Avionski teretni transport beleži rast, okeanski je u padu
15.7.2021 18:15 Autor: Redakcija Biznis.rs
Visoke okeanske stope tereta uzrokovane prekidom usluga, pomažu špediterima i brodarima da što više koriste avionski prevoz. U svom najnovijem rezimeu tržišta, udruženje avio-kompanija IATA je istaklo da avionski teret profitira od „izuzetno zagušenih“ lanaca snabdevanja kontejnera.
Navedeno je da se troškovna konkurentnost vazdušnog tereta u odnosu na transport kontejnera poboljšala tokom poslednjih meseci, s prosečnim troškovima avionskog tereta u maju, koji je šest puta skuplji od pomorskog, prenosi Air Car Go News.
„Poboljšana konkurentnost u poređenju sa pomorskim brodarstvom trebalo bi da i dalje čini vazdušni teret svetlom tačkom za avio-kompanije, dok se potražnja putnika bori sa kontinuiranim zatvaranjem granica i ograničenjima putovanja“, izjavio je generalni direktor IATA Vili Valš (Villie Valsh).
Dobavljač tržišnih podataka Freightos istakao je da su stope avionskog tereta iz Azije u SAD prošle nedelje počele da rastu. Istraživač Freightosa, Juda Levin (Judah Levine) napominje:
„Čini se da neki trgovci na malo odlučuju da okeanski uvoz preusmere na vazdušni transport, uprkos troškovima i mogućim finansijskim gubicima kao način da garantuju zalihe i izgrade lojalnost kupaca, dok njihovi konkurenti mogu biti rasprodati zbog logističkih kašnjenja.“
Podaci Freightosa pokazuju da su stope prevoza tereta okeanom od Kine do zapadne obale SAD prošle nedelje iznosile 6.533 dolara po jedinici od 40 stopa, što je porast od 151 odsto u odnosu na prošlu godinu, dok su od Kine do američke istočne obale cene porasle za 209 procenata na 10,30 dolara po jedinici od 40 stopa. Primećeno je da se sam prelazak sa okeana na vazdušni prevoz desio zbog sve učestalijih promena u brodskoj industriji. Navode u Freightosu da je avionski transport nestabilan, ali je stabilniji u poređenju sa brodarstvom.
Da bi naglasila promene u brodskom kontejneru, IATA je ukazala na podatke SeaIntelligence-a koji su pokazali da su kašnjenja u globalnom rasporedu znatno porasla, ekvivalentno implicitnom gubitku kapaciteta od 8,6 odsto na raspoloživoj floti u aprilu 2021.