ZASTOJ PLOVIDBE IZMEĐU EVROPE I AZIJE MOGAO BI TRAJATI NEDELJAMA

Brod ostao nasukan u Sueckom kanalu, ugroženo snabdevanje Starog kontinenta

IzdvajamoSvetVesti

25.3.2021 14:55 Autor: Vladimir Jokanović 1

Brod ostao nasukan u Sueckom kanalu, ugroženo snabdevanje Starog kontinenta Brod ostao nasukan u Sueckom kanalu, ugroženo snabdevanje Starog kontinenta
Biće potrebni dani, a možda i nedelje da bi se istovarilo 224.000 tona tereta sa broda “Evergreen“ koji se nasukao u Sueckom kanalu i... Brod ostao nasukan u Sueckom kanalu, ugroženo snabdevanje Starog kontinenta

Biće potrebni dani, a možda i nedelje da bi se istovarilo 224.000 tona tereta sa broda “Evergreen“ koji se nasukao u Sueckom kanalu i zaustavio saobraćaj u jednom od najvažnijih svetskih plovnih puteva. Blokada Sueckog kanala nanosi ogromnu lančanu štetu trgovcima čija roba stoji na drugim brodovima. Gubici transportne industrije mere se milijardama dolara.

“Jedan dan stajanja u kanalu ne znači i jedan dan kašnjenja na destinaciju. Taj broj dana će biti sve veći jer jednom kada svi brodovi prođu stvoriće se gužve u lukama i sporije će ići roba ka finalnim destinacijama“, objasnila je za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.

Foto: Tanjug/AP

Prema njenim rečima, cene kontejnerskog transporta su i dalje veoma visoke, a sve veći obim trgovine između Azije i Amerike, koje se vraćaju u normalu zbog primene vakcina, ostavlja Evropu u sve težem položaju. Pitanje je i kada će stići nafta i koliko Evropa ima zaliha.

Stručnjaci kompanije koja pokušava da pokrene nasukani brod navode da je to nemoguće uraditi dok se teretnjak ne rastovari. “Brod sa težinom koju sada ima nemoguće je izvući. Možete to da zaboravite“, izjavio je predstavnik kompanije Boskalis. Naziv broda je zapravo “Ever Given“, a natpis Evergreen odnosi se na tajvansku kompaniju, koja je vlasnik plovila.

Prvi korak biće ispumpavanje mazuta i balastne vode iz tankova broda, a zatim će operativci Boskalisa pokušati da pomere brod za vreme plime, prenosi CNN. Ukoliko to ne bude uspelo, osoblje će morati da istovari kontejnere sa robom i da kopa i ispira peščanu obalu na koju se brod nasukao.

Foto: Tanjug/AP

U zvaničnom izveštaju Uprave Sueckog kanala ističe se da je nasukani brod putovao iz Kine za Roterdam, kao i spisak desetina brodova koji usidreni čekaju da se problem reši. Neke brodarske kompanije razmatraju da preusmere svoja plovila oko Afrike, što bi produžilo putovanje za oko dve nedelje.

Japanski vlasnik gigantskog teretnog broda koji je blokirao Suecki kanal uputio je izvinjenje zbog prekida globalne trgovine, dodajući da čini sve da reši situaciju. Oko 150 brodova čeka na prolaz kroz vitalni morski put, prenosi BBC. Njihov zastoj košta industriju oko 9,6 milijardi dolara dnevno. Brod se nasukao pre dve noći tokom nevremena i slabe vidljivosti usled peščane oluje.

Foto: Tanjug/AP

Cena nafte za sada pada zbog izveštaja o povećanim zalihama u skladištima, ali moglo bi biti pitanje vremena kada će zastoj u brodskom saobraćaju opet pokrenuti cene naviše kao prethodnog dana.

Suecki kanal otvoren je 1869. godine, a dugačak je 193,3 kilometra. Kanal je širok od 61 do 91 metar. Oko 12 odsto svetskog obima trgovine prolazi kroz Suecki kanal, koji je glavni plovni put između Evrope i Azije, kao i 30 odsto ukupne kontejnerske robe.

  • Anna

    25.3.2021 #1 Author

    Užas! Ovaj zastoj će uticati na sve sfere privrede u Evropi.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...