Hrvatske železnice se suočavaju sa kaznom od 10.000 evra
6.6.2025 09:55 Autor: Redakcija Biznis.rs 1



HŽ Putnički prevoz d.o.o. (HŽPP) nije pružio putnicima informacije o poremećajima i kašnjenjima i sledećoj stanici na koju će voz stići, te se suočava sa kaznom, utvrdio je inspektor Hrvatske regulatorne agencije za mrežne delatnosti (HAKOM).
„Nakon ponovljenih inspekcija vozova između novembra 2024. i aprila 2025. godine, utvrđeno je da HŽ Putnički prevoz nije pružio informacije putnicima, čime je prekršio odredbe Uredbe (EU) 2021/782 Evropskog parlamenta i Saveta. Ukoliko HŽPP ne postupi po nalogu, odgovorno lice se suočava sa kaznom od 10.000 evra, a za dalje nepoštovanje većom kaznom“, objavio je Miran Gosta, direktor HAKOM-a, pišu Financije.hr.
U zvaničnoj odluci HAKOM-a navodi se da železnički operater mora da pruži putnicima relevantne informacije tokom njihovog putovanja u svim vozovima u roku od 30 dana od prijema odluke. Pored toga, moraće da u roku od tri dana od izvršenja naloga dostavi HAKOM-u dokaze da je ispunio sve zahteve.
„Vozovi često saobraćaju sporije ili kasne jer se železnička infrastruktura, koja je godinama bila zapuštena, obnavlja. Putnici u vozu to znaju i razumeju. Zato je važno da im se u realnom vremenu pruže informacije o tome kakvo će biti njihovo putovanje“, istakao je Gosta.
Dodao je da je HŽPP rekao da ne daju informacije jer nemaju dovoljno osoblja, ali i zbog tehničkih ograničenja. Međutim, inspektor je zaključio da to nije dovoljno dobro obrazloženje.
U odluci se navodi da su kondukteri rekli da su zbog velike frekvencije putnika, neobaveštavanja o kašnjenjima, kao i zbog putovanja starijih i osoba sa invaliditetom, verbalno pomagali putnicima tokom kontrole karata i najavljivali im kašnjenja.
„Nadgledano lice za svaki voz navodi da li je saobraćao sa pratiocima ili bez pratilaca voza. Što se tiče dostupnosti podataka na zvaničnoj veb-stranici, nadgledano lice navodi da podatke preuzimaju sa servisa HŽ Infrastruktura d.o.o. i kao takve ih prikazuju putnicima u onlajn prodaji. Nadgledano lice ne daje objašnjenje za vozove koji su saobraćali bez osoblja i u kojima nije bilo informacija o kašnjenjima, već samo činjenično navodi da nije bilo osoblja, što u krajnjoj liniji znači da u takvom prevoznom sredstvu nema ko da pruži informacije. Takođe, kaže da ako prevozno sredstvo sa automatizovanim objavljivanjem stanice ne saobraća, onda nema ko da pruži informacije o sledećoj stanici“, dodao je inspektor Kristijan Solina u rešenju.
Inače, HŽPP je od 2017. godine tri puta platio kaznu zbog problema sa obaveštavanjem putnika, a do sada su platili 8.600 evra, piše Jutarnji list. Pitanje je koliko će još kazni platiti pre nego što se nešto promeni. Kompanija je saopštila da 55 odsto njenih vozova ima sistem za najave i da će on biti instaliran u nekim starijim vozovima do 2026. godine. Dodali su da pratioci vozova daju najave u onim vozovima koji nemaju takav sistem, ali da nemaju uvek vremena za to zbog drugih obaveza. Kako bi putnicima olakšali putovanje, najavili su i kreiranje nove aplikacije koja bi trebalo da ima sve relevantne informacije.
Zajedno sa mnogim drugim putnicima, i nagrađivani profesor matematike Toni Milun imao je neprijatnu situaciju sa HŽPP-om. Pre oko dva meseca objavio je na društvenim mrežama da već skoro sat vremena čeka polazak voza, a niko nije obavestio putnike da će doći do kašnjenja. Pored toga, kondukter mu je rekao da ne mogu ni da obaveste putnike jer razglas ne radi.
Podsećanja radi, HŽPP je u februaru ove godine objavio otvoreni postupak javne nabavke za pet elektrodizel vozova za prevoz na velike udaljenosti, četiri elektrobaterijske vozove i četiri baterijska voza ukupne vrednosti od 107,3 miliona evra bez PDV-a. Novi vozovi bi navodno trebalo da imaju sistem za informisanje putnika.
Vozovi se finansiraju u okviru projekta „Revitalizacija železničkog sistema Republike Hrvatske“, iz kredita Evropske investicione banke.
Pročitajte još:
S obzirom na „uštede“ kada su u pitanju sistemi za informisanje putnika, zanimljivo je videti koliko je HŽPP zaradio prošle godine. Ukupan prihod HŽ Putničkog prevoza d.o.o. prošle godine iznosio je 144.697.858,91 evra, a dobit je bila 5.279.025,89, prema podacima CompanyWalla. Trenutno imaju 1.602 zaposlena, a prosečna neto plata po zaposlenom je 1.280,72 evra.
SABRINA
6.6.2025 #1 AuthorEto sta se desava kada si u EU.