Predsednik Francuske ne krije želju da tehnološka dostignuća svoje zemlje unapredi, a onda prenese model na celu Evropu

Hoće li Francuska postati startap nacija?

AnalizaEUU fokusuVesti

26.7.2021 19:30 Autor: Gordana Bulatović

Hoće li Francuska postati startap nacija? Hoće li Francuska postati startap nacija?
Emanuel Makron (Emmanuel Macron) ne odustaje od ideje stvaranja evropske mreže snažnih tehnoloških firmi. I sa tom idejom – kreće iz svog dvorišta, Francuske,... Hoće li Francuska postati startap nacija?

Emanuel Makron (Emmanuel Macron) ne odustaje od ideje stvaranja evropske mreže snažnih tehnoloških firmi. I sa tom idejom – kreće iz svog dvorišta, Francuske, za koju je postavio cilj stvaranja „startap nacije“.

A kada se pomene startap u Francuskoj, svi odmah pomisle na Stanicu F. u Parizu, koja je od nekadašnje zgrade železnice, zahvaljujući dobroj odluci vlasti ove zemlje, 2017. godine da podrži investiciju francuskog internet milijardera Gzavjea Nila (Xavier Niel), pretvorena u prostor namenjen mladim kompanijama, a koji se danas smatra najvećim svetskim kampusom za početnike. Oko 1.000 novoosnovanih firmi sada radi u tom prostoru, uz podršku države za razvoj svog poslovnog modela. Tu su i brojne korporacije koje su, na ovoj lokaciji, postavile svoj ekosistem, poput BNP Paribas i giganta LVMH.

Inovativne digitalne kompanije treba da doprinesu snažnom i održivom ekonomskom rastu Francuske, nakon pandemije korona virusa. Ne slučajno. Dok su mnoge francuske kompanije imale probleme, kao posledicu pandemije, tehnološke firme su beležile 2020. godinu kao rekordnu. Investicije su nastavile da rastu brzo i tokom prethodnih meseci. Samo od početka godine, nove digitalne kompanije iz Francuske prikupile su kapital veći od šest milijardi evra.

Među favoritima kod investitora su kompanije poput mrežne platforme ManoMano, za prodaju opreme za kuće i baštenskih proizvoda, i Aircall, koji se bazira na cloud-u i nudi telefonska rešenja za preduzeća.

U analizi tržišta koja je uradila grupa konsultanata iz Roland Bergera, procenjuje se da će najperspektivnih 120 novoosnovanih preduzeća u tehnološkom sektoru činiti šest odsto francuskog ekonomskog rasta do 2025. godine. Računa se i da će startap scena stvoriti više od 200.000 novih radnih mesta u narednim godinama.

Prema proceni industrijskog udruženja France DIgitale, u ovom segmentu poslovanja je u prethodnom periodu otvoreno svako deseto radno mesto. Više od 90 odsto svih zaposlenja u grupi startap firmi je na neodređeno vreme.

Da bi, u što kraćem roku, postigla cilj „startap nacije“ Vlada Francuske sklopila je i svojevrsno javno-privatno partnerstvo sa domaćom tehnološkom industrijom. Osnivači dobijaju punu preduzetničku slobodu, a uloga je države da ih u tome podrži.

Prvi koraci u pravcu aktivnosti ka onome što se u Francuskoj danas zove „stvaranje startap nacije“, napravljeni su pod predsedavanjem Fransoa Olanda (François Hollande). Iz tog vremena potiče i program ekonomskog razvoja „La French Tech“, kojim država podržava nove digitalne kompanije i preporučuje ih za saradnju stranim investitorima. Makron, koji je u vreme predsedavanja Olanda bio ministar ekonomskih poslova zadužen i za digitalni sektor, već tada je promovisanje startap preduzeća postavio kao glavni prioritet. U to vreme osmišljeni su i dodatni poreski podsticaji za novoosnovana preduzeća, a tržište rada učinjeno je fleksibilnijim. Mogućnost za zaposlenje stručnog kadra koje dolazi iz zemalja van EU data je takozvanim „tehnološkim vizama“.

Prošle godine, država se odlučila za još jedan instrument finansijske podrške ovim kompanijama. Reč je o dogovoru sa nizom institucionalnih investitora iz Francuske o ulaganju milijardu evra u startap firme. Sada se već govori da će taj program od naredne godine biti proširen.

Mediji u Francuskoj pišu o potpuno promenjenom pristupu poslu diplomiranih mladih Francuza. Prošli su, kako se kaže, dani u kojima su diplomci francuskih elitnih univerziteta radije odlazili da rade za konsultantske kuće, banke ili u državnu službu. Danas oni žele da naprave svoj posao.

Na tehnološkoj konferenciji Vivatech koja je u Parizu održana sredinom juna, Makron je potvrdio svoj san da vodi startap državu.

„Uspesi digitalnih kompanija su dobri za čitavu zemlju i mogli bi da predstavljaju put za izlaz iz masovne nezaposlenosti“, rekao je tada Makron.

Poznat je i njegov neskriveni stav da je važno strateški ne biti zavisan od Amerike ili Kine. U tom smislu, na pomenutoj konferenciji je promovisao i svoju inicijativu „Proširi Evropu“ koja prenosi francuski model ambicioznih ciljeva vezanih za tehnološki sektor na EU nivo. Čak je tada izneo da će Evropa do 2030. godine stvoriti bar deset digitalnih kompanija, čija je vrednost najmanje 100 milijardi evra.

Kako se najavljuje, plan stvaranja moćnog digitalnog sektora u Evropi, biće jedan od glavnih ciljeva tokom francuskog predsedavanja Savetom EU, u prvoj polovini naredne godine.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.