od posla veka do mogućeg fijaska

Budućnost Fiata u Srbiji verovatno neće rešiti država, već sam poslodavac

SrbijaVesti

9.9.2021 17:31 Autor: Miljan Paunović

Budućnost Fiata u Srbiji verovatno neće rešiti država, već sam poslodavac Budućnost Fiata u Srbiji verovatno neće rešiti država, već sam poslodavac
Rešenje situacije u Fiat plastiku u Kragujevcu se ne nazire, a nakon sastanka predstavnika štrajkačkog odbora i poslodavca sa državnom miriteljkom iz Agencije za... Budućnost Fiata u Srbiji verovatno neće rešiti država, već sam poslodavac

Rešenje situacije u Fiat plastiku u Kragujevcu se ne nazire, a nakon sastanka predstavnika štrajkačkog odbora i poslodavca sa državnom miriteljkom iz Agencije za mirno rešavanje radnih sporova, koji je održan danas u Beogradu, Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora Fijat plastika, za Biznis.rs je rekao da je situacija još gora nego što je bila na početku.

Poslodavac nudi isti kolektivni ugovor koji je protivpravni, po kome bi nam regres bio smanjen za više od 60 odsto„, kaže Miljković i dodaje da se ministarka za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja nije pojavila na sastanku i da će tražiti od nje da pošalje inspekciju rada iz Beograda u sedište firme u Kragujevcu.

„Oni bi trebalo pravnim sredstvima da nalože da se vrate mašine koje su iznete iz našeg pogona za vreme štrajka, što je klasično kršenje prava zakona o štrajku“, izričit je predsednik štrajkačkog odbora.

Miljković je dodao da je poslodavcu i državnoj miriteljki predstavio dokument iz 2018. godine po kome je poslodavac dužan da im isplati pun iznos regresa u visini prosečne plate u Srbiji, a to je poslodavac od 1. januara ove godine preinačio. Kako kaže, zbog toga će prvi radni dan u Fiatu nastaviti štrajkom.

Kakva je budućnost Fiata?

Predsednik Saveza samostalnih sindikata Kragujevac Jugoslav Ristić, za naš portal ocenjuje da je nedopustivo što se sedam meseci nije pristupilo pregovorima.

„Počinju pregovori bez ikakvih posledica po Fiat koji nije hteo da poštuje zakon, što ukazuje da je investitorima sve dozvoljeno. To je situacija koja mora da se menja. Radnici traže i da se vrate mašine u prethodno stanje u pogon, da bi se uopšte nastavili razgovori. Ako se taj uslov ne ispuni mislim da će pregovori biti prekinuti“.

Od proizvodnje novog modela u Fiatu nema ništa, smatra naš sagovornik.

„Ugovor sa Fiatom je obavijen velom tajni. Očigledno da on nije najbolje rešenje za Srbiju, a možda jeste za radnike Kragujevca. To ukazuje da Srbija okleva u produžetku tog ugovora, a da Fiat, očigledno, ima veliki ucenjivački kapacitet“, kaže naš sagovornik.

Fabrika automobila
Foto: Tanjug/AP

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže za Biznis.rs da je situacija u Fiatu već odavno nepovoljna i ističe da nije optimista da će se pronaći neko dobro rešenje po radnike Fiat plastika.

On kaže da su ekonomski uslovi nepovoljni, i zbog pandemije, ali i zanemarivanja ovog proizvođača automobila.

„Pratim dešavanja u vezi sa Fiatom godinama, i trenutna situacija ne ide u korist radnika. Možda neće dobiti ono što očekuju. Prošlo je punih 11 godina od kada je počela proizvodnja u Fiatu, a situacija u ovoj fabrici je loša. U pitanju je ekonomska kriza kojoj se ne vidi kraj, i to ne važi samo za ovaj slučaj, već i za ovaj region“, ističe naš sagovornik i dodaje da je ovde problem ugovor.

Kako objašnjava, pitanje je koje je obaveze država preuzela po ugovoru koji je sklopljen sa Fiatom.

„Pretpostavljam da država ne bi mogla tek tako da ga raskine, jer bi onda možda morala da plati neke penale. Takođe, ne verujem da će se širiti proizvodnja i uvesti neki novi model, kao što je ranije najavljivano. Fiat je nekada proizvodio 150.000 vozila godišnje, a sada je ta proizvodnja stala. Cela auto-industrija je klonula zbog pandemije, i sve se više prave električni automobili, tako da je cela situacija sa ovom fabrikom neizvesna, kao i sa njenim radnicima. Zbog ugovora koji sam pomenuo, najverovatnije se čeka da poslodavac, Fiat, napravi prvi korak“. kaže profesor Savić i dodaje da je Fiat najavljivan kao posao veka, a na kraju se može desiti fijasko veka.

Podsetimo, od februara ove godine više od 90 odsto radnika kragujevače firme Fiat plastik je u generalnom štrajku, a njihovi zahtevi su da se primanja radnika vrate ne period od pre 1. januara ove godine i da se vrate mašine koje je Fiat izmestio iz fabrike.

Fabrika Fiat plastik proizvodi branike za putničko vozilo Fiat 500 L.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.