Vozila na benzin i dizel goriva ostaju u proizvodnji i nakon 2035. godine
18.12.2025 12:59 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Upozorenja, molbe i apeli ACEA (Asocijacija evropskih proizvođača vozila) su urodila plodom i Evropska komisija je usvojila „Automobilski paket“ koji bi trebalo da pomogne auto-industriji Evrope da lakše dostigne željene ciljeve dekarbonizacije i zadrži konkurentnost.
Evropska komisija je napravila prvi korak ka stvaranju pragmatičnijeg i fleksibilnijeg puta za usklađivanje dekarbonizacije sa ciljevima konkurentnosti i otpornosti, prenosi Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
„Ovi predlozi s pravom prepoznaju potrebu za većom fleksibilnošću i tehnološkom neutralnošću kako bi zelena tranzicija bila uspešna. Ovo predstavlja veliku promenu u poređenju sa važećim zakonom“, izjavila je Sigrid de Vris, generalna direktorka ACEA, Evropskog udruženja proizvođača automobila i dodala da će sada proučiti paket i sarađivati sa zakonodavcima kako bi kritički ojačali predloge gde je to potrebno.
Komisija je predstavila Automobilski paket kako bi podržala napore sektora u prelasku na čistu mobilnost. On postavlja ambiciozan, ali pragmatičan politički okvir kako bi se osigurala klimatska neutralnost i strateška nezavisnost do 2050. godine, uz istovremeno pružanje veće fleksibilnosti proizvođačima. Takođe odgovara na pozive industrije EU da se pojednostave pravila.
„Ovaj ‘paket održava snažan tržišni signal za vozila sa nultom emisijom, dok istovremeno daje industriji veću fleksibilnost za postizanje ciljeva CO2, i podržava vozila i baterije proizvedene u Evropskoj uniji. Inicijativa za korporativna vozila će podržati usvajanje vozila sa nultom i niskom emisijom. Automobilski omnibus povećava konkurentnost štednjom troškova, koji se očekuje da će iznositi približno 706 miliona evra godišnje, i smanjenjem birokratije, uz istovremeno pružanje veće investicione sigurnosti“, kaže se u saopštenju Evropske komisije.
Komisija je predstavila paket koji se bavi i ponudom i potražnjom u tranziciji automobilskog sektora: na strani ponude, predstavlja pregled postojećih standarda emisije CO2 za automobile i kombije i ciljanu izmenu onih za teška vozila. Na strani potražnje, predlaže inicijativu za dekarbonizaciju korporativnih vozila sa obavezujućim nacionalnim ciljevima za vozila sa nultom i niskom emisijom.

Od 2035. godine pa nadalje, proizvođači automobila će morati da se pridržavaju cilja smanjenja emisije izduvnih gasova za 90 odsto, dok će preostalih deset odsto emisija morati da se kompenzuje upotrebom niskougljeničnog čelika proizvedenog u Uniji ili iz električnih i biogoriva. To u praksi znači da će SUS motori, plag in i klasični hibridi ostati u proizvodnji i nakon 2035, navodi se u saopštenju.
Pre 2035. godine, proizvođači automobila će moći da koriste „super kredite“ za male pristupačne električne automobile proizvedene u Evropskoj uniji. To je potpuno nova kategorija putničkih automobila koja je predviđena, gde dužina vozila mora da bude manja od 4,2 metra i vozilo mora da bude na poptuno električni pogon. Ovo će podstaći dolazak na tržište više malih električnih modela. Za cilj za 2030. godinu za automobile i kombije, uvodi se dodatna fleksibilnost omogućavanjem „bankarskog kreditiranja i pozajmljivanja“ za period 2030-2032. Dodatna fleksibilnost je data za segment kombija, gde je usvajanje električnih vozila strukturno teže, sa smanjenjem cilja za emisiju CO2 za kombije za 2030. godinu sa 50% na 40%.
Komisija takođe predlaže ciljanu izmenu standarda emisije CO2 za teška vozila sa fleksibilnošću koja olakšava usklađenost sa ciljevima za 2030. godinu.
Što se tiče korporativnih vozila, obavezni ciljevi su postavljeni na nivou država članica kako bi se podržalo usvajanje vozila sa nultom i niskom emisijom od strane velikih kompanija. Imati više vozila sa nultom i niskom emisijom na tržištu, kako za prva tako i za polovna vozila, koristiće svim kupcima. Kako automobili kompanija prelaze veću godišnju kilometražu, to takođe znači veće smanjenje emisija. Takođe će nulta ili niska emisija i oznaka „Proizvedeno u EU“ postati preduslov za vozila koja imaju koristi od javne finansijske podrške.
Sa 1,8 milijardi evra, program „Battery Booster“ će ubrzati razvoj baterija u potpunosti proizvedenih u EU. Kao deo ovog programa je i 1,5 milijardi evra za podršku evropskim proizvođačima baterijskih ćelija putem beskamatnih kredita.
Automobilski omnibus će smanjiti administrativno opterećenje i troškove za evropske proizvođače, povećavajući njihovu globalnu konkurentnost i oslobađajući resurse za dekarbonizaciju. Očekuje se da će preduzeća uštedeti približno 706 miliona evra godišnje.
Pročitajte još:
Iz ACEA su ipak oprezni, te kažu da su, na prvi pogled, paketu potrebne odlučnije mere kako bi se olakšala tranzicija u narednih nekoliko godina. Bez hitne akcije u vezi sa fleksibilnošću za automobile i kombije za 2030. godinu – prekretnica koja je za četiri godine – akcija u vezi sa 2035. godinom može imati ograničen efekat – smatraju u ACEA – Štaviše, povezivanje strogih uslova sa različitim elementima paketa može imati kontraproduktivan efekat na otvorenost tehnologije i konkurentnost. Primetno je da uski zahtevi „proizvedeno u EU“ i predloženi sistem kompenzacije emisija zahtevaju dalju pažljivu procenu.














Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.