – od čega gotovo 22.000 dinara u neživotnim osiguranjima i oko 5.000 dinara u životnim osiguranjima). Sve ovo ukazuje na činjenicu da srpsko tržište osiguranja i dalje zaostaje za prosečnim vrednostima karakterističnim za razvijenija tržišta.
Ovako Frančesko Maši (Francesco Masci), predsednik Izvršnog odbora DDOR osiguranja i potpredsednik Confindustria Serbia, ocenjuje trenutno stanje tržišta osiguranja u Srbiji. U intervjuu za Biznis.rs on govori o najvećim izazovima sa kojima se ovaj sektor suočava, razlikama u odnosu na druga tržišta u regionu i najnovijim trendovima, poput digitalizacije i personalizacije usluga, kao i o rezultatima i planovima DDOR osiguranja za naredni period.
– Više je nego očigledno da poređenje srpskog tržišta osiguranja sa zrelijim tržištima nije moguće. Primera radi, u Italiji je racio penetracije dostigao 6,9 odsto na kraju 2024. godine, porastavši sa 6,1 odsto koliko je iznosio na dan godinu dana ranije. Životno osiguranje ostvarilo je rast od 4,3 odsto u prošloj godini, dok je neživotno osiguranje zabeležilo povećanje od 0,1 procentnih poena, te je tako sa 1,8 odsto u 2023. dostiglo 1,9 odsto u 2024. godini.
Uprkos činjenici da udeo sektora osiguranja u BDP-u Srbije ostaje relativno nizak, tokom prethodnih godina porasla je svest o potrebi za osiguranjem i njegovom značaju, što je dodatno podstaknuto negativnim događajima poput pandemije i brojnih prirodnih nepogoda, kao i rastućim poverenjem u sektor osiguranja. Kako bi se ovaj proces ubrzao, neophodno je i dalje raditi na edukaciji stanovništva i razvijati proizvode osiguranja prilagođene potrebama korisnika ovih usluga.
Neki od negativnih faktora koji utiču na percepciju osiguranja su, između ostalog, veoma visok stepen neupućenosti u osiguranje i predrasude vezane za samu delatnost osiguranja, dok sa druge strane imamo pozitivne aspekte, poput dinamičnog rasta koji je obeležio prethodni period, a koji ukazuje na sklonost ka ovoj vrsti usluga i na sposobnost sektora da odgovori na rastuće potrebe korisnika osiguranja.
U kojim segmentima vidite najveći potencijal za razvoj?
– Najveći potencijal za tržišni rast u smislu proizvoda vidimo u sektoru osiguranja motornih vozila, imovine, zdravlja, kao i u životnom osiguranju, i upravo smo na te segmente fokusirani. Treba reći da kod onih grana poslovanja koje ne podrazumevaju obavezno osiguranje, potencijalni budući napredak u velikoj meri zavisi od razvoja lokalne privrede i naročito od rasta BDP-a po glavi stanovnika.

Koji su najveći izazovi sa kojima se industrija osiguranja trenutno suočava – da li je to regulativa, digitalizacija ili nešto treće?
– Svake godine se suočavamo sa nizom različitih izazova, gde bih naveo samo neke – od rastućih geopolitičkih tenzija i zategnutih trgovinskih odnosa, preko kontinuirane i zabrinjavajuće visoke stope inflacije, potrebe da se nastavi fiskalna konsolidacija u velikom broju razvijenih privreda, učestalih epizoda nestabilnosti na finansijskim tržištima, do izazova sajber bezbednosti, razvoja generativne veštačke inteligencije, starenja stanovništva, klimatskih promena, te finansiranja inicijativa za pravedno društvo.
Po mom mišljenju, najsloženiji izazov za sektor osiguranja, ali na kraju krajeva i za bilo koji drugi sektor, jeste nestabilno okruženje koje nije podsticajno kada je u pitanju sprovođenje reformi koje predstavljaju preduslov za privredni razvoj i otvaranje novih radnih mesta. Mislim da nema potrebe da dodatno naglašavam da budno pratimo razvoj svih vrsta rizika koji bi mogli ugroziti našu sposobnost da pružamo kvalitetnu uslugu i da odgovaramo na potrebe korisnika osiguranja. Istovremeno, i više smo nego uvereni u našu sposobnost da ostvarujemo vrhunske rezultate, i ubeđeni da se, dugoročno gledano, odgovorno donošenje poslovnih odluka – isplati. Ne kaže se bez razloga da se na muci poznaju junaci.
Koliko se i na koji način tržište osiguranja u Srbiji razlikuje od drugih tržišta u regionu?
– Glavne karakteristike tržišta su suštinsko nepoznavanje delatnosti osiguranja i uvreženi narativ u vezi sa ovim sektorom. Ipak, postoje određene strukturne nijanse koje oblikuju srpsku privredu, čineći je IT liderom na nivou čitavog regiona, što za posledicu ima privredno okruženje koje podstiče inovacije i koje pokazuje sklonost, ali i pozitivan odnos prema najnaprednijim rešenjima. Svako tržište ima svoje slabosti i jake strane, a do svih zainteresovanih strana je da reaguju na probleme, ali i da unapređuju one karakteristike koje ih izdvajaju od konkurencije.
Uopšteno govoreći, vizija je najznačajniji faktor uspeha, kao i sposobnost da se predvide određeni trendovi i rizici i da se osmisli adekvatna strategija prilagođena specifičnim potrebama zemlje. Rezultati će uslediti, a već sada smo svedoci ohrabrujućih signala.
Kako ocenjujete rezultate DDOR osiguranja u prethodnoj godini? Koji segmenti su ostvarili najveći rast?
– Pre svega, poslovanju u 2024. godini pristupili smo sa opreznim optimizmom, nakon teške godine u kojoj je niz razornih vremenskih nepogoda protutnjao Srbijom, ostavljajući haos širom zemlje, što je samo potvrdilo činjenicu da se rizik od klimatskih promena konstantno povećava, dovodeći do ogromnih gubitaka za privredu i stanovništvo. Iako su vremenske nepogode koje su pogodile Srbiju tokom 2024. godine bile znatno slabijeg intenziteta od onih u godini koja joj je prethodila, klimatske promene i dalje predstavljaju jedan od vodećih rizika kada su u pitanju privreda, poslovanje firmi i životi pojedinaca.
S tim u vezi, i u prethodnoj godini išli smo u susret zacrtanim ciljevima, tako da je društvo nadmašilo sve finansijske ciljeve i prevazišlo sve pokazatelje za praćenje poslovanja, uključujući profitabilnost i adekvatnost kapitala. U globalu gledano, društvo je u svim segmentima poslovanja zabeležilo solidne rezultate, sa rastom koji je bio brži od rasta tržišta, istovremeno nastavljajući sa opreznim pristupom prilikom preuzimanja rizika, uz sprovođenje strateških investicija za unapređenje svoje IT arhitekture i unapređenje dobrobiti zaposlenih. Pored toga, izuzetno oprezno smo pristupili jačanju zaštitnih mehanizama koji mogu pomoći u ublažavanju posledica negativnih događaja u narednih nekoliko godina.
Kada je u pitanju učinak ostvaren tokom 2024. godine, valja istaći i sve brži razvoj poslova u oblasti bankoosiguranja, kao i uspešno ponovno uspostavljanje održivog rasta i profitabilnosti u poslovima dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, gde blisko sarađujemo sa našim dugogodišnjim partnerima. Osim toga, naglasio bih da smo ojačali našu konkurentsku poziciju u poslovima sa investicionim nekretninama, gde smo u protekle dve godine zabeležili značajan rast, kako u pogledu komercijalne penetracije, tako i u pogledu preuzimanja rizika, što za posledicu ima rast i razvoj našeg poslovanja.
Sve u svemu, dosadašnja praksa pokazuje da smo na pravom putu da ostvarimo stabilan, održiv, ujednačen i profitabilan rast, a prošlogodišnje cifre su ohrabrujuće i ukazuju na to da sve investicije i odgovorne poslovne odluke donete u proteklih nekoliko godina daju rezultate.

Koliko su inovacije i digitalizacija unapredile vaše poslovanje i odnos sa klijentima?
– Inicirali smo unapređenja, i ona napreduju jednim stabilnim tempom za koji očekujemo da će se ubrzati kako budemo ostvarivali dalji pomak u smislu digitalizacije procesa. Cilj nam je da maksimalno skratimo vreme potrebno za završetak određenog procesa i da konstantno unapređujemo naše poslovanje primenom principa marginalne dobiti, kao i da automatizujemo repetitivne zadatke i ubrzamo procese, uz eliminisanje svih nepotrebnih elemenata koji koče naše aktivnosti, kako interne, tako i one u vezi sa klijentima, dobavljačima i drugim zainteresovanim stranama. Mi u DDOR-u uspostavili smo saradnju sa najvažnijim regionalnim igračima kako bismo ostavili značajan trag u tehnološkom smislu i izdvojili se u odnosu na konkurenciju, kao i izbegli rizik od kašnjenja u tehnološkim inovacijama.
Primera radi, uložili smo značajna sredstva, kapital, veštine i vreme u tranziciju na novi centralni IT sistem koji će predstavljati jednu od okosnica strategije budućeg rasta. Istovremeno, implementiramo najnaprednija IT rešenja u Direkciji za aktuarske poslove kako bismo precizno definisali modele za određivanje cena uzimajući u obzir specifičnosti određenog rizika. Sve u svemu, ove investicije, uz znanje i specijalizaciju naših izvršnih direktora i stručnjaka, predstavljaju kamen temeljac saradnje koju negujemo sa najistaknutijim regionalnim igračima koji imaju poverenja u nas, između ostalog i zbog naše izuzetne sposobnosti da ostvarujemo vrhunske rezultate.
DDOR osiguranje je bilo generalni sponzor i ovogodišnjeg Sajma automobila u Beogradu. Koliko je ovaj događaj važan za vašu kompaniju?
– Snaga je u brojevima: Sajam automobila potvrdio je svoj status najznačajnijeg globalnog trgovačkog sajamskog događaja u automobilskoj i srodnim industrijama koji se održava tokom marta. Našao se među 11 najvećih međunarodnih sajmova ove godine i jedan je od svega tri međunarodna automobilska sajma u Evropi. Tokom njegovog ovogodišnjeg izdanja imali smo priliku da vidimo 257 izlagača koji su predstavili 105 marki automobila i motocikala, sa 180 premijera. Tokom samo jednog vikenda Beogradski sajam automobila posetilo je više od 60.000 ljudi.
Već 11 godina smo generalni sponzor beogradskog sajma automobila i izuzetno smo ponosni na saradnju sa velikim brojem istaknutih partnera, kao i sa uvaženom organizacijom kao što je Beogradski sajam. Da zaključim, dela govore glasnije od reči, te smo tako potvrdili našu posvećenost davanju podrške lokalnoj ekonomiji, a naročito automobilskoj industriji koja prolazi kroz još jedan težak period usled neusaglašenog donošenja politika na globalnom nivou, dok dinamika najava i uvođenja tarifa unosi nespokoj na tržišta.
Godina jubileja
– Želeo bih da istaknem i to da je 2025. godina važnog jubileja za DDOR, budući da obeležavamo 80 godina pružanja usluga i posvećenosti ispunjavanju potreba korisnika osiguranja pod sloganom: “80 godina posvećenosti. Jedna kompanija. Jedan brend. Jedna kultura.” Nema dileme da reputacija ostaje jedan od ključnih faktora koji doprinosi očuvanju vodeće pozicije među konkurentima, a samim tim i poverenja i kredibiliteta. Budući da je poverenje okosnica naše sposobnosti da rastemo i da se razvijamo, ono ne samo da predstavlja jedno od najvažnijih obeležja našeg Društva, nego je i primarni pokretač želje naših klijenata i partnera da sarađuju sa nama – ističe Frančesko Maši.
Kako vidite budućnost osiguranja u automobilskoj industriji, sa porastom broja električnih vozila i dolaskom autonomne vožnje?
– Automobilska industrija igra ulogu pokretača u sektoru osiguranja, ne samo zbog obaveznog karaktera AO osiguranja, nego i zbog toga što je veliki broj strategija usmeren na ovaj sektor od izuzetne važnosti: pomenuo bih upotrebu telematike u više od četiri miliona crnih kutija instaliranih u vozilima korisnika usluga Unipol osiguranja, kojima upravlja Unipol Tech, a koje nam omogućavaju, između ostalog, da prikupljamo ogromne količine podataka o saobraćaju i mobilnosti – približno 100 miliona kilometara se evidentira na dnevnom nivou. Ti podaci su poverljivi i dostupni su javnim upravama, koje su njihovi primarni korisnici. Sve u svemu, povećana bezbednost uz niže troškove i unapređenje zdravlja čini ove crne kutije svojevrsnim zelenim kutijama koje imaju mogućnost procene uticaja različitih stilova vožnje na životnu sredinu. Takođe, vredi pomenuti saradnju sa politehničkim univerzitetom, Politecnico di Milano, i angažovanje Unipolovog sektora Beyond Insurance, na uspostavljanju Think Tank-a, Saveta za urbanu mobilnost, čiji je glavni cilj promocija saradnje između obrazovnih ustanova, javnih institucija i privatnog sektora kako bi se obezbedila nesmetana tranzicija ka sistemu mobilnosti koji je održiv, integrisan, povezan i zelen, i ka nečemu što nazivamo – mobilnost kao usluga.
Međutim, debata o električnim vozilima je veoma polarizovana i politizovana i ostaje niz pitanja koja je potrebno rešiti kako bi se ostvario značajniji napredak na ovom polju. Sve u svemu, mi suštinski zavisimo od podataka, a telematski podaci koje je prikupio Unipol Tech korišćenjem gore navedenih crnih kutija ukazuju na to da otprilike 43 odsto Euro 5 vozila i okvirno 24 odsto Euro 4 vozila imaju manji ugljenični otisak u poređenju sa prosekom za Euro 6 vozila, budući da uticaj na životnu sredinu više zavisi od načina korišćenja vozila nego od same klase automobila.
Kako ocenjujete trendove u sektoru osiguranja, posebno kada je reč o digitalizaciji i personalizaciji usluga? Da li u narednom periodu planirate nove proizvode ili usluge koje bi dodatno privukle korisnike?
– Evolucija, adaptacija i anticipativni pristup. Sve su to ključne reči kada je u pitanju poslovanje, no naročito je važno ozbiljno pristupiti poslovanju. Pred nama je predstavljanje narednog trogodišnjeg Strateškog plana Grupe finansijskoj zajednici i uprkos tome što u trenutku davanja ovog intervjua nije moguće unapred obelodaniti podatke koji se tiču strateških aktivnosti koje će predstavljati okosnicu buduće strategije i koraka za postizanje ciljeva predviđenih strategijom, DDOR je dao svoj doprinos ovom sveobuhvatnom planu i nastaviće da širi svoje poslovanje, kombinujući rast sa tehničkom profitabilnošću, uz nužno očuvanje ravnoteže kako bi se nastavio ujednačen i profitabilan rast.
Pročitajte još:
Kako vidite razvoj tržišta osiguranja u Srbiji u narednih nekoliko godina i gde vidite DDOR u tom kontekstu?
– Tržište će nastaviti sa rastom, iako tek treba da se vidi kojim tempom, budući da to u velikoj meri zavisi od razvoja privrede i rasta BDP-a po glavi stanovnika. DDOR je vodeće osiguravajuće društvo, deo jednog od najznačajnijih evropskih finansijskih aktera, sa izuzetnom reputacijom u zemlji i u oblasti čitavog Balkana. Posvećeni smo očuvanju vodeće pozicije u lokalnoj ekonomiji i ostavljanju traga na srpskom tržištu, postavljajući temelje za buduće uspehe uprkos rastućoj neizvesnosti i sve ozbiljnijim izazovima.
Autor: Marko Andrejić
Tekst je objavljen u aprilskom broju štampanog izdanja Biznis.rs
ZVEZDA
3.5.2025 #1 AuthorTo je jako tuzno
LJUBOMIR
4.5.2025 #2 AuthorNa žalost, ali bi trebalo mqlo ljudi da razmišljaju u tom pogledu.
JANA
3.5.2025 #3 AuthorSve je istina ,malo i nerqzvijeno,ali nasi ljudi au zasticeni kao beli medvedi ,scaka povreda na putu ili u udesu tu je osiguranje ,svako dobro …Podrzavam razvijanje
ZVONČICA
3.5.2025 #4 AuthorMožda će se u budućnosti nešto promeniti
Emilija
3.5.2025 #5 AuthorNažalost je tako,nismo dovoljno informisani o prednosti osiguranja.
HANA
4.5.2025 #6 AuthorPa naravno kad ljudi nemaju poverenja…
VALERIJA
4.5.2025 #7 AuthorVeliki je procenat onih koji žive iskod proseka te verujem da to ima direktan uticaj na tržiše osiguranja.
Vanja
4.5.2025 #8 AuthorGeopoliticke tenzije su glavni problem!
KIMCHI
4.5.2025 #9 AuthorNerazvijena svest i relativno mala odvajanja
JEKSICA25
4.5.2025 #10 AuthorTo se sve moze promeniti
STEPA
4.5.2025 #11 AuthorMali procenat ljudi ima poverenje
Šone
4.5.2025 #12 AuthorVerujem da će se i to promeniti kroz koju godinu.
Šone
4.5.2025 #13 AuthorVidećemo šta će biti u narednom periodu…
LAV
4.5.2025 #14 AuthorOsiguranje je u svetu vise zastupljeno. Kod nas nekako ta sama svest nije dovoljno razvijena.
ŽIZI
4.5.2025 #15 AuthorNaš narod je uvek bio oprezan, pa je tako i sada.
SUNCICA
4.5.2025 #16 AuthorTakvo je uverenje kod nas da retko ko ce unapred placati nesto od cega mozda nikada nece imati koristi
Faith
4.5.2025 #17 AuthorTrebalo bi da je trziste osiguranja bolje u nasoj drzavi
Faith
4.5.2025 #18 AuthorJa bas mislim da ima dosta osiguravajucih kuca