Potražnja veća od ponude

Da li se isplati ulagati u poslovni prostor?

Vesti

12.8.2022 08:04 Autor: Marija Krsmanović 0

Da li se isplati ulagati u poslovni prostor? Da li se isplati ulagati u poslovni prostor?
U potrazi za dobrom investicijom ili vidom imovine koji je najpogodniji za čuvanje kapitala u ovim nesigurnim vremenima ekonomski i finansijski stručnjaci će vam... Da li se isplati ulagati u poslovni prostor?

U potrazi za dobrom investicijom ili vidom imovine koji je najpogodniji za čuvanje kapitala u ovim nesigurnim vremenima ekonomski i finansijski stručnjaci će vam dati različite odgovore. Međutim, kada sve saberete i oduzmete, jedna od nepromenljivih koja je u toj jednačini uvek prisutna jeste ulaganje u nekretnine. Konkretno, u poslednje vreme pažnju ulagača sve više privlači investiranje u poslovni prostor.

O tome da li je ovo zaista isplativa investicija i na koji način, razgovarali smo sa Ivanom Jeftić iz agencije Jeftić nekretnine. Kako kaže, postoji mnogo formula kojima se i vlasnici i investitori služe kako bi usmerili svoje investicije, uzimajući u obzir da su i cene veće u odnosu na pre nekoliko godina.

“Tu se uglavnom gledaju bruto prihodi i troškovi nekretnine, na osnovu kojih se izračunava neto prihod. Pored toga, gleda se i zašto je bolje izdavati stan, odnosno šta je bolje za same vlasnike, uzimajući u obzir da su se cene rente uvećale u odnosu na period od pre, na primer, godinu dana i da je za opremanje stana potrebno da se izdvoji znatno veća suma novca. Kada se opremaju poslovni prostori, nije neophodno izdvajati toliko, jer je tu potrebno da se srede samo podovi, zidovi, stolarija i, eventualno, poslovna rasveta, a cena nekretnine u odnosu na stambeni prostor je, da kažemo, mnogo bolja za vlasnike jer će brže povratiti ono što su investirali”, navodi Ivana Jeftić dodajući da je cena izdavanja poslovnih prostora veća, pa samim tim, više vlasnika radije ulaže u njih.

Kako navodi Ivana Jeftić, vlasnicima se ovakve investicije značajno više isplate i većina njih uzima stanove koje dalje rentiraju kao poslovne prostore, imajući u vidu baš to da je početna investicija za opremanje poslovnog prostora manja u odnosu na onu za opremanje prostora za stanovanje.

Kada su u pitanju cene, sve je stvar preferencija. Prema rečima naše sagovornice, mnoge poslovne zgrade nude određeni „fitaut“, odnosno mogućnost opremanja prostora, po cenama koje se uglavnom kreću od 200 do 400 ili 500 evra po kvadratu. Tu se podrazumevaju staklene pregrade, itisoni i ostala oprema koja čini poslovno okruženje.

“Kada je u pitanju opremanje stana (kao poslovnog prostora), tu su ulaganja još manja, jer kada kupite stan već imate parket ili laminat, u zavisnosti šta ko stavlja, i u tom slučaju stolarija je već nova (ukoliko kupujete novogradnju). Tako da vi tu morate, u suštini, da uložite u belu tehniku, u kuhinju, jer iako je u pitanju poslovni prostor, ona je potrebna”, kaže Jeftić.

Što se tiče cena za rentu, vlasnici koji izdaju stanove kao poslovne prostore u novim poslovnim zgradama u centru Beograda ili na Novom Beogradu obično traže od 12 do 15 evra po kvadratu. Kako objašnjava naša sagovornica, za staru gradnju, ukoliko nije u pitanju lepo renoviran ili luksuzan prostor, renta obično iznosi 10 ili 11 evra po kvadratu, ali to sve zavisi od lokacije.

“U poslovnim zgradama cena zakupa je veća. Tu ide od 15, pa i 16 i 17 evra (po kvadratu), opet u zavisnosti od zgrade i klase. Ali, tu je mnogo veća iskoristivost prostora, poslovna zgrada je svakako reprezentativnija, što je nekim zakupcima i te kako bitno, čak od presudnog značaja. Gleda se i komfor zaposlenih, a važne su i sale za konferencije, recepcija, sigurnosne kamere koje snimaju 24 sata, co-working zona, parking za bicikle… U suštini, sve ono što je potrebno za uspešno i efikasno poslovanje i upravljanje”, navodi Jeftić.

U toku pandemije, međutim, pokazalo se da je mnogim zaposlenima više odgovarao rad od kuće, pa su neki čak dovodili u pitanje rad u kancelarijskim uslovima, i dalje potrebu da se iznajmi ili kupi poslovni prostor. Međutim, interesovanje za ovaj tip nekretnina se ponovo intenzivira, a naša sagovornica potvrđuje da je potražnja veća trenutno mnogo veća od ponude. Samim tim, ne očekuje se ni promena u cenama izdavanja, niti u cenama otkupa.

“Nema naznaka da će cena da padne. Isplativost je mnogo bolja za ulaganja u poslovni prostor jer se formula za njeno izračunavanje period od 10 ili 15 godina pomnožen sa mesečnom rentom. Potražnja je velika, a nema neke kvalitetne ponude. Imamo dosta poslovnih zgrada koje se trenutno izdaju, ali one drže svoju cenu”, kaže Ivana Jeftić, napominjući da je ulaganje u poslovni prostor svakako isplativije zbog velike potražnje.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.