Dobar način da prikupite sredstva za svoj projekat
IntervjuInvesticijeIzdvajamoNovacSrbijaU fokusuVesti
8.2.2021 13:43 Autor: Marko Miladinović
Grupno finansiranje (crowdfunding) je institucija prikupljanja novčanih sredstava od većeg broja ljudi za realizaciju određenih poslovnih umetničkih ili humanitarnih projekata. U godinama masovnog proboja širokopojasnog interneta ova mogućnost preselila se u sfere online platformi.
Najpoznatije na svetu su Kickstarter, nastao još 2009. godine, i Indiegogo, stvoren 2008. No, pored njih postoji velika količina drugih međunarodnih platformi, namenjenih grupnom finansiranju usmerenom na specifične oblasti.
Postoje četiri vrste grupnog finansiranja. Donacijski crowdfunding namenjen je humanitarnim ili neprofitnim organizacijama; nagradni funkcioniše po principu nagrađivanja sitnim poklonima, a na kraju i dobijanjem proizvoda za čiju realizaciju su se prikupljala sredstva; investicijski crowdfunding (crowdinvesting), koji je najpogodniji za ulaganje u preduzeća u povoju, a ulagačima najčešće nudi partnerstvo ili učešće u vlasništvu; kao i crowdlending, odnosno mogućnost mikropozajmljivanja, uz niže kamatne stope nego što ih nude komercijalne banke.
Dostupnost platformi za grupno finansiranje
“U našoj zemlji u ovom trenutku ne postoji nijedna domaća platforma za nagradni crowdfunding, koji je ujedno najpopularnija vrsta grupnog finansiranja. Dve najpoznatije platforme ovog tipa, Indiegogo i Kickstarer, više nisu direktno dostupne autorima kampanja iz Srbije. To i dalje ne znači da je nemoguće voditi kampanju prikupljanja sredstava na ovim platformama, ali je za tako nešto neophodno imati račun u inostranstvu ili kompaniju registrovanu u drugoj zemlji, a neki biraju i da plate uslugu posrednika koji bi im ustupio račun kako bi mogli da lansiraju kampanju”, objašnjava za Biznis.rs Luka Božović, ispred Inicijative Crowdfunding.rs.
Prema njegovim rečima, u Srbiji trenutno posluju dve domaće platforme koje se bave različitom vrstom crowdfundinga, Donacije.rs i Ventu.rs. Prva je namenjena donacijskom grupnom finansiranju, i do sada je predstavljala dobar način da se kroz nju finansiraju različiti projekti iz oblasti kulture, sporta, socijalnog preduzetništva, nauke ili pomoći ugroženim grupama.
S druge strane, Ventu.rs je počela s radom krajem 2020. godine, kada je lansirana prva uspešna kampanja koja je prikupila 50.000 evra. U pitanju je investicijski crowdfunding, zahvaljujući kome mala i srednja preduzeća mogu da prikupe sredstva za razvoj svog poslovanja. Minimalni iznos investicije je 100 evra, a oni koji investiraju u kampanje na ovoj platformi mogu da očekuju da im se sredstva vrate u periodu od tri godine, sa određenom kamatom i bonusima koji zavise od uspešnosti kompanije čiju kampanju su podržali.
“U Srbiji crowdfunding koriste kompanije koje dolaze iz različitih oblasti, od umetnosti i kulture preko IT do proizvodnje hrane i gejming industrije. Ograničenja gotovo da nema, a uspešnih primera iz Srbije je sve više”, naglašava Božović, i nabraja mnogo primera o uspešnostima ovakvog vida finansiranja na našim prostorima.
Na primer, prikupljanje sredstava za snimanje dokumentarnog filma o Vladi Divljanu, “Nebeska tema”, kada je obezbeđeno 40.000 dolara preko Indigogoa, ili velika aktivnost beogradskog studija za društvene igre Forsage Games, koji je kroz pet kampanja na Kickstarteru prikupio čak 300.000 dolara. Startit je na taj način dobio više od 100.000 dolara za uređenje dela prostora u Beogradu i otvaranje novih centara u tri grada u Srbiji kako bi uključili veliki broj mladih u svoj rad. Domaći startap Strawberry Energy je kroz crowdinvesting na platformi Crowdcube prikupio 360.000 funti za dalji razvoj, u zamenu za udeo u vlasništvu. Kafe bar 16 je prikupio više od 1.300.000 dinara na platformi Donacije.rs kako bi ovo socijalno preduzeće nastavilo sa radom i pružanjem podrške deci iz Svratišta za decu ulice uprkos pandemiji…
“Primera je zaista puno, baš kao i razičitih stepena uspešnosti kampanja iz Srbije. Deo uspeha leži i u popularnosti tema kampanje, ali ključno za dobre rezultate je kvalitetno vođenje kampanje”, poručuje Božović.
Zakonodavni okvir postoji, ali slika nije potpuna
Kao što se vidi, u našoj zemlji i te kako postoje korisnici ovakvog vida finansiranja, i u tom smislu stvari se jesu pokrenule sa mrtve tačke, no daleko od toga da je situacija idealna.
“Zakonodavni okvir u Srbiji i dalje nije najpovoljniji za razvoj crowdfunding ekosistema. Sa jedne strane, sredstva prikupljena kroz crowdfunding se oporezuju kao i svaki drugi poslovni prihod pa samo poresko zakonodavstvo ne motiviše da se krene u kampanju. Takođe, Narodna banka Srbije nema posebnu šifru za crowdfunding kao osnov prihoda, što stvara probleme kada u banci treba dati izjavu o poreklu sredstava”, napominje predstavnik Inicijative Crowdfunding.rs.
Polovinom januara usvojen je Zakon o digitalnoj imovini koji omogućava razvoj platformi za emitovanje inicijalne ponude tokena (ICO – Initial Coin Offering) što takođe predstavlja jedan vid crowdfunding. Na ovaj način startapovi mogu da prikupe sredstva za razvoj emitujući kriptovalute.
Zakon o alternativnim finansijskim fondovima takođe donosi neke mogućnosti za crowdfunding, ali su one suštinski ograničene jer je neophodno izmeniti druge zakone kako bi se olakšalo prikupljanje sredstava ovim putem, a posebno za mala i srednja preduzeća.
“Kako bi se crowdfunding olakšao, moguće je promeniti poreski tretman sredstava prikupljenih na ovaj način. Određena vrsta poreskih olakšica ili čak izuzeća mogla bi da pomognu nekim kompanijama da se razviju, naročito onima u početnim fazama poslovanja. Pojednostavljivanje procedura, od banke do Poreske uprave bilo bi takođe poželjna promena”, predlaže Božović.
Potreba za edukacijom
Prateći domaće kampanje tokom poslednje četiri godine, ekipa iz Crowdfunding.rs primetila je jednu zabrinjavajuću tendenciju. Naime, broj započetih kampanja uopšte nije mali, ali krajnji rezultat, odnosno broj onih koje su se uspešno realizovale, je daleko od idealnog. Problem, međutim, nije u nedovoljno kvalitetnim idejama i proizvodima, već u nedostatku znanja za vođenje crowdfunding kampanja.
Crowdfunding.rs je zato, u saradnji sa Nemačko-srpskom inicijativom za održivi rast i zapošljavanje i agencijom Brodoto, kreirala edukativni program Crowdfunding akademija, koji kroz tri ili četiri dana predavanja, radionica i praktičnog rada priprema timove za lansiranje uspešne kampanje. Kako bi stvorili uspešne priče koje će motivisati druge, nakon svake akademije odabrani timovi kao nagradu dobiju produkciju celokupne kapanje, ili mentorsku podršku.
Do sada je na taj način realizovano desetak uspešnih kampanja i prikupljeno više od 120.000 evra. Ovo je jedini takav program koji je prilagođen potrebama domaćih preduzeća.
Pored originalnog obrazovnog sadržaja na portalu Crowdfunding.rs, Incijativa će u 2021. godini nastaviti rad na promovisanju grupnog finansiranja i edukaciji u saradnji sa udruženjem Loud Crowd, koje je partner NALED na programu koji istražuje mogućnosti crowdfundinga za lokalne zajednice u Srbiji.