E-TRGOVINA U SRBIJI UDVOSTRUČENA TOKOM PANDEMIJE Korona virus menja navike potrošača
30.6.2020 12:27 Autor: Marija Jovanović
Elektronska trgovina u Srbiji duplirana je tokom pandemije korona virusa. Najviše su se kupovale namirnice, mali kućni aparati, računari i računarska oprema, odeća i obuća, dok je prodaja sredstava za dezinfekciju i zaštitu porasla čak osam puta, saopštila je digitalna agencija “Namics”.
Prema statistici sajta Ecommerce News Europe, kupovina putem internet u Evropi porasla je za 57 odsto, a očekivanja su da će se razvoj e-trgovine nastaviti pošto je korona virus počeo da menja navike potrošača.
Na odluku potrošača da odaberu elektronsku umesto obične trgovine uticala je činjenica da su ljudi više vremena provodili kod kuće, a samim tim i više koristili internet. Kupci su, prenosi Tanjug, želeli da izbegavaju gužve, a u u obzir su uzimali i promenjeno radno vreme prodavnica.
„Korona je nesumnjivo promenila navike potrošača, pa su mnogi kupci prvi put koristili usluge elektronske trgovine, a drugi su samo učvrstili ovaj obrazac ponašanja. Zbog toga je pretpostavka da će e-komerc tek prosperirati. Na primer, istraživanje našeg partnera, platforme Salesforce, pokazuje da 36 odsto potrošača ne planira da se vrati u tradicionalne prodavnice, sve dok ne bude dostupna vakcina protiv korone“, navodi Filip Gort iz digitalne agencije “Namics”
Gort podseća da se slična situacija desila 2003. godine tokom epidemije SARS, ali ističe da su veća dostupnost interneta i razmere raširenosti korona virusa uticali na to da prelazak na elektronsku trgovinu bude još veći.
„Pandemija se najviše odrazila na prodaju dezinfekcionih sredstava i sredstava za zaštitu protiv virusa. Ovaj segment je porastao čak osam puta, dok je kupovina toalet papira putem interneta skočila za dva puta. Onlajn putem se mnogo trgovalo i konzerviranom hranom„.
Sa druge strane, izostala je kupovina kofera, pa se ovaj segment smanjio za 77 odsto. „U martu i aprilu mesecu potrošači nisu kupovali ni opremu za organizaciju venčanja, momačkih i devojačkih večeri”, analizira Gort podatke Digitalnog ekonomskog indeksa.
Gort napominje da elektronska trgovina već dugi niz godina oblikuje tržište, a da će Covid-19 samo utvrditi koliki su njeni dometi.