Narušeno mentalno zdravlje pilota posle velike pauze
AnalizaLifestyleU fokusuZdravlje
3.6.2021 14:26 Autor: Vladimir Jokanović
Povratak avio-kompanija letenju otvorilo je temu brige za mentalno zdravlje pilota, kao jednom od ključnih faktora bezbednosti putovanja. Mnogi piloti i letačko osoblje iskusili su anksioznost, stres i depresiju tokom zaključavanja za vreme pandemije, ali o tome ne govore i obeshrabreni su da priznaju probleme i zatraže pomoć.
Ovo upozorenje stiglo je od istraživača sa Trinity College u Dablinu, koji su proučavali zdravlje zaposlenih u vazduhoplovstvu u trenutku kada avio-kompanije širom sveta obnavljaju letove i unajmljuju avione i posade, prenosi Guardian. Avio industrija jedan je od najvećih gubitnika pandemije, a održavanje zdravlja pilota, važno je kao i zaštita ispravnosti aviona koji dugo nisu leteli.
Za dve nedelje od 17. maja sa aerodroma u Velikoj Britaniji zakazan je 1.841 let za Francusku, Španiju, Italiju i Grčku, što je porast od 300 odsto u odnosu na dve prethodne nedelje. Istovremeno, avio-kompanije u SAD otvorile su prošle nedelje stotine novih linija.
Vazduhoplovni radnici jedva čekaju da se vrate na posao, da nastave karijere i obnove primanja, ali podaci istraživanja pokazuju da će se mnogi od njih osećati iscrpljeno kada se budu vratili u kokpite i kabine, tvrde istraživači, a mnogi su prevremeno završili letačke karijere.
Oni navode da su ovo činjenice i da ih ne treba ulepšavati. Podaci pokazuju da se određeni broj pilota borio sa psihičkim problemima i pre pandemije, ali da nisu otkrili poslodavcima zdravstvene smetnje zbog stigme i straha od gubitka licence i zarade.
Istraživanjem koje je sprovedeno 2019. godine obuhvaćeno je više od 1.000 pilota širom sveta, a utvrđeno je da je 18 odsto njih imalo umerenu depresiju, a 80 odsto je patilo od umerene iscrpljenosti. Više od tri četvrtine ispitanika navelo je da takve stvari ne bi otkrili poslodavcima, dok je 81 odsto navelo da ih poslodavci ne cene dovoljno.
U avgustu 2020. godine istraživanje, koje je uključilo 2.000 vazduhoplovnih radnika, uglavnom pilota, otkrilo je da su oni više patili od opšte populacije. Petina pilota i 58 procenata kabinskog osoblja prijavilo je da pate od umerene depresije.
Ne mali broj vazduhoplovnih radnika izgubio je prihode tokom pandemije, a neki su se suočili sa gubitkom stanova i automobila, navode autori studije. Kada se ponovo budu vratili na posao neće biti podjednako jaki i otporni kao pre pandemije, a to bi potencijalno moglo da utiče na sigurnost letenja.
U prvim mesecima pandemije svi su čekali da se stvari vrate u normalu, ali je posle nekoliko meseci taj trend prestao. Na početku pandemije nedostatak pilota pretvorio se u višak. Stvorena je vojska visokokvalifikovanih stručnjaka koji nisu imali šta da rade, prenosi AeroTime.
Pre krize, mnoge aviokompanije imale su zahtev da je prethodni let pilota bio u proteklih 12 meseci. Za masu pilota otpuštenih prošle godine, čak i potpuni oporavak sektora značio bi puno poteškoća okio ponovnog zapošljavanja usled opadanja veština i neizvesnosti oko prakse ponovnog angažovanja.
Pre pojave pandemije, američke avio-kompanije pripremale su se za talas penzionisanja pilota posle navršenih 65 godina. U slučaju American Airlines to je značilo odlazak u penziju tokom tekuće decenije za 7.200 od 15.000 pilota, ali su prošle godine umesto postepeno, najiskusniji piloti penzionisani naglo, zbog potrebe da se smanje troškovi, prenosi CNBC. U toku je masovno zapošljavanje mladih pilota koji treba da zauzmu njihova mesta.