Mađarski MOL: Nezadovoljavajući rad Jadranskog naftovoda u Hrvatskoj
25.9.2025 17:57 Autor: Redakcija Biznis.rs 0



Kompanije MOL i Janaf su sprovele više zajedničkih testova na Jadranskom naftovodu, ali najnoviji rezultati još ne potvrđuju da taj cevovod može da dugoročno isporučuje dovoljne količine sirove nafte za Mađarsku i Slovačku s terminala na Jadranu, prenela je Beta, pozivajući se na Danas.
Tokom testiranja prošle nedelje, kako je navedeno u saopštenje mađarske naftne kompanije MOL, cevovod nije mogao da radi sa dovoljnim kapacitetom duže od sat-dva.
Pre testa MOL i hrvatsko preduzeće Janaf koje upravlja Jadranskim naftovodom su se dogovorili da se pritisak i broj pumpi postepeno povećavaju da bi se dostigao maksimalni transportni kapacitet i održavao tokom celog trajanja testa da bi se zajednički procenilo da li je sistem osposobljen za stabilan rad na maksimalnom kapacitetu duže vreme.
„Međutim, neposredno pred test, hrvatski partner nas je obavestio da maksimalne performanse može da održava samo jedan sat, nakon čega bi morali da smanje pritisak. Ovo je značajno odstupalo od ranije dogovorenog plana i otežalo objektivnu procenu rezultata. Potom je, svega 30 minuta posle početka testa, hrvatski partner obustavio transport pozivajući se na kvar u napajanju električnom energijom, a sistem je bio van funkcije više od jednog sata“, piše u saopštenju.
Teškoće su se nastavile i posle ponovnog pokretanja, jer je na hrvatskoj strani tokom transporta došlo do pada pritiska, posle čega je hrvatski partner tražio od MOL-a da smanji pritisak u cevovodu, pa je hrvatski deo mogao da radi samo pri niskom pritisku i sa slabim performansama.
MOL i Janaf već duže vreme ispituju kapacitet hrvatskog dela naftovoda. Ranije su sprovedeni manji testovi, a ovog meseca je počeo obiman višemesečni period testiranja koji obuhvata transport velikih količina nafte. Tokom tog procesa kompanije nastoje da utvrde koliko nafte južni naftovod može stabilno i dugoročno da transportuje.
„Naglašavamo da Jadranski naftovod ima veoma važnu ulogu u snabdevanju Srednje Evrope. Međutim, da bi mogao da preuzme veću ulogu od sadašnje, pomoćne, najpre je potrebno jasno utvrditi kapacitet i stanje hrvatskog dela naftovoda, kao i šta je neophodno da bi on mogao da tokom cele godine svakodnevno transportuje do 40.000 tona sirove nafte“, naveo je MOL.

Ta kompanija je dodala da na značaj cevovoda ukazuje i to što je ona pre izbijanja rata u Ukrajini uložila 170 miliona dolara u razvoj alternativne, južne infrastrukture i smanjenje jednostrane zavisnosti od istočne rute.
„Od 2022. godine uložili smo još stotine miliona dolara u diverzifikaciju snabdevanja naftom, ali prelazak nije samo pitanje tehnologije u rafinerijama, potrebno je jasno utvrditi stanje Jadranskog naftovoda i njegove mogućnosti. Da bi južna ruta snabdevanja bila potpuno funkcionalna, hrvatski deo mora da dostigne transportni kapacitet od 40.000 tona nafte dnevno, odnosno 14 miliona tona godišnje“, ukazao je MOL.
Taj obim je neophodan, kako je ocenjeno, za obezbeđivanje energetske bezbednosti regiona, čak i uzimajući u obzir remont rafinerija i strateške razmene nafte među pogođenim zemljama.
Stav MOL-a je da su potrebna dva komercijalno konkurentna i tehnički potpuno funkcionalna naftovoda, sposobna da pouzdano isporuče potrebne količine za snabdevanje regiona.
Pročitajte još:
Janaf je odbacio navode MOL-a o tehničkim propustima s njegove strane tokom testiranja kapaciteta naftovoda, pre svega ocene da ne bi mogao zadovoljiti potrebe dve rafinerija MOL Grupe u Srednjoj Europi.
Janaf dodaje da je organizaciono i na svaki drugi način spreman da pokrije celokupne godišnje potrebe rafinerija MOL Grupe u Mađarskoj i Slovačkoj za sirovom naftom.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.