BMW, Volkswagen, Audi i Porsche moraju da plate kaznu od 1,3 milijarde dolara
8.7.2021 15:06 Autor: Marko Miladinović
Evropska komisija je izrekla novčanu kaznu od milijardu dolara najvećim nemačkim proizvođačima automobila, navodeći da su se tajno dogovarali da ograniče razvoj i uvođenje automobilskih sistema za kontrolu emisije gasova.
Daimler, BMW, Vokswagen (VW), Audi i Porsche su na taj način izbegli da učestvuju u konkurentskoj utakmici s tehnologijama za ograničavanje zagađenja vazduha iz automobila na benzinski i dizel pogon, saopštila je EK, a prenosi agencija AP.
Daimler nije kažnjen jer je EK razotkrio postojanje kartela i tako stekao ulogu zaštićenog „zviždača“.
Šefica antimonopolskog regulatora EU i izvršna potpredsednica EK Margret Vestager (Margrethe Vestager) izjavila je da su te kompanije, iako su imale tehnologiju za veće smanjenje štetnih emisija od propisanih limita, izbegavale učešće na tržištu u toj oblasti čime su uskraćivale potrošačima šansu da kupuju automobile koji manje zagađuju životnu sredinu.
„Fabrike se međusobno takmiče i kada je u pitanju smanjenje emisije ugljen-dioksida iz automobila. Ovi proizvođači su namerno izbegavali nadmetanje s filterima za bolje prečišćavanje nego što to zahtevaju EU standardi o emisiji. I to su činili uprkos tome što je odgovarajuća tehnologija dostupna. Ta njihova praksa je nelegalna“, rekla je Vestager.
Ovo je prvi put da je Evropska komisija izrekla novčane kazne zbog kočenja i neučestvovanja u tehnološkom razvoju, a ne zbog uobičajenih slučajeva, kao što je kartelsko dogovaranje cena.
Četiri nemačka proizvođača su zbirno kažnjena 1,3 milijarde dolara, s tim da će najveći udeo morati da plati VW – 799 miliona dolara. BMW je postigao nagodbu te je njegova novčana kazna niža, sa 442 miliona dolara.
Kompaniji VW ovo nije prvi put, obzirom da je na kazne EK i privatne sudske tužbe morala da plati oko 47 milijardi evra tokom protekle decenije, zbog tzv. „dizelgejt“ skandala, kada je utvrđeno da je u 11 miliona svojih modela stavila softver koji je prikazivao manju emisiju štetnih gasova od realno ostvarene.