Čija će biti autostrada?
10.4.2021 15:22 Autor: Vladimir Jokanović
Španska građevinska grupa ACS obratila se italijanskoj Atlantiji kako bi otkupila koncesiju na najveću mrežu auto-puteva u zemlji za 10 milijardi evra. ACS grupa nadmašila je ponudom italijanski investicioni fond pod državnom kontrolom, koji predvodi banka CDP.
Ponuda ACS mogla bi da bude preokret u višegodišnjoj sagi o budućnosti Autostrade pel l’Italia (ASPI), glavnog italijanskog operatora drumarina. Atlantija je pod pritiskom da se odrekne kontrole nad auto-putevima nakon tragičnog kolapsa mosta u Đenovi 2018. godine.
ASPI ima 3.000 kilometara puteva na kojima se naplaćuje putarina. Početkom tekuće nedelje, predsednik ACS Florentino Perez potvrdio je svoje planove za transakciju, prenosi Corner. Njegov cilj je stvaranje velike infrastrukturne grupe nakon prodaje dela biznisa koja bi trebalo da mu donese pet milijardi evra.
Italijanski zvaničnici istakli su da će svaki potez u pravcu kupoprodaje koncesije uvek morati da računa sa “željama italijanske vlade“. ACS je prvi izrazio konkretno interesovanje nakon kolapsa mosta u Đenovi, kada su poginule 43 osobe.
Italijanski analitičari ocenjuju da će Italiji biti teško da preda tako veliku infrastrukturu stranoj kompaniji. Naročito kada se ona takmiči protiv same države. Oni očekuju da će proces kupoprodaje trajati mesecima, kao i da treba tražiti 12 milijardi evra. ASPI je jedna od najvećih koncesijskih grupa u Evropi, koja je u 2019. ostvarila bruto profit od 2,2 milijarde evra.
Atlantia se sporazumom sa italijanskom vladom obavezala da će smanjiti iznos putarine i da će uložiti više od tri milijarde evra u narednih nekoliko godina. Većina ugovora ASPI za naplatu putarina ističe 2038. godine.