Ekološka tranzicija avijacije donosi skuplje avio-karte
BiznisEkologijaEUInovacijeTurizamVesti
11.1.2022 11:22 Autor: Julijana Vincan 2
Holandska avio-kompanija KLM objavila je da je počela da koristi održivo avio-gorivo (Sustainable Aviation Fuel – SAF) na svim svojim letovima iz Amsterdama. Za sada će KLM dodavati 0,5 odsto ovog goriva, a ambicija kompanije je da do 2030. godine 10 procenata sveg goriva upotrebljenog u avijaciji bude održivo avio-gorivo.
Kako je objašnjeno, održivo avio-gorivo (SAF) je mlazno gorivo napravljeno isključivo iz obnovljivih izvora, poput korišćenog jestivog ulja, drvnih ostataka ili sintetičkog kerozina, i ono može da zameni obično fosilno gorivo ili da mu se doda bez ikakvih modifikacija motora i dodatnih troškova.
SAF se razlikuje od običnog bio-goriva, jer se princip održivosti primenjuje i u samoj proizvodnji, što znači da njegova proizvodnja ne dovodi do krčenja šuma ili smanjenja proizvodnje hrane.
Dodaje se da je trenutno SAF najvažniji činilac u borbi za održiviju avio-industriju, jer njegova upotreba može da smanji emisiju ugljen-dioksida za čak 75 odsto. Na nivou Evropske unije podnet je predlog da obavezni udeo održivog avio-goriva na letovima iz i unutar EU bude dva odsto do 2025. godine.
„Ambicija KLM-a i njegovih partnera je da obavezni udeo ovog goriva u celom svetu do 2030. godine bude 10 odsto. Zbog toga je kompanija već počela, na potpuno dobrovoljnoj bazi, da koristi SAF na svojim letovima. Na ovaj način su ciljevi KLM-a u skladu sa ciljevima Klimatske rezolucije Ujedinjenih nacija (UN Climate Agreement) potpisane u Parizu, po kojoj se očekuje nulta emisija CO2 do 2050. godine“, ističu iz KLM-a.
Troškovi proizvodnje SAF su četiri puta veći od troškova proizvodnje fosilnog kerozina, ali bi to moglo da se promeni kada veći broj avio-kompanija počne da koristi ovo gorivo i kada se tržište dovoljno razvije.
„Zahvaljujući korporativnom SAF programu, KLM već koristi održivo avio-gorivo na svojim letovima. Dodatnih 0,5 odsto ovog goriva koristiće se na svim letovima iz Amsterdama i biće finansirano preko putničkih avio-karata, a doplata će varirati od 1 do 12 evra po karti, u zavisnosti od dužine leta i klase u kojoj putnik leti“, piše u saopštenju kompanije.
Pročitajte još:
Dodaje se da će održivo avio-gorivo promeniti budućnost avio-industrije, kao i da KLM za jedan od primarnih ciljeva postavlja ekološku tranziciju avijacije.
„Još 2011. godine KLM je izveo prvi komercijalni let na svetu na kom je korišćeno bio-gorivo, dok je u februaru 2021. godine avio-kompanija imala prvi komercijalni let na svetu koji je koristio sintetički kerozin proizveden na bazi ugljen-dioksida, vode i obnovljive energije sunca i vetra. Svesni smo da je dodatak od 0,5 održivog avio-goriva veoma mali korak, ali je i vrlo važan. Nadamo se da će i druge avio-kompanije slediti ovu inicijativu u borbi za zdraviju planetu“, navodi se u saopštenju.
Inicijativa za zeleniju planetu – CO2ZERO
KLM već godinama omogućava putnicima da smanje karbonski otisak svog leta preko CO2ZERO programa. Do sada se novac prikupljen ovom inicijativom koristio za pošumljavanje, te je u Panami zasađeno više od 1.000 hektara prašume. Od 13. januara putnici KLM-a će imati mogućnost da preko CO2ZERO programa dokupe i dodatnu količinu održivog avio-goriva i tako direktno smanje emisiju CO2.
„KLM trenutno kupuje relativno velike količine SAF-a i potpisao je različite kupoprodajne ugovore sa dobavljačima. Ovo će garantovati standardni dodatak od 0,5 odsto za letove koji polaze iz Amsterdama i omogućiti KLM-u da zadovolji dodatnu potražnju koju generišu putnici putem CO2ZERO programa, kao i potražnju koju stvaraju partneri avio-kompanije preko korporativnih programa. Osim obnove flote i stalnih inovacija unutar kompanije, KLM se zalaže za energetsku tranziciju avijacije“, naglasili su iz te kompanije.
VERA
17.1.2022 #1 AuthorMislite o vazduhu pre nego sto ga zagadite.
VERA
18.1.2022 #2 AuthorMislimo o vazduhu pre nego što uđemo u avion. Klimatske promene su nam velika pretnja u buducnosti.