Blagi pritisak Bajdena na auto industriju
6.8.2021 09:10 Autor: Redakcija Biznis.rs
Američki predsednik Džo Bajden (Joe Biden) želi dekretom da promoviše elektrifikaciju američkog voznog parka, sa strožijim propisima o emisijama i ogromnim subvencijama.
Prema planovima Bele kuće, do 2030. godine, polovina svih automobila i lakih kamiona koji se prodaju u SAD ne bi trebalo više da imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Velike automobilske korporacije objavile su da podržavaju planove Džoa Bajdena, ali i da ceo taj proces mora biti praćen državnim ulaganjima.
Prema Bajdenovom planu, Vlada će morati da izdvoji 174 milijardi dolara za promociju električnih vozila, uključujući 100 milijardi dolara za podsticaje za kupovinu. U aktuelnom Infrastrukturnom planu oko koga su se svi senatori dogovorili, predviđeno je 7,5 milijardi dolara za izgradnju novih stanica za punjenje električnih automobila.
Mnogi predstavnici Demokratske stranke razočarani su, jer dekret predsednika Bajdena nije obavezujući. Oni smatraju da je važno da obavežu automobilsku industriju na proizvodnju i prodaju električnih automobila, uz utvrđivanje konkretnog datuma do kog će se prodavati vozila sa motorima na unutrašnjim sagorevanjem.
Mnoge države su to već učinile. Na primer, u Kaliforniji je određeno da vozila na benzin ili dizel moraju da nestanu iz izloga do 2035. godine. Bajden,, međutim, nije hteo da ide tako daleko, čak ni pod pritiskom moćnih sindikata automobilske industrije United Auto Workers (UAW), koji se opiru smanjenju poslova i plata tokom planiranog restruktuiranja industrije. Ekolozi su optužili administraciju da se „oslanja na dobrovoljne poteze nepouzdane industrije“.
U saopštenju koje je objavila Bela kuća, predsednik UAW Rej Kari (Ray Curry) rekao je da će novi standardi „doneti veću sigurnost i planiranje automobilskoj industriji i budućim poslovima članovima UAW. Američki automobilski giganti General Motors, Ford i Stellantis (Chrisler, Opel, Fiat i Peugeot) takođe su pohvalili namere američke administracije u zajedničkom saopštenju, u kome kažu da je reč „o dramatičnoj promeni u poređenju sa današnjim američkim tržištem“. Čak su i Wolkswagen, BMW, Toyota, Volvo i Hiundai obećali podršku.
Bajdenova uredba predviđa nove standarde za smanjenje emisije izduvnih gasova. Namera je da se smanje troškovi goriva za vozače, ali i emisija CO2 koje ispuštaju automobili, terenska vozila, kombi vozila… Njegov prethodnik Donald Tramp (Donald Trump) ublažio je ekološke zahteve, ali su Bajdenove nove smernice i dalje manje stroge od onih koje je njegov partijski kolega Barak Obama formulisao u vreme dok je bio predsednik. Zahvaljujući njemu, 2012. godine bilo je predviđeno da će potrošnja goriva automobila u SAD biti smanjivana do pet odsto godišnje do 2026. godine.