Globalni pad prodaje i proizvodnje japanskih proizvođača automobila
25.12.2025 08:11 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Prodaja i proizvodnja kompanije Toyota Motor pale su u novembru, pre svega zbog oštrog pada u Kini, pošto ta zemlja ukida subvencije namenjene podsticanju prodaje električnih i energetski efikasnih automobila.
Globalna prodaja — uključujući podružnice Daihatsu Motor Co. i Hino Motors Ltd. — pala je za 1,9 odsto u odnosu na isti period prošle godine, na 965.919 vozila, saopštio je japanski proizvođač automobila. Proizvodnja je smanjena za 3,4 odsto, na 934.001 vozilo.
Globalni proizvođači automobila suočavaju se sa rastućom neizvesnošću dok posluju u okruženju trgovinskih tenzija, regulatornih promena i neizvesnih ekonomskih izgleda. Toyotini rezultati služe kao barometar borbe industrije da uskladi snažnu dugoročnu tražnju sa kratkoročnim ekonomskim i političkim pritiscima.
Prodaja brendova Toyota i Lexus u Kini pala je u novembru za 12 odsto, saopštila je kompanija, navodeći da su u velikim gradovima ukinute subvencije za zamenu starih vozila jer su sredstva iscrpljena.
Podaci su objavljeni u trenutku pojačanih diplomatskih tenzija između Kine i Japana, koje traju od novembra, kada je japanska premijerka Sanae Takaiči dala izjave o Tajvanu koje su naljutile predstavnike najveće azijske ekonomije. Kina je potom upozorila svoje građane da ne putuju u Japan.
Toyotina proizvodnja na Tajlandu porasla je prošlog meseca za 15 odsto, a u SAD za devet odsto, dok je pala za 14 odsto u Kini, 9,7 odsto u Japanu i 7,9 odsto u Velikoj Britaniji.
Odluka Evropske unije ovog meseca da ublaži faktičku zabranu motora sa unutrašnjim sagorevanjem delovala je kao potez koji donosi veću fleksibilnost tradicionalnim proizvođačima automobila koji nastoje da masovno proizvode vozila na baterije.
Iako su Toyota i drugi japanski proizvođači, koji su bili pioniri hibridne tehnologije na benzin i struju, već imali prednost u odnosu na konkurente koji se i dalje oslanjaju isključivo na benzinske automobile, revizija politike EU mogla bi da otvori prostor kineskim električnim vozilima na koji su dugo čekala.
U međuvremenu, kompanija se našla na meti predsednika SAD Donalda Trampa (Trump), koji se spremao da uvede visoke carine na automobile i auto-delove uvezene u SAD. Ranije ovog meseca, Tramp je rekao da otvara put da se laki azijski „kei“ automobili proizvode i prodaju u SAD, iako trenutno ne ispunjavaju savezne bezbednosne standarde za nova vozila.
Nedavno je Toyota saopštila da će tri modela proizvedena u Americi izvoziti nazad u Japan, kao gest usmeren ka izlasku u susret Trampovim željama.
Pročitajte još:
Rezultati kompanije Honda Motor Co. u novembru takođe su bili opterećeni padom u Kini, kao i produženim posledicama nestašice poluprovodnika, izazvane političkim sporom između Kine i Holandije oko jednog proizvođača čipova.
Prodaja Honde u novembru pala je za 15 odsto, na 273.681 vozilo, uključujući pad od 34 odsto u Kini, gde kompanija beleži pad prodaje već 22 uzastopna meseca. Proizvodnja u Severnoj Americi smanjena je za 61 odsto, saopštila je kompanija, zbog kontinuirane nestašice čipova koja ju je nedavno primorala da privremeno zatvori pogone u Japanu i Kini tokom praznika na kraju godine.
Globalna proizvodnja kompanije Nissan Motor Co. pala je za 4,2 odsto u istom mesecu, na 257.008 vozila, ali je u Kini porasla za 22 odsto zahvaljujući popularnosti nekoliko električnih modela koje je kompanija tamo lansirala ranije ove godine, uključujući modele N6 i N7. Globalna prodaja Nissana pala je za 4,9 odsto u novembru.















Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.