Comac C919 novi avion na najvećem izvoznom tržištu sveta
Firme u fokusuSvetU fokusuVesti
11.7.2021 13:45 Autor: Vladimir Jokanović
Posle više od jedne decenije razvoja i desetina milijardi dolara državne podrške, prvi kineski putnički avion približava se odobrenju Pekinga za početak komercijalnih letova. Kineski avion C919 fabrike Comac ulazi na tržište na kojem dominiraju Boeing 737 i Airbus 320.
Comac, koji je izdvojen iz kineske vojne vazduhoplovne industrije 2008. godine, najavio je oko 1.000 porudžbina za novi avion, uglavnom od domaćih kupaca. Prva isporuka kompaniji China Eastern Airlines, trebalo bi da bude izvršena do kraja tekuće godine, prenosi FT.
Peking nije krio da želi da se umeša u konkuenciju američkog Boeinga i evropskog Airbusa, pa je podržao razvoj C919 sa 72 milijarde dolara državne pomoći, prema proceni vašingtonskog istraživačkog Sentra za strateške i međunarodne studije.
Strateški značaj projekta pokrenuo je rane narudžbine, iako američki analitičari navode da kineske avio-kompanije nisu imale izričitu obavezu da kupe avione, ali su dobile snažne sugestije da to učine. Iz Airbusa su potvrdili da je projekat Comaca uspeo i da će do kraja decenije deo tržišta verovatno biti tripolaran.
Comac nije pretnja Airbusu i Boeingu na tržištima izvan Kine, ali Kina je najveće izvozno tržište za dve zapadne kompanije, ocenjuju analitičari. Prema proceni strateških stručnjaka kompanije Boeing, kineske avio-kompanije uvešće 8.000 novih aviona u upotrebu u narednih 20 godina. Iako je C919 slabiji u efikasnosti potrošnje goriva i u doletu od najnovijih verzija A320 i Boeing 737, očekuje se da će dominirati kineskim tržištem.
C919 je uskotrupni avion veoma sličnih dimenzija kao pomenuta dva aviona sa rasponom krila 33,6 metara i nosivošću 20,4 tone. Predviđen je za 156 do 168 putnika, sa maksimalnom visinom leta oko 12.000 metara pri brzini 834 kilometara na sat.