Pravni instrument za obaranje odluke kontrolora automobila ne postoji

Fabrički ispravno vozilo ne znači da će proći tehnički pregled

AutomobiliLifestyleSrbijaVesti

30.8.2021 08:01 Autor: Miljan Paunović

Fabrički ispravno vozilo ne znači da će proći tehnički pregled Fabrički ispravno vozilo ne znači da će proći tehnički pregled
Registracija vozila, odnosno tehnički pregled koji joj prethodi, može da bude veoma komplikovan za vozače čiji su automobili zagazili u drugu deceniju. Prosečna starost... Fabrički ispravno vozilo ne znači da će proći tehnički pregled

Registracija vozila, odnosno tehnički pregled koji joj prethodi, može da bude veoma komplikovan za vozače čiji su automobili zagazili u drugu deceniju. Prosečna starost vozila u Srbiji je 17 godina, te problemi prilikom provere parametara četvorotočkaša i jesu izvesniji. Međutim, problem se može javiti i kod vozila novije proizvodnje, i takvih primera ima veoma često.

Šta se dešava kada vlasnik automobila ne prođe tehnički pregled, a misli, odnosno zna, da je njegovo vozilo ispravno?

Za Biznis.rs direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, kaže da tu postoji sistemski problem, jer je tehnički pregled po svojoj suštini pravni postupak.

„Naš Ustav i pravni sistem je takav da morate da utvrdite dvostepenost u svakom postupku, a kod tehničkog pregleda ne postoji dvostepenost. To znači da ne postoji instrument, pravno sredstvo kojim možete da osporite odluku tehničkog pregleda i da se to podvrgne ispitivanju od strane nekog višeg organa. I to nije slučaj samo u ovoj oblasti, već i na vozačkom ispitu na primer“, objašnjava naš sagovornik.

„Često se dešava da vlasnici vozila smatraju da odluka kontrolora na tehničkom pregledu nije ispravna. Vozač u tom slučaju ne može da ode na drugo mesto da obavi tehnički pregled, jer je već u sistemu“, ističe Okanović.

Foto: Pixabay.com

Problem nastaje kada se na tehničkom pregledu konstatuje neka činjenica, na primer da ne radi sijalica za stop-svetlo, tada je teško osporiti realno stanje.

„Vozač automobila može da ode i zameni sijalicu, da se vrati i kaže ‘vidite da radi, ne znam zbog čega je na tehničkom pregledu konstatovano da ne radi’. Takvu žalbu niko ne može da vam uvaži, jer nije svrha osporavanje činjeničnog stanja, već mišljenja tehničkog pregleda kao zaključka“, objašnjava Okanović.

Neprijatnost takođe može da nastane kada se radi o opremi za vozilo, odnosno da li ga neki dodatak ili fabrički nedostatak čini neispravnim i onemogućava mu učešće u saobraćaju.

„Postoji jedan poznat slučaj kada vlasnik Audija nije mogao da prođe tehnički pregled jer nije imao prskalice za farove. Vlasnik vozila je smatrao da ima smisla uložiti prigovor na negativnu odluku, ali mi nemamo zakonom ustanovljen sistem žalbi, ona jednostavno ne postoji“, zaključuje naš sagovornik.

S druge strane, predsednik Upravnog odbora Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP) Vlada Marinković za Biznis.rs kaže da ukoliko smatrate da ste oštećeni prilikom tehničkog pregleda, potrebno je da pošaljete mejl Upravi saobraćajne policije ili da se obratite lokalnoj jedinici Uprave saobraćajne policije.

„Prvo bi trebalo da dobijete odgovor da li imate osnova za pokretanje žalbe, pa ukoliko se odobri potom ide vanredna kontrola tehničkog pregleda. Na taj način ne možete da oborite odluku, jednostavno se samo traži ponovno utvrđivanje stanja vozila. Možete da odete na drugi tehnički pregled, ili da pokrenete prekršajni postupak za nesavesni rad tehničkog pregleda na kome ste već bili. MUP može samo da naloži da se ponovo izvrši kontrola vozila“, objašnjava naš sagovornik.

Što se tiče „slučaja Audi“ naš sagovornik kaže da je to greška tehničkog pregleda, i da za to nije nadležan MUP, već Agencija za bezbednost saobraćaja.

„Ukoliko vozilo poseduje homologaciju (dokument poput „krštenice o automobilu“) neupitno je da li treba da ima prskalice ili ne. Naime ako automobil ima sve što piše u homologaciji, onda je on u redu, i kao takav se pregleda. Za tehničke podatke je zadužena Agencija za bezbednost saobraćaja, a za kontrolu rada tehničkog pregleda je nadležan MUP“, objašnjava Marinković.

„Slučaj Audi“

Krajem jula u emisiji SAT gledalac je postavio pitanje u vezi sa Audijem kojeg je kupio 2017. godine. Vratili su mu automobil sa tehničkog pregleda jer nije imao prskalice za farove (imao je ksenonska svetla).

Iz Porsche-ove fabrike automobila su usmenim putem potvrdili da je njegovo vozilo tako fabrički proizvedeno, dakle, da ne postoji deo koji je obavezan u novom pravilniku prilikom registracije vozila.

Foto: Pixabay.com

„Propisano je da mora da ima prskalice za farove“, rekla je pripadnica MUP-a, i složila se sa kolegom da ne mogu da donesu odluku u korist vlasnika vozila.

Autor i voditelj emisije Mladen Alvirović je rekao da je taj automobil tako proizveden i da ne može sada vlasnik da ugradi prskalice, fabrika to nije predvidela. Zapitao se šta sada vlasnik treba da uradi, da „parkira“ auto realno star četiri godine.

Zaključak policajaca je ostao isti, da bi registrovao svoj Audi vozač treba da ugradi prskalice za farove, inače neće proći tehnički pregled.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.