Standard kome decenijama težimo

Da li su danski i švedski način života nedostižni za Srbiju?

EUInfrastrukturaKulturaTurizam

10.11.2024 15:31 Autor: Miljan Paunović 16

Da li su danski i švedski način života nedostižni za Srbiju? Da li su danski i švedski način života nedostižni za Srbiju?
Agencija Fitch Ratings potvrdila je nedavno dugoročni rejting Danske u stranoj valuti na „AAA“ sa stabilnim izgledima. Takođe je saopštila da je rejting ove... Da li su danski i švedski način života nedostižni za Srbiju?

Agencija Fitch Ratings potvrdila je nedavno dugoročni rejting Danske u stranoj valuti na „AAA“ sa stabilnim izgledima. Takođe je saopštila da je rejting ove zemlje podržan bogatom ekonomijom i visokom dodatom vrednošću, kredibilnim okvirom ekonomske politike, zdravim javnim finansijama i jakim spoljnim pokazateljima.

Kako funkcioniše danski sistem možete se uveriti boraveći u Kopenhagenu samo nekoliko dana.

Za ljude sa naših prostora danska prestonica je veoma skupa, a na cene u ovom gradu žale se i njihovi susedi sa juga Švedske. Danci ne, mada kažu da pamte i bolja vremena, posebno pre početka rata u Ukrajini, a zatim i u Izraelu.

Hrana u prodavnicama skuplja je za 10 do 20 odsto nego u Srbiji, a u restoranima i do 50 odsto. Čuveni Smørbrød sendvič, kriška hleba sa raznim dodacima, košta oko 45 danskih kruna, odnosno šest evra (jedna danska kruna DKK vredi 0,13 evra). Poznati danski hot-dog košta oko pet evra, i to je najjeftinija hrana, uz poneku kiflu u pekari za tri evra. Za jedan obrok potrebno je izdvojiti između 20 i 30 evra po osobi.

Danci su ponosni na svoja piva, pa tako pivopije mogu da uživaju u stotinama vrsta ovog pića i da ga plate od devet do 30 evra po krigli. Voda u Kopenhagenu ne mora da se kupuje, svuda je dobra za piće, a u toaletima ćete naići na toplu vodu za pranje ruku. Inače, upotreba toaleta na železničkoj stanici u Kopenhagenu košta skoro 50 odsto manje nego na autobuskoj u Beogradu.  

Danske Bank / Foto: M.P.

Karta za metro košta četiri evra, a saobraćajna infrastruktura je na vrhunskom nivou. Bicikli su na svakom ćošku, uz obezbeđene ogromne parkinge, pa tako glavni grad Danske sa populacijom od oko 600.000 ljudi ima više dvotočkaša nego stanovnika, a čak pet puta više bicikala od broja automobila. Biciklisti u Kopenhagenu uživaju u vožnji na više od 400 km namenskih biciklističkih staza, potpuno odvojenih i od automobilskog saobraćaja i od pešaka. Ljudi svih uzrasta voze bicikle jer se osećaju bezbedno – ozbiljna nesreća se dešava na svakih 5,7 miliona pređenih kilometara.

Dok se vozite po gradu možete videti prelepu arhitekturu i poznate turističke atrakcije poput Tivoli parka, Nacionalnog i Karlsberg muzeja, Kristijaburg palate, Rozenburg palate, Gradske većnice, Nyhavn luke, čuvene Male Sirene. Ne možete videti kladionicu ili neuređen park i šetalište. Inače, karte za muzeje u proseku koštaju 20 evra, s tim što postoje razni popusti, a pojednim danima ulaz je besplatan.

Do komšija u Malmeu za dvadesetak minuta vozom ispod mora

„Preko puta“ Kopenhagena je Malme, odnosno Švedska. Ova dva grada spaja čuveni Eresundski most dugačak 16 kilometara, koji jednim delom (četiri kilometra) ide ispod mora, zatim prelazi preko veštačkog ostrva i nastavlja do Švedske.

Ovo arhitektonsko čudo za drumski i železnički saobraćaj pušteno je u rad 1. jula 2000. godine, i to je najduži most na svetu koji povezuje dve države.

Eresundski most / Foto: Pixabay

Troškovi izgradnje iznosili su ukupno 3,35 milijardi evra, a most otplaćuju isključivo korisnici, odnosno vozači i Banedanmark (kompanija za transport u okviru danskog Ministarstva saobraćaja) i Svenska Banverket transportna kompanija. Izgradnja je trajala pet godina.

Šveđani ne zaostaju za svojim komšijama Dancima, jedino je njihova valuta oslabila, pa švedska kruna trenutno vredi 0,086 evra. Šveđani su izuzetno ponosni na svoju železnicu jer vozovi vrlo retko kasne i veoma su brzi.

Do Malmea, koji je od Kopenhagena udaljen 44 kilometra, stiže se u proseku za 30 minuta, a karta važi 24 sata i za super brzi voz (ne staje na svim stanicama) i košta oko 15 evra. U Malmeu ta karta važi za sav javni prevoz.

Malme / Foto: M.P.

Za razliku od glavnog grada Danske, Malme je pristupačniji za ljude sa balkanskih prostora, te ne čudi što su mnogi emigrirali baš u ovaj grad, u potrazi za boljim životom.

Interesantno je da su cene hrane u švedskim prodavnicama malo „jače“ od onih u srpskim, a da su plate Šveđana oko tri puta veće od onih u Srbiji.

Oni ne voze bicikle toliko kao Danci, ali se voze „zelenim autobusima“ – na električnu energiju ili gas, pa tako u saobraćaju ne osećate veliku količinu izduvnih gasova.

U neformalnom razgovoru sa jednom Šveđankom, penzionerkom, saznali smo da sa svojih 1.600 evra penzije može pristojno da živi, čak i da uštedi neki evro.

U Srbiji postoji predrasuda da su ljudi koji žive u Švedskoj „hladni“, ali mi nismo stekli takav utisak. Oni samo poštuju ono što imaju, ne uništavaju svoje resurse i cene radnike. Isto važi i za Dance. S obzirom na to, njihov standard i način života ostaće još dugo nedostižan za nas sa ovih prostora.

Veliki porezi na plate ne smetaju ni Dancima ni Šveđanima

Poslednjih godina prosečna bruto plata u Danskoj je konstantno visoka, sa mesečnim prosekom koji se kreće oko 40.000 do 45.000 danskih kruna pre oporezivanja, što je otprilike 5.400 do 6.100 evra. Porez na dohodak u Danskoj ide od 32 do 60 odsto, u zavisnosti od vrste posla i uslova rada, pa tako u proseku neto plata iznosi oko 2.900 evra, piše statistički portal TimeCamp.

Prosečna mesečna plata pre oporezivanja u Švedskoj iznosi približno 45.000 švedskih kruna, što je oko 3.850 evra. Nakon poreza, zarada koju većina radnika nosi kući iznosi oko 2.800 evra.  

Iako su porezi na dohodak u obe države prilično visoki, Dancima i Šveđanima to ne smeta jer se od poreza održava sistem, a koliko značaja pridaju obrazovanju vidi se i po tome što je ono potpuno besplatno na većini univerziteta.

  • ZVONČICA

    10.11.2024 #1 Author

    Daleko smo mi od njih

    Odgovori

  • LAV

    10.11.2024 #2 Author

    Treba da imamo visoke standarde i ka njima tezimo.

    Odgovori

    • meli77

      11.11.2024 #3 Author

      Mi samo možemo da sanjamo takav život

      Odgovori

  • HANA

    10.11.2024 #4 Author

    Nedostižno je blaga reč.
    Naš mentalni sklop se poprilično pokvario.
    Niko više ne razmišlja o opštem dobrobiti već samo o ličnom interesu. Zato nam i jeste ovako.

    Odgovori

  • SHALIMAR

    10.11.2024 #5 Author

    Nedostizni po svim parametrima..

    Odgovori

  • ELLA

    11.11.2024 #6 Author

    Prvo elementarne stvari u SRB treba da se promene

    Odgovori

  • VALERIJA

    11.11.2024 #7 Author

    Ne samo da je nedostižno nego nije ni u najavi.

    Odgovori

  • REA

    11.11.2024 #8 Author

    Da od sad krene idealno pa jos 50godina

    Odgovori

  • JANA

    11.11.2024 #9 Author

    Srbija je ispred svih to svima da nam bude jasno na svakom aspektu smo bolji od Evrope ,sigurnost ,stabilnost i robne rezerve nas cine najjacima

    Odgovori

  • Grocka

    11.11.2024 #10 Author

    Jako daleko, Srbija je srednji vek u odnosu na njih

    Odgovori

  • JEKSICA25

    11.11.2024 #11 Author

    Eh..

    Odgovori

  • Faith

    11.11.2024 #12 Author

    Nedostizno je, jer prevashodno zbog naseg mentaliteta

    Odgovori

  • ŽIZI

    11.11.2024 #13 Author

    Naravno da nisu nedostižni… Razlika je u tome što njih vode pravi ljudi

    Odgovori

  • Milan

    11.11.2024 #14 Author

    Dostizno je. Dajte zaposlenima plate 3-4-5-6-7k EUR neto, onda dva clana domacinstva koja rade imaju mesecno izmedju 6-14k EUR neto, 2-3k EUR potrose na racune, i hranu. Ostalo trose na nove aute, putovanja itd. Naravno i cene ce porasti.

    Odgovori

  • Brana

    11.11.2024 #15 Author

    Da,sad je nedostižno

    Odgovori

  • BIJUTI27

    12.11.2024 #16 Author

    Kakav naš danski i švedski način života pa mi smo jedva jedan korak daleko od Konga..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.