CRVENI ALARM U SAJAMSKOJ INDUSTRIJI Većina manifestacija otkazana ili se održava online, gubici nesagledivi
BiznisIzdvajamoLifestyleSrbijaTurizamU fokusuVesti
12.9.2020 12:05 Autor: Redakcija Biznis.rs
Sajamska industrija u čitavom svetu, kao i u Srbiji jedna je od najpogođenijih krizom izazvanom pandemijom. Otkazivanje sajamskih manifestacija zbog virusa Covid-19 rezultiralo je velikim gubicima širom planete.
Korona virus tako je upalio „crveni alarm“ u sajamskoj industriji. Iako su mnogi planirani događaji ili otkazani, ili su se preselili u „virtuelnu stvarnost“, online pristup nikako ne može da bude zamena za direktan kontakt na sajamskim manifestacijama.
Ove godine u Srbiji su organizovani samo Dani energetike, Sajam obrazovanja, dok su sve druge manifestacije izostale, ukljujući i novosadski Poljoprivredni sajam, od koga se u početku nije odustajalo, kao ni od Sajma lova i ribolova i Sajma ekologije.
Podsetimo, najpre je u martu, kada je u Srbiji proglašeno vanredno stanje, prekinuto redovno poslovanje Novosadskog sajma. Zbog toga su izostali prihodi koji se, kako je precizirao direktor Novosadskog sajma Slobodan Cvetković, mere desetinama miliona.
„Ako govorimo o Gradu Novom Sadu i Republici Srbiji, onda pričamo o milijardama dinara koje nisu potrošene na robe i usluge„, kazao je za Tanjug Cvetković.
Novosadski sajam je, prema njegovim rečima, prethodnih godina veoma dobro poslovao, što im je omogućilo da „preguraju“ proleće, leto i dočekaju jesen. Istakao je da nije bilo otpuštanja, ali da će morati kreditno da se zaduže kako bi, čim to uslovi omoguće, nastavili sa redovnim poslovanjem.
Manifestacija, značajna za kulturu i edukaciju ove zemlje, koja svakog oktobra privlači ogroman broj posetilaca, jeste Beogradski sajam knjiga. Međutim, njegovo održavanje ove jeseni još uvek je neizvesno.
Odluka o sudbini Sajma knjiga, jednoj od najdugovečnijih manifestacija u nas, najverovatnije će biti doneta 15. septembra.
Nedavno se gradski sekretar za kulturu Ivan Karl oglasio povodom apela predstavnika sajma za njegovo održavanje u predviđenom terminu, ali u skladu sa epidemiološkim preporukama koje tada budu na snazi.
„Smatram da je održavanje Sajma knjiga sa znatno manjim brojem posetilaca ekonomski teško održivo i za organizatora i za izdavače„, kazao je Karl za Tanjug.
Poljoprivredni sajam u Novom Sadu biće održan, prvi put u istoriji, virtuelno, i to do kraja godine.
Turizam i hotelijerstvo u problemu zbog neodržavanja sajmova
Otkazivanje sajamskih manifestacija uticalo je negativno i na turizam i hotelijerstvo, s obzirom da su sajamski gosti činili 20 odsto od ukupnog broja hotelskih gostiju, smatra direktor Udruženja hotelijera i restoratera Srbije (HORES) Georgi Genov.
Na jesen će gubici hotelijera, prema njegovoj proceni, biti od 15 do 20 miliona evra zbog otkazivanja događaja, odnosno 50 miliona evra zbog otkazivanja i domaćih događaja u planinskim centrima i banjama u Srbiji.
„Imamo informacije da su svi sajmovi otkazani, možda se sprodično održava neki od događaja. Tek na kraju godine videćemo koliki su gubici“, rekao je Genov.
Svi sajmovi na kojima se prezentuje Beograd, kao srpska prestonica i metropola, takođe su otkazani.
„Generalno, sve sajamske manifestacije su otkazane. Imate preporuku i što se tiče okupljanja, a kod nas imate i činjenicu da organizatori sajmova odluče da ne organizuju manifestaciju, jer nema efekata“, rekao je za Tanjug Miodrag Popović, direktor Turističke organizacije Beograd, dodavši da se od marta svi profesionalni kontakti i grupni susreti odvijaju na onlajn.
„Sve što radimo mi, rade i drugi, čekaju da se što pripremljeniji i što bolji pojave na tržištu kada to prilike budu dozvoljavale“, zaključio je Popović.
Zbog katastrofalne situacije u sajamskoj industriji u četvrtak, 10. septembra Beogradski sajam je izveo celovečernji performans „Crveni alarm za sajamsku industriju“. Najveća i svetski poznata Hala 1 Beogradskog sajma i spolja i iznutra reflektorima je bila obojena u crveno.
Akcija „Crveni alarm za sajamsku industriju“ je organizovana kao deo svetske kampanje #RedAlertRestart, pokrenute sa namerom da se na globalnom planu javnosti ukaže na problem nemogućnosti rada industrije događaja.
Cilj akcije Beogradskog sajma bio je je da ukaže na činjenicu da pravila, koja u aktuelnoj epidemiološkoj situaciji, važe za utakmice, koncerte i ostale masovne događaje nisu primenjiva za sajmove i izložbe.
U toj kompaniji očekuju da će u najskorijoj budućnosti dobiti odobrenje da nastavi s radom i predlažu da se za sajamske događaje i manifestacije primene pravila koja važe za komercijalne i trgovačke delatnosti.