novi modeli poslovanja

Da li AI može da poveća produktivnost radnika?

Vesti

21.9.2023 10:16 Autor: Miljan Paunović 0

Da li AI može da poveća produktivnost radnika? Da li AI može da poveća produktivnost radnika?
ažnu ulogu u realnom svetu, te su one postale i praktična oruđa koja se koriste za unapređenje ekonomija. Nedavno objavljena bela knjiga Svetskog ekonomskog... Da li AI može da poveća produktivnost radnika?

ažnu ulogu u realnom svetu, te su one postale i praktična oruđa koja se koriste za unapređenje ekonomija.

Nedavno objavljena bela knjiga Svetskog ekonomskog foruma „Poslovi sutrašnjice: Veliki jezički modeli i poslovi“, urađena u saradnji sa Accenture-om, baca novo svetlo na ovu oblast, odnosno naglašava zadatke i poslove koji će uz pomoć AI biti prošireni i automatizovani.

Veliki jezički modeli predstavljaju produkt učenja i prepoznaju prevode, predviđaju i generišu sadržaj, i približavaju ga veštinama čoveka.

U oblastima poput inženjeringa, naučne analize i matematike profesionalci bi se fokusirali na teže zadatke, dok bi se AI sistemi koristili u rutinskim operacijama i povećavali ljudske kapacitete, doprinevši boljem radnom okruženju za zaposlene.

Zanimanja kao što su kreditni kontrolori i administratori mogu imati do 80 odsto svojih zadataka automatizovano. U isto vreme, poslovi koji zahtevaju visok stepen lične interakcije, kao što su obrazovanje i savetovanje o karijeri, verovatno će biti manje pogođeni usvajanjem velikih jezičkih automatizovanih modela. I na kraju, kako se veliki jezički modeli budu sve više usvajali, pojaviće se i nove uloge veštačke inteligencije, kreatori AI sadržaja i stručnjaci za etiku veštačke inteligencije.

Foto: Freepik.com

U izveštaju pod nazivom „Poslovi sutrašnjice“ ispitano je 19.700 zadataka – raznih operacija u 867 zanimanja. AI će svakako dovesti do značajnih promena u opisu radnih mesta u narednih 50 godina.

Biznismeni, kreatori politike i zaposleni trebalo bi da se pripreme za nove AI izazove, i da prelaz bude „miran“.

Kako dalje navodi Svetski ekonomski forum, prilagodljivost treba da bude kamen temeljac organizacionih strategija. Potrebno je shvatiti korišćenje velikih jezičkih modela, njegovih negativnih i pozitivnih implikacija, i to bi bio prvi korak ka budućnosti u kojoj tehnologija povećava ljudske sposobnosti. Drugo, preduzeća treba da ojačaju interno planiranje radne snage i da ulažu velika sredstva u prekvalifikaciju i usavršavanje radnika ka sve većim ulogama, dok regrutuju nove talente za rastuće poslove.

Kreatori politike imaju važnu ulogu, posebno u usmeravanju razvoja programa obrazovanja i obuke koji pripremaju radnike za poslove koji će imati najviše koristi od velikih jezičkih AI modela.

U ovoj analizi se zaključuje da veštačka inteligencija „obećava mnogo“. Koliko će joj se čovek prilagoditi, odnosno nju prema sebi, toliko će imati i koristi, to jest biće u mogućnosti da poveća svoju produktivnost.

AI će stvoriti nova radna mesta

Veštačka inteligencija (AI) bi mogla da zameni ekvivalent od 300 miliona poslova sa punim radnim vremenom, navodi se u izveštaju investicione banke Goldman Sachs. To bi moglo da zameni četvrtinu radnih zadataka u SAD i Evropi, ali može značiti i nova radna mesta i bum produktivnosti, preneo je BBC.

U izveštaju se navodi da bi to na kraju moglo povećati ukupnu godišnju vrednost robe i usluga proizvedenih na globalnom nivou za sedam odsto. Generativna AI, sposobna je da kreira sadržaj koji se ne razlikuje od ljudskog rada i predstavlja „veliki napredak“, kaže se u izveštaju.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.