Brojne firme nemaju dileme da li će se rast cena sirovina i poluproizvoda preliti na cene njihovih roba

10 kompanija već najavilo da će veće troškove preneti na kupce

SvetVesti

14.6.2021 16:24 Autor: Redakcija Biznis.rs

10 kompanija već najavilo da će veće troškove preneti na kupce 10 kompanija već najavilo da će veće troškove preneti na kupce
Objavljeni mesečni podaci o indeksu potrošačkih cena (CPI) u SAD tokom maja pokazuju da je skok od pet odsto, koliko je zabeleženo prošlog meseca,... 10 kompanija već najavilo da će veće troškove preneti na kupce

Objavljeni mesečni podaci o indeksu potrošačkih cena (CPI) u SAD tokom maja pokazuju da je skok od pet odsto, koliko je zabeleženo prošlog meseca, predstavlja najveći mesečni rast još od avgusta 2008. godine, piše Market Business Insider.

Osnovni CPI, u maju je porastao za skromnih 3,8 odsto u odnosu na prošlu godinu, ali se i dalje konstantno povećava za 0,7 odsto, iz meseca u mesec. Pomenuti podaci doveli su i do rasprave među ekonomistima i analitičarima tržišta, po pitanju inflatorni trendovi.

Zvaničnici uključujući i Federalne rezerve (FED) tvrde da su rastući troškovi samo „prolazni“ i da se javljaju kao rezultat neravnoteže ponude i potražnje, koju je donela pandemija i početak ponovnog otvaranja ekonomije. Drugi, uključujući ekonomistu sa Kembridža (Cambridge) Muhameda Elerijana (Mohamed El-Erian), tvrde da bi inflacija dovela u pitanje insistiranje FED na održavanju ultra-prilagodljivih politika, kako se pandemija približava kraju. U koju god vrstu argumenata žele da veruju investitori, jasno je da će bar desetine kompanija podići cene svojih proizvoda i usluga, zbog sve većih troškova osnovnih roba.

Od Coca-Cole do Campbell Soup-a, sve ove firme značajno su pogođene povećanim troškovima osnovnih inputa. Zato planiraju da povećaju cene i povećane rashode prevale potrošačima.

Dovodi se u pitanje da li će trenutni rast cena ostati dugoročan ili ne, ali je jasno da je svakodnevni život običnog potrošača već sada skuplji nego prošle godine.

U nastavku su detaljnije predstavljeni razlozi nekih kompanija da svoje rastuće troškove zbog inflacije prebace na potrošače.

Campbell Soup Company

Koliko je ovaj proizvođač zabrinut za narastajuće troškove poslovanja govori podatak da je samo u jednom danu, 9. juna ove godine, tokom konferencijskog sastanka menadžera ove firme reč „inflacija“ pomenuta čak 35 puta. Kompanija otkriva da je na nju već „uticalo rastuće inflatorno okruženje“, a izvršni direktor Mark Klous (Mark Clouse) saopštio je da očekuje „trajni inflatorni pritisak tokom ostatka godine“.

U tom smislu, plan je da se tokom leta povećaju cene hrane koju proizvode.

„Bićemo vrlo pažljivi u vezi s tim. Poslednje što želimo je zaustaviti rast za koji smo poprilično naporno radili“ kaže povodom ovih najava izvršni direktor Mark Klous.

Kompanija JM Smucker

Njihovi menadžeri su zabeležili da su samo na jednom konferencijskom sastanku Grupe, reč inflacija pomenuli deset puta. Izvršni direktor Mark Šmuker (Mark Smucker) ne krije da će kompanija podizati cene kako bi nadoknadila rastuće troškove.

„Široko raširena inflacija utiče na mnoge robe, ambalažni materijal i transportne kanale, koji su važni za naše poslovanje. Ublažavamo efekte kombinacijom viših cena, uključujući povećanje cena na kataloškom spisku, smanjenu trgovinu i strategije optimizacije neto prihoda, kao i kontinuirano upravljanje troškovima “, pravda poteze svog menadžmenta Šmuker.

Stanley Black & Decker

U prezentaciji poslovanja kompanije Stanlei Black & Decker za prvi kvartal 2021. godine, 28. aprila, na slajdu pod nazivom „Ažuriranje podataka o rastu cena“, kompanija je navela da su čelik, smola, osnovni metali, električne komponente i baterije koji su im neophodni za proizvodnju, već povećali, ali i da će nastaviti da uvećavaju ulazne troškove za 2021. godinu za 160 miliona dolara, što je značajno iznad planova firme iz januara ove godine.

Whirlpool

U intervjuu za Yahoo Finance, iz aprila ove godine, finansijski direktor Whirlpoola Džim Piters (Jim Peters) napomenuo je da kompanija beleži rast cena i da će troškove prebaciti na potrošače.

„Planiramo rast cena svojih proizvoda u svim regionima sveta, od 5 do 12 odsto. Oni su vođeni rastom robnih troškova i to je nešto što moramo, ali i što smo u prošlosti činili.„, istakao je u intervjuu Piters.

Kompanija je, već u svom prvom finansijskom kvartalu rekla da će akcije povećanja cena „umanjiti uticaj globalnih ograničenja u snabdevanju i rastućih ulaznih troškova“.

Kimberly-Clark

Čuvena firma Kimberli-Clark je navela da će krajem marta povećati cene proizvoda, kao što su taoletni papir Scott i Huggies pelene, za „srednje do visoke jednocifrene procente“. Zatim je i u izveštaju o profitu za prvi kvartal, 23. aprila, zabeleženo da je došlo do „naglog rasta ulaznih troškova“.

Predsedavajući i izvršni direktor kompanije Kimberli-Clark Mišel Hsu (Michael Hsu) priznaje da firma beleži rast prodajnih cena, kako bi ublažio snažan udar cena ulaznih komponenti.

Honeywell

Direktor Honeywell-a Darijus Adamčik (Darius Adamczik) najavio je da „inflacija sve više utiče na poslovanje ove firme. Prema njegovim rečima, kompanija će brzo preduzeti mere u vezi sa cenama kako bi sprečila veće probleme.

Kompanija Clorox

Kloroksova potpredsednica za odnose sa investitorima Lisa Burhan (Lisah Burhan) izjavila je, u izveštaju ulagačima za treći finansijski kvartal, da kompanija ima veliki problem sa rastom cene svojih sirovina, pre svega smole.

Da bi upravljala tim rastućim troškovima, firma Kloroks je najavila poskupljenja svojih proizvoda, koja će na snagu stupiti u julu. „Kao što smo spomenuli, inflatornim pritiscima upravljaćemo holistički koristeći sve alate iz naše kutije alata“, rekla je Burhan.

Procter & Gamble

Direktor kompanije Procter & Gamble Džon Moeler (Jon Moeller) obavestio je ulagače da je „u toku jedno od većih povećanja troškova proizvodnje robe koje je video od kako radi sa P&G“, a kako sam konstatuje „u pitanju je duži period.

Kompanija je saopštila da će započeti „proces primene novih, viših cena na svoje kategorije proizvoda za negu beba i žensku negu u SAD, kako bi nadoknadila deo uticaja rastućih troškova robe“, napominjući da će se „tačan iznos porast razlikovati u zavisnosti od marke i podbrenda u rasponu od srednjeg do visokog jednocifrenog procenta i stupiće na snagu sredinom septembra “.

Coca – Cola

Sredinom aprila, izvršni direktor Coca-Cole, Džejms Kuinsei (James Kuincei), izjavio je da će kompanija povećavati cene kako bi nadoknadila rastuće troškove. „Dobro smo zaštićeni u ovoj godini, ali je pojačan pritisak za narednu godinu, što će dovesti do povećanja cena“, rekao je Kuinsei.

Reynolds

Podaci o potrošačkim proizvodima kompanije Reinolds govore da je već u toku rast cena, za neke od njegovih najpopularnijih proizvoda.

„Povećanja cena su sprovedena, a u toku je drugi krug, sa planovima da se treći krug primeni u trećem kvartalu“, zaključio je glavni finansijski direktor Reinoldsa Majkl Grejem (Michael Graham) tokom predstavljanja podataka o prometu za prvi kvartal, piše Markets Business Insider.

Tagovi
FED INFLACIJA

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.