EU predlaže izuzeće privatnih aviona od poreza na gorivo
Firme u fokusuSvetU fokusuVesti
8.7.2021 18:05 Autor: Redakcija Biznis.rs
Evropska komisija predložila je izuzeće privatnih aviona i letova tereta od planiranog poreza na gorivo u EU. U nacrtu se navodi da će se taksa postupno uvesti za putničke letove, uključujući i one koji prevoze teret, prenosi Oil Price.
U nacrtu zakona, koji će EK predstaviti 14. jula sa predloženim revizijama direktive oporezivanja energije iz 2003. godine, navodi se da bi moglo biti izuzeće od oporezivanja za energetske proizvode i električnu energiju, koja se koristi za vazdušne letove sa teretom unutar EU. Predlaže se da države EU oporezuju takve letove samo u zemlji ili na osnovu bilateralnih ili multilateralnih sporazuma sa drugim državama članicama.
EK je zabrinuta da bi oporezivanje goriva za teretne letove štetno uticalo na prevoznike iz EU, dodajući da prevoznici iz trećih zemalja sa značajnim udelom na tržištu tereta unutar EU, moraju biti izuzeti od oporezivanja zbog vazduhoplovnih usluga sporazuma. U međuvremenu, privatni avioni biće izuzeti klasifikacijom „poslovnog vazduhoplovstva” od strane firmi za prevoz putnika ili robe. Nevladina organizacija Transport i životna sredina (T&E) nazvala je predlog „generalno dobrim“.
„Loša strana je to što komisija razmatra izuzeće teretnih prevoznika koji su često pod upravom SAD“, izjavio je njen direktor vazduhoplovstva Andrev Marfi (Andrev Murphi), koji je primetio „višestruka“ rešenja za oporezivanje mlaznog goriva koje koriste prevoznici tereta koji „imaju tendenciju da koriste starije letelice “.
Marfi je nedavno napisao izveštaj u kojem se navodi da su emisije CO2 privatnog aviona u Evropi porasle za 31 odsto između 2005. i 2019. godine, a letovi do popularnih odredišta znatno su porasle za vreme godišnjih odmora. Založili su se da porez na gorivo za ovaj sektor privatnih aviona bude „vođen razonodom“ i da su bogati ljudi, korisnici privatnih aviona, uradili sve da izbegnu plaćanje poreza.
U svetu lažne zabrinutosti zbog klimatskih promena i izolacije ESG, trebalo bi da postoji izgovor za ovo eklatantno izuzeće, a potvrđeno je izjavom Airlines for Europe (A4E) u kojoj se navodi da sa postavljanjem minimalne poreske stope letovi unutar EU mogli bi dovesti do narušavanja konkurencije. Industrijsko udruženje, koje broji 16 grupa avio-kompanija, uključujući Rianair, Air France / KLM, Lufthansa, IAG, EasiJet i Cargoluk, nagovestilo je da bi predlog komisije mogao dovesti do toga da avioni namerno nose višak goriva kupljenog van EU, posebno kako bi se izbegao porez na mlazno gorivo.
Nacrt se može promeniti pre 14. jula i da ne sadrži najvažnije anekse sa poreskim stopama. Da bi stupio na snagu, mora biti odobren od 27 država članica EU i da se može promeniti tokom narednih meseci. Predlog komisije dat je u aprilu 2011. za ažuriranje pravila oporezivanja energije u EU, i propao je nakon što se ministri finansija nisu mogli jednoglasno složiti 2014. godine.
EK želi da uskladi oporezivanje energije sa klimatskim ciljevima EU, što znači da bi porezi trebalo da se zasnivaju na neto toplotnoj vrednosti energetskih proizvoda i električne energije i da bi minimalni nivoi oporezivanja širom EU bili utvrđeni u skladu sa ekološkim performansama i izraženi u € / GJ. Ovi minimalni nivoi trebalo bi da se usklađuju svake godine na osnovu harmonizovanog indeksa potrošačkih cena u EU, isključujući energiju i neprerađenu hranu, zaključuje Oil price.
Sledeće nedelje komisija će predložiti promene sistema EU za trgovanje emisijama (ETS). U njihovom nacrtu nije detaljno opisano kako će se tretirati vazduhoplovstvo, ali nisu predviđena besplatna izdvajanja za pomorski, drumski transport i zgrade. Zvaničnici će takođe predstaviti mandat komisije za održiva vazduhoplovna goriva (SAF), pri čemu se može očekivati da će se sve kompanije napuniti kombinovanim mlaznim gorivima na aerodromima EU.