EU će rangirati avio-kompanije prema nivou zagađenja okoline
23.2.2021 12:41 Autor: Vladimir Jokanović
Evropska unija planira da kreira novi sistem za rangiranje aviona i letova prema količini ugljen-dioksida koji emituju, izvestio je nemački nedeljnik Welt am Sonntag. Prema navodima ovog lista Evropska agencija za vazduhoplovnu bezbednost (EASA) objavila je tender za razvoj sistema klasifikacije.
Cilj projekta je “pružanje pouzdanih, uporedivih i potvrđenih informacija“ klijentima kako bi im pomogao da donose održive odluke, dok bi detalji o takozvanom eko-pečatu bili utvrđeni do kraja 2022. godine, prenosi Guardian pozivajući se na Reuters, koji je imao uvid u dokument. Mediji navode da EASA nije odmah bila dostupna za komentar.
Još pre pojave pandemije korona virusa, koja je teško pogodila poslovanje avio-kompanija, poslovna putovanja bila su pod pritiskom, jer su korporativni klijenti bili sve oprezniji prema ciljevima zaštite životne sredine i održivosti. EU planira da potroši 550 milijardi evra iz budžeta 2021-2027 za potrebe klimatskih troškova, dok joj je za ispunjavanje evropskih klimatskih ciljeva potrebno oko 2.400 milijardi evra.
Kada je reč o avio-kompanijama, prema podacima iz izveštaja Londonske škole ekonomije, kao najnaprednija u pogledu smanjenja emisije ugljen dioksida izdvojio se EasyJet. Njihov uspeh delimično se može pripisati novoj floti aviona i dodatnim naporima da popune sva sedišta na svakom letu, prenosi britanski portal Country Living.
Među kompanijama koje nisu učinile tako mnogo da smanje emisiju štetnih gasova svojih aviona su Air China, China Southern, Korean Air, Singapore Airlines i Turkish Airlines. U “zlatnoj sredini“ su nemačka Lufthansa i čileanski LATAM. Izveštaj je obuhvatio 17 avio-kompanija i uporedio njihovu emisiju ugljendioksida od 2017. do 2020. i rangirao ih prema napretku.
Avio-kompanije rangirane prema najmanjoj emisiji ugljen dioksida.
- EasyJet
- Alaska Air
- Quantas
- United
- JetBlue
- Southwest
- LATAM
- Lufthansa
- Turkish Airlines
- Air China
- IAG (Inc British Airways)
- Japan Airlines
- ANA Group
- Korean Air
- Singapore Airlines (još nema podataka za 2020. godinu)
- American Airlines (još nema podataka za 2020. godinu)
- China Southern (još nema podataka za 2020. godinu)
Avio-industrija je pre pandemije postavila ambiciozne ciljeve za smanjenje emisije štetnih gasova. Međunarodno udruženje aero transporta (IATA) definisalo je ključni faktor poboljšanja efikasnosti koji je uticao na ublažavanje zagađenja koje proizvode avioni tokom prošle decenije, a to je prosečno poboljšanje efikasnosti goriva za 1,5 odsto godišnje,
IATA je takođe navela smerinice za ispunjenje ciljeva ograničenja neto emisije ugljen-dioksida u vazduhoplovstvu od 2020. godine i smanjenje neto emisije ugljen-dioksida u vazdohoplovstvu za 50 odsto do 2050. godine u odnosu na 2005. godinu.
Da bi se postigli navedeni ciljevi, potrebno je poboljšanje tehnologije, uključujući primenu održivih goriva sa niskim sadržajem ugljenika, efikasnije operacije aviona, poboljšanje infrastrukture kroz modernizovanje sistema upravljanja vazdušnim saobraćajem i globalizacija tržišta, kao i potencijalna električna revolucija koju su najavili vodeći proizvođači aviona.