Havarije do dve godine po kupovini svih automobila plaća prodavac
AutomobiliLifestyleSrbijaVesti
17.5.2021 08:01 Autor: Gordana Bulatović
Većina ljudi ne zna da, ako se ubrzo posle kupovine novog ili polovnog automobila desi kvar koji nije deo redovnog održavanja, prodavac mora da snosi troškove popravke ili u slučaju veće havarije vrati novac, izjavila je za Biznis.rs pravna savetnica Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Nikica Jovanović.
„Kao za bilo koju robu, za nov automobil dobijate dve godine garancije. Potreban je fiskalni račun, a ako je garancija duža i garantni list. Kada kupujete na autoplacu, za polovne automobile garancija važi dve godine, a ako je tako ugovorena, može se skratiti na godinu dana. Ako se u tom periodu desi neki nedostatak ili kvar, možete da se obratite prodavcu i zahtevate od njega da to u svom trošku otkloni“, objasnila je Jovanović.
Kupci su zaštićeni zakonom jedino ako do vozila dođu na formalnom tržištu. Podrazumeva se da auto treba da se vozi i koristi na uobičajen način za vreme dok traje garancija. Naša sagovornica je istakla kako se računa da nećete zapustiti automobil, njegovo održavanje i servise.
„Kada neko kupuje od fizičkog lica preko oglasa, tu je bukvalno prepušten sam sebi i dogovoru sa njim. Garancija važi jedino ako auto kupite od registrovane firme. Možete da se pozovete na Zakon o zaštiti potrošača samo ako imate račun“, rekla je Jovanović.
Prema njenim rečina, mnogi kupci ne znaju koja prava mogu da ostvare pošto ih sami prodavci obmanjuju.
„Prodavci ili ne znaju ili skrivaju te informacije, i onda vas time dovedu u zabludu. Mislite da nemate nikakvo pravo, i u najboljem slučaju neko će snositi trošak popravke ili dela popravke. To se sve najčešće završi nekim usmenim dogovorom“, navela je Jovanović.
Reklamacija treba da ima neku formu. Zbog toga je ona pozvala osobe koje imaju problem, da se bar za informacije obrate organizaciji potrošača. NOPS oštećenim kupcima pruža pravnu i advokatsku pomoć.
Najčešće fore na koje se „pecaju“ kupci
Kada auto pazarite na crnom tržištu, možete da se oprostite od toga da će na vašu stranu stati zaštitni mehanizmi sistema. Međutim, ako u rukama imate kupoprodajni ugovor i fiskalni račun, situacija se značajno menja.
„Polovnjaci nemaju garanciju„
Česta zabluda među kupcima je da polovni automobili nemaju garanciju.
„Bez obzira što ste kupili polovan automobil, za njega važi zakonska garancija ako ste ga kupili od firme. To što neko kaže da ste auto kupili u ‘viđenom’ stanju ga ne oslobađa odgovornosti da reši zahtev za reklamacijom. Ljudi često od prodavaca dobijaju pogrešne informacije da za polovan auto nemaju nikakva prava“, rekla je pravna savetnica NOPS-a.
„Samo da ne ide preko firme„
Kada kupite auto od fizičkog lica ne ostvarujete nikakva prava.
„Često prodavci predlažu da se, kako bi se uštedelo i ne bi plaćali dodatni troškovi, potpiše ugovor sa vlasnikom. To je prodaja na crno, a Zakon o zaštiti potrošača reguliše odnos kupca i firme“, objasnila je Jovanović.
„Deo ćemo na ruke„
Morate dobiti fiskalni račun kao dokaz o kupoprodaji. Ako deo platite na ruke, problem može nastati kod povraćaja novca.
„U praksi je česta situacija, na primer, ako auto košta 5.000 evra, da se kroz knjige provuče, kuca na ugovoru i računu 3.000 u dinarskoj protivvrednosti. Kupci na to pristaju. Međutim, može da se desi neki problem za dva-tri meseca, reklamacija se usvoji i odobri povraćaj novca. Druga strana može da bude nesavesna, iskoristi situaciju i vrati samo 3.000, a da preostale 2.000 evra i ne spomene“, izjavila je naša sagovornica.
Neodgovaranje na reklamaciju je kažnjivo
Na reklamaciju prodavac mora da odgovori pisanim putem u roku od osam dana.
„Kada pošaljete mejl i vidi se da ste se obratili auto placu, a on vam ne odgovori – to je kažnjivo!“, istakla je Jovanović.
Ko zna za povraćaj novca kod polovnjaka?
Prodavci polovnih automobila često kupcima nude samo popravke. Naša sagovornica je navela da u slučaju kvara u prvih šest meseci, pogotovo ako nije manjeg tipa, kupac ima pravo da traži povraćaj novca.
„Niko vam ne može pomoći ako na nešto pristanete, poprave auto, pa onda se naknadno žalite“, rekla je Jovanović.
Evo šta raditi ako je reklamacija odbijena
Iz NOPS su za Biznis.rs objasnili da, u slučaju odbijene reklamacije, postupanje kupca ne treba da se završi usmenim putem. Kada je komunikacija formalizovana, može da reaguje tržišna inspekcija.
„Inspekcija kontroliše samo formu, ne gleda sadržaj. Zanima je da li je neko odgovorio u roku od osam dana od žalbe. Ako se obratite usmeno, inspekcija najčešće to ne može da iskontroliše. Za inspekciju morate imati pisani trag, treba vam ta vrsta zaštite“, rekla je Jovanović.
Ona je dodala da je obraćanje prodavcu putem mejla potpuno validan vid komunikacije. Posle tog prvog koraka, moguće je da stigne obaveštenje o odbijanju reklamacije. U prvih šest meseci oni moraju da obrazlože šta je razlog za odbacivanje žalbe.
„Možda će reći da je kvar prouzrokovan udesom ili neadekvatnim načinom vožnje, ako ste sipali pogrešno gorivo i tako dalje. Sve ono što može da prebaci krivicu na potrošača, kupca, vozača, jedino može biti razlog odbijanja reklamacije“, navela je naša sagovornica.
Jovanović je objasnila da u krajnoj liniji ostaje mogućnost da se uradi veštačenje.
„Ako oni ne konstatuju kvar i odbiju reklamaciju, a u vožnji se, na primer, dešava neki problem, čujete zujanje i lupanje, imate mogućnost da veštačite detaljnije. Angažujte stručnjaka da ne bi izgubili garanciju. Njegov zadatak je da čisto tehnički ospori navode prodavca, odnosno servisera“, rekla je ona.
Kada se prikupe tehnički podaci, kupac može da se obrati NOPS-u i zatraži konkretniju pomoć.