Otežan saobraćaj zbog niskog vodostaja

Dodatni radovi će omogućiti nesmetanu plovidbu kroz Srbiju

EUInfrastrukturaSrbijaU fokusuVesti

10.8.2022 08:35 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Dodatni radovi će omogućiti nesmetanu plovidbu kroz Srbiju Dodatni radovi će omogućiti nesmetanu plovidbu kroz Srbiju
Velike suše u Evropi dovele su zbog niskog vodostaja čime je ugrožena i plovidba na rekama. Nivo Dunava dostigao je istorijski minimum, zbog čega... Dodatni radovi će omogućiti nesmetanu plovidbu kroz Srbiju

Velike suše u Evropi dovele su zbog niskog vodostaja čime je ugrožena i plovidba na rekama. Nivo Dunava dostigao je istorijski minimum, zbog čega su se samo za tri dana u Srbiji nasukala dva teretna i jedan putnički brod. Svaka država pa tako i Srbija, garantuje 2,5 metra dubine za plovidbu, a kod nas je na pojedinim delovima trenutni vodostaj 50 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa, ali nije obustavljena plovidba već su uvedena određena ograničenja. Kako bi se obezbedila što veća dubina za plovnost reka celom dužinom kroz našu zemlju, bageri su počeli čišćenje dna reka od peska na tri lokacije Dunavu i Savi, piše Politika.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kažu da su na celom toku Dunava u Srbiji ograničenja uvedena samo u Čortanovcima i sektoru Aranka Ada, na kojima je ograničen gaz brodova na 2,2 metara. Dok je u Futogu i u sektoru Mohovo sužena širina plovnog puta sa 180 na 120 metara, ali je i dalje dozvoljena dvosmerna plovidba.

„U Čortanovcima i Futogu su u toku radovi koji treba da omoguće propisanu dubinu i širinu plovnog puta čak i u uslovima ovako drastično niskog vodostaja koji je na određenim deonicama i po 50 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa. Bagerski radovi se izvode i na Savi kod Baričke Ade kako bi se obezbedila dubina plovnog puta od 2,5 metra pri vodostaju od 30 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa, pri čemu je sadašnji vodostaj na nivou niskog plovidbenog nivoa“, saopštavaju iz resornog ministarstva.

Činjenicu da nigde kroz Srbiju nije obustavljena plovidba čak i pri ovako izrazito niskom vodostaju objašnjavaju ulaganjem u plovne puteve u prethodne četiri godine. U tom periodu je uz podršku EU, resorno ministarstvo uložilo 10 miliona evra na izgradnji hidrotehničkih objekata od Beograda do Bačke Palanke.

„Prvi rezultati ovih radova se upravo sada mogu videti jer pri ovom istorijski niskom vodostaju nemamo nijedan sektor na koje je uvedena čak ni jednosmerna plovidba, a naročito ne obustava plovidbe“, kažu u ministarstvu.

Foto: Pixabay.com

Pri obilasku radova u Čortanovcima na Dunavu, čiji je cilj da se obezbedi propisana dubina plovnog puta, čak i u periodu izrazito niskog vodostaja, ministar Tomislav Momirović je istakao da njegovo ministarstvo uspeva da obezbedi sigurnost snabdevanja ugljem sa reka za našu elektroprivredu, uz očekivanje da će u tom smislu i problem na Dunavu u Bugarskoj uskoro biti regulisan.

„Očekujem da ćemo radove na sektoru Čortanovci završiti u narednih mesec dana, kod Futoga za sedam do deset dana, a na Savi kod Bariča za dve do tri nedelje. Praktično od Bugarske do Nemačke svuda postoje problemi zbog niskog vodostaja. Bili smo prinuđeni da brzo reagujemo i obezbedimo minimalnu plovnost rečnih puteva u Srbiji, glavnim korisnicima rečnog saobraćaja, pre svega građevinskoj, hemijskoj i naftnoj industriji, kao i poljoprivredi“, rekao je Momirović.

U Evropi je situacija prilično ozbiljna. Putnički saobraćaj je skoro pa zaustavljen na Dunavu i Rajni, budući da putnički brodovi češće imaju dublji gaz nego teretni. Teretni saobraćaj nije prekinut, ali svi veliki brodovi prenose četvrtinu predviđenog tereta, a najčešće petinu mogućeg opterećenja.

„Veliki planovi za prebacivanje prevoza tereta sa puteva na reke postali bi nevažni ukoliko najvažniji vodni put Zapadne Evrope bude previše plitak da bi njime mogli da plove brodovi. Nivoi vode na Rajni, glavnoj reci koja povezuje luke u Roterdamu i Antverpenu sa industrijskim središtem Nemačke i Švajcarskom, veoma su nisku, što otežava otpremanje uglja, hemikalija i druge robe u fabrike i elektrane uz reku“, piše Politico.

To je veliki problem za glavne industrije, ali takođe koči planove EU da poveća kretanje robe duž plovnih puteva za 25 procenata do 2030. i za 50 procenata do 2050. godine, kao deo napora da se smanje emisije iz transportnog sektora, zaostajanje kada je reč o ispunjavanju klimatskih ciljeva.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...