GAŠENJE TRGOVINSKIH LANACA MNOGE KUPCE OSTAVLJA BEZ ROBE I U NEDOUMICI Kako do potrošačkih prava u vreme pandemije?
IntervjuIzdvajamoSrbijaU fokusuVesti
23.11.2020 14:24 Autor: Marija Jovanović



Brojni svetski trgovinski lanci nalaze se pred bankrotom ili se gase zbog posledica pandemije korona virusa. U Srbiji je nedavno zatvoren „Home plus“ i ostaje neizvesno da li će kupci ostati uskraćeni za naručenu, a neisporučenu robu i eventualne reklamacije.
Ovakvih slučajeva, za sada, u Srbiji nema mnogo, ali je bitno da potrošač zna svoja prava i koja sredstva u ovakvim situacijama ima na raspolaganju, kaže za Biznis.rs potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić.

„Ukoliko trgovac prestane sa obavljanjem svoje delatnosti potrošač ne može da ostvari svoja prava po Zakonu o zaštiti potrošača. Trgovac, po zakonu, odgovara za saobraznost robe tokom dve godine od dana kupovine. Sva svoja prava potrošač ostvaruje preko trgovca“ objašnjava Nikolić.
Ipak, kako navodi, u slučaju prestanka rada trgovca, potrošač može podneti zahtev za naplatu. „Bilo da je u pitanju stečajni postupak ili likvidacija, potrošač može da traži svoje potraživanje. Međutim, u praksi, to je jako teško ostvarivo jer se prvo ’namire’ veliki poverioci, a za potrošače šta ostane“, napominje naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, postoji još jedna opcija koja u ovakvim okolnostima može pomoći potrošačima, ali samo kada je u pitanju tehnička roba.

„Jedina opcija koja može biti povoljna je za onu robu za koju se izdaje garantni list. U tom slučaju potrošač uvek može uputiti zahtev davaocu garancije u cilju ostvarivanja svojih prava. Ipak, u slučaju obuće, odeće i slično garantni list se ne izdaje, čime su i prava potrošača svedena na minimum“, objašnjava Nikolić.
Kada je reč o reklamacijama u vreme pandemije, potpredsednik NOPS navodi da se ništa značajnije nije menjalo.
„Potrošači i dalje imaju najviše pritužbi na obuću, mobilne telefone, TV aparate, belu tehniku, IT opremu, mobilnu telefoniju i internet usluge. Ostaje da verujemo da će posledice pandemije ostati na jako niskom nivou, čime prava potrošača neće biti dodatno ugrožena“, zaključuje naš sagovornik.