Na ulicama gužva, u radnjama pusto
25.12.2025 17:02 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Nemački gradovi su oko katoličkog Božića bili krcati ljudima, ali prodavci su sebi „počupali kosu“ zbog slabog posla. Pojedini maloprodajni lanci, poput modne kuće Peek & Cloppenburg su za vikend uoči Božića proglasili popuste do 50 odsto na mantile, jakne i džempere.
Slično je u prodavnicama lanaca Otto, Galeria i drugde. Svi su uprli da u poslednjim danima četvoronedeljnog adventa spasu božićni biznis, većini najvažniji u godini, piše agencija DPA.
Uoči poslednje nedelje adventa, samo 16 odsto trgovaca na malo bilo je zadovoljno, a nezadovoljno je bilo dvoje od troje, pokazuje anketa udruženja trgovaca Nemačke (HDE) u kojoj je učestvovalo 300 firmi.
Direktor HDE Štefan Gent (Stefan Genth) je naveo da je posao uprkos akcijama podbacio i u danima posle toga. „Ovako nešto godinama nismo doživeli.“
Ranija istraživanja su nagovestila lošu božićnu sezonu: u anketi instituta YouGov od 22. decembra, 30 odsto ispitanika je reklo da namerava manje da troši na poklone, hranu, drvca i vašare.
Daljih 44 odsto nameravalo je da potroši isto koliko i prošle godine, a samo 16 odsto je bilo voljno da odvoji više. Preostalih 10 odsto ispitanika nije želelo da odgovori.
Nemci su sada najmanje voljni da troše od vremena svetske finansijske krize. „To je snažno uticalo na božićni biznis,“ rekao je analitičar nirnberškog Instituta za potrošačke odluke Rolf Birkl (Bürkl).
Birkl je uzdržanost građana pri trošenju pripisao opštoj nesigurnosti i rastućem strahu od inflacije.
Naime, uprkos popustima, većina u Nemačkoj ocenjuje da su božićni troškovi znatno ili donekle porasli od prethodne godine, navodi jedno istraživanje instituta YouGov.
Dobru sliku stanja nudi prodaja popularnih božićnih slatkiša, koja je ove godine, prema podacima agencije za istraživanje tržišta NIQ, bila za 15 odsto slabija nego 2024.

Potrošače su šokirale cene tih proizvoda, u proseku bili 12 odsto skuplji nego 12 meseci ranije. Stoga ne iznenađuje da je više od dve trećine prodaje išlo kroz akcije, dok je 2024. taj udeo još bio oko polovine.
Pritom, nije da ljudi nisu izašli u centar grada: NIQ je posetu pešačkim zonama nemačkih metropola u novembru i decembru procenio na 507 miliona, odnosno 10 odsto više nego prošle godine.
NIQ je merio frekvenciju prolaznika na 283 lokacije u gradovima. Najviše ljudi bilo je u Fridrihsštrase i na Aleksanderplacu u Berlinu, ali to se nije odrazilo na poslovanje prodavnica: više od 70 odsto njih zabeležilo je slabiju posetu nego 2024.
Frustraciji nemačkih trgovaca doprineli su i kineski trgovinski portali Temu, Shein i Aliexpress, koji su preuzeli značajan deo božićnog kolača.
Svaki peti ispitanik je anketarima YouGov rekao da je Božićne poklone naručio onlajn iz Kine, a HDE procenjuje da su na to potrošili do milijardu evra.
Nemci, međutim, ne štede na svemu. „Građani su u ovo neizvesno vreme voljni da daju novac za putovanja i tako pobegnu od svakodnevnice i budu sa svojima,“ rekao je Gent, uz primedbu da su u tom slučaju poskupele karte očigledno ostale prihvatljive.
Nisu ni svi trgovci u maloprodaji isto prošli. Igračke su se vratile na velika vrata kao poklon, a dobro su išli i satovi, nakit i knjige, kao i tehnološki gedžeti, poput robota-usisivača, vazdušnih friteza i kompjutera.
U tome, najbolje su prošle onlajn trgovine.
Pročitajte još:
Nadu trgovcima uliva to što sezona zapravo još nije gotova. U predahu do Nove godine, mnogi će skočiti do prodavnica da potroše kupone i novac koje su dobili za Božić. Pritom, mnogi se neće ograničiti na iznos iz koverte, nego će ponešto i dodati.
Tome se barem nada deo prodavaca. U anketi HDE, 14 odsto anketiranih menadžera je navelo da od poslednjih šest dana godine očekuje najviše posla.
Sve u svemu, HDE zaradu od četiri nedelje adventa i Božića u maloprodaji procenjuje na 126,2 milijardi evra. To je nominalno oko 1,5 odsto više nego prošle godine, ali realno je otprilike isto.
Konačan obračun očekuje se u januaru.













Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.