Digitalno osvešćene kompanije najbolje prošle tokom korona krize
Firme u fokusuPoslovanjePreduzetnikRegionU fokusuVesti
7.6.2021 09:22 Autor: Julijana Vincan
Bez obzira na to da li posluju samo na domaćem tržištu ili su izvoznici, firme koje koriste elektronsku trgovinu ostvarile su bolje performanse tokom pandemije korona virusa u prošloj godini, pokazala je studija „pokretači rasta“ USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj, koji je pokrenuo istraživanje „Zajedno kroz krizu“, sa ciljem da u tri talasa uradi monitoring efekata krize na privatni sektor u Srbiji.
Efekti krize koje su privrednici najsnažnije osetili primarno su imali veze sa optimizacijom radne snage – prelazak na rad od kuće i ograničenje radnog vremena, ali i sa nemogućnošću pokrivanja osnovnih troškova poslovanja i nemogućnošću fizičkog prisustva kupaca/klijenata. Usledili su problemi u naplati potraživanja, odlaganje i otkazivanje porudžbina i teškoće u transportu i logistici. Nalazi upućuju i na osetljivost privatnog sektora po pitanju likvidnosti, dok je apsolutna većina kompanija istakla da očekuje probleme u izmirenju obaveza u poslovanju.
Iako ova kriza, drugačija od svih, utiče i na ponudu i na tražnju, pojedini sektori privrede su snažnije pogođeni u prvom kvartalu krize, pa su se turizam i ugostiteljstvo izdvojili kao najpogođeniji sektori, a odmah potom kreativna industrija i sektor saobraćaja i skladištenja.
Ipak, poslovanje pojedinačne firme nije priča sama za sebe, već vertikalno i horizontalno povezana priča sa ostalim akterima u lancu kreiranja vrednosti. Istraživanje je pokazalo i da bi prestankom rada dve trećine firmi uticalo na do 60 firmi iza sebe (dobavljača), i do 100 firmi ispred sebe (B2B kupaca). Oko 60 odsto kompanija uključeno je u međunarodne lance snabdevanja, bilo kao uvoznik i/ili izvoznik, pa se očekuje da će brzina oporavka najznačajnijih trgovinskih partnera, Evropske unije na prvom mestu, značajno uticati na performanse kompanija u Srbiji, i da će se kriza u talasima preliti na gotovo celu privredu.
Kako je za Biznis.rs objašnjeno u bonitetnoj kući CompanyWall, veoma uskoro biće objavljen presek godišnjih izveštaja i biće jasnije kako su kompanije u Srbiji i regionu poslovale u prošloj godini. Takođe, baš zbog svih izazovima sa kojima su se susreli usled korona krize, privrednicima će i dalje biti omogućen besplatan pristup finansijskom asistentu CompanyWall Business uz pomoć kojeg mogu da poboljšaju svoje poslovanje.
„Bonitetni izveštaj CompanyWall business podrazumeva najobuhvatniji, precizan i pouzdan skup poslovnih informacija, koji je klijentima dostupan kako bi imali uvid u poslovanje privrednih subjekata u regionu. Kroz finansijske analize dolazi se do rezultata o bonitetu i bonitetnim ocenama koji su neophodan ekonomski instrument u savremenom poslovnom svetu i uvažava se kao verodostojna rejting pozicija poslovanja kompanije. Time se ubrzava i pojednostavljuje donošenje poslovnih odluka pri izboru poslovnog partnera, ali i analiza konkurencije i procena rizika na savremenom tržištu rada“, izjavila je za Biznis.rs direktorka bonitetne kuće CompanyWall, Maja Kljun.
Finansijski izveštaji namenjeni su svima koji žele brz i jednostavan uvid u pouzdane i najvažnije podatke o poslovanju preduzeća. Uz samo nekoliko klikova mišem dolazi se do jasnog i tačnog izveštaja o poslovanju potencijalnih saradnika, klijenata i konkurenata.
„U skladu sa situacijom i posledicama koje trpi tržište zbog događaja na svetskom nivou, CompanyWall je svojim klijentima, kao i drugim privrednim subjektima, omogućio u više navrata besplatno korišćenje baze podataka o bonitetu svih pravnih subjekata u Srbiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Sloveniji i Bosni i Hercegovini. Informacije jednostavno moraju da budu dostupne svima, posebno u doba brzog poslovanja“, naglasila je Kljun.
Koristeći istu specifičnu metodologiju finansijske analize, potvrđenu registracijom na EUIPO, kojom se služe elitne bonitetske kuće u svetu poput Standard & Poor’s (S&P), Fitch Group i Moody’s (Big Three), CompanyWall ovlašćena je za izradu bonitetnih izveštaja, bonitetnih ocena i sertifikacija kompanija.
Bonitetne ocene su skup standardizovanih podataka koji obuhvataju celokupno poslovanje privrednog subjekta. U širem smislu, bonitetna ocena je mišljenje stručnjaka o ekonomskoj pouzdanosti privrednika. Bonitetne ocene privrednih subjekata razvrstane su u bonitetne razrede, od najvišeg AAA – do najnižeg CCC. Kako saznajemo, bonitetna kuća CompanyWall, jedini je vlasnik licence pouzdane klasifikacije najviših bonitetnih ocena: AAA, AA+ i A+.