Beograđane uskoro očekuje poskupljenje taksi usluga?
14.7.2021 16:01 Autor: Marija Jovanović
Strukovno udruženje taksi preduzetnika (SITAB) uputilo je Gradu Beogradu zahtev za poskupljenje usluga. Taksisti poručuju da cene nisu menjane poslednjih deset godina, dok su njihovi troškovi porasli za više od 50 odsto. Takođe, oni traže i kontrolu i sprovođenje Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, kako bi se kaznili oni koji organizuju nezakonit prevoz, a oni koji legalno posluju mogli da nastave da rade u normalnim okolnostima, navode u ovom udruženju za naš portal.
“Cene taksi prevoza nisu menjane već deset godina. Svi troškovi poskupeli su 50 odsto i više. Zato smo uputili zahtev za linearno poskupljenje, odnosno da se start vožnje sa 170 poveća na 300 dinara ili da start, cena po kilometru i čekanje poskupe za 30 odsto, ali još uvek nismo dobili nikakav odgovor Grada Beograda”, kaže za Biznis.rs predsednik SITAB Vlado Bulatović.
Kako objašnjava naš sagovornik, zahtev za poskupljenje je sasvim očekivan i realan jer taksisti sada duplo više novca moraju da izdvoje za tehničke preglede, osiguranje, registraciju i gorivo.
“Tehnički pregled poskupeo je sa 4.000 na 8.000 dinara, osiguranje vozila za nekih 30 odsto. Samo gorivo koštalo je 112 dinara, sada je 160. Za servis vozila nekada smo izdvajali od 8.000 do 10.000 dinara, sada za subvencionisana vozila kod ovlašćenih predstavnika moramo da izdvojimo od 20.000 do 30.000 dinara kako ne bismo izgubili garanciju”, ističe Bulatović.
Na pitanje zbog čega u ovom slučaju postoji velika razlika u cenama u unutrašnjosti i u Beogradu, na šta građani redovno skreću pažnju kada je reč o taksi prevozu, on napominje da se to ne može porediti.
“Za razliku od Beograda, u većini gradova i opština nije ispoštovan Zakon o prevozu putnika o drumskom saobraćaju po kom su grad ili opština dužni da donesu propisanu cenu po kojoj taksi prevoz mora da se obavlja. Takođe, cene usluga najskuplje su u Beogradu, ako ne računamo troškove struje i goriva koje su svuda iste”.
U Beogradu je oko 6.500 taksista, dok ih u celoj Srbiji 17.500. U prestonici je dosta ljudi iskoristilo subvencije od 8.000 evra za kupovinu vozila, dok je situacija u unutrašnjosti znatno drugačija.
“Niko se nije zapitao zašto je mali broj ljudi iz unutrašnjosti odlučio da kupuje subvencionisana vozila. U Beogradu jednostavno morate da imate kvalitetan automobil, kako bi vas stranke birale. Takođe, u špicu nam je neophodno mnogo više vremena za vožnju. Vozimo čak tri puta duže. Prema studiji Saobraćajnog fakulteta o taksi prevozu, da bi ovaj posao bio isplativ mi moramo da imamo od 14 do 18 vožnji za osam sati i prosečna vrednost jedne vožnje mora da bude 580 dinara. To je fizički nemoguće”, navodi predsednik SITAB.
Kada je reč o Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju, u ovom udruženju nezadovoljni su jer se on uprkos tome što je stupio na snagu pre dve i po godine, ne sprovodi. Zbog toga traže da se stvore normalni uslovi kako bi oni koji posluju legalno mogli da nastave da izmiruju svoje obaveze prema državi.
“I dalje se organizuje nezakonit prevoz. Inspekcija Grada Beograda i Komunalna milicija ne rade ništa po tom pitanju. Zbog toga smo tražili da gradonačelnik ispita njihov rad i da ministarstvo vrši nadzor nad primenom zakona i razreši tu situaciju jer se stranke masovno žale”, zaključuje Bulatović.