Hrvatski turizam na nivou rekordne 2019. godine
1.10.2021 08:56 Autor: Redakcija Biznis.rs
Zadovoljstvo rezultatima nakon glavne turističke sezone koja je prošla iznad očekivanja, nastavilo se pojačanim zanimanjem turista za Hrvatsku i u septembru. U prvim danima jeseni ostvaren je promet gotovo na nivou rekordne 2019. godine.
„Pripremali smo se, ali niko nije očekivao ovako dobre turističke rezultate. Uoči sezone okupili smo sva udruženja, bilo nam je prvenstveno važno očuvati radna mesta u turističkom sektoru“, rekla je ministarka turizma i sporta Hrvatske Nikolina Brnjac i naglasila da su na vreme definisani protokoli od ulaska turista u Hrvatsku te prioritetno vakcinisanje radnika u turističkom sektoru, prenosi HRT.
Navela je sve mere koje su preduzete, uključujući i projekt „Safe stay in Croatia“ koji je definisao sve epidemiološke standarde kako bi spremni dočekali turističku sezonu.
„Krenuli smo u izradu strategije održivog razvoja turizma te smo u sklopu toga anketirali sve jedinice lokalne samouprave uključene u projekt da vidimo što za njih znači turizam i u kojem aspektu. Odgovorili su da je turizam pozitivan i u smislu demografije i zapošljavanja mladih, ekološkom i ekonomskom smislu“, kaže Brnjac. „Međutim znamo i koje su boljke našeg turizma: oslanjanje na proizvod ‘sunca i mora’ i u određenim delovima na obali masovni turizam, upravo te stvari treba ciljano rešavati kroz izradu određenih mera i strategija“, dodala je.
„Imali smo veliku prednost koju smo iskoristili, išlo nam je naruku što su Španija, Grčka i Turska imale lošiju epidemiološku situaciju, zatim su usledili problemi s požarima u Italiji, Grčkoj i Turskoj, a iskoristili smo i to što smo najbliža autodestinacija Austrijancima i Nemcima, te smo povećali broj noćenja tokom avgusta u svim segmentima turizma“, rekao je Domagoj Tomasović, privatni hotelijer.
Smatra kako u budućnosti treba raditi na poboljšanju infrastrukturne mreže i poboljšanju putnog prometa kroz jadranske gradove i naglasio je kako je sezona dobro i na vreme bila pripremljena.
Komentarišući činjenicu da je u ovoj turističkoj sezoni ostvareno 78 odsto noćenja u odnosu na 2019. godinu, a procene su da je ostvareno 90 odsto prihoda u odnosu na isto razdoblje, postavlja se pitanje o naduvavanju cena. Predsednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija, Tomislav Fain, rekao je kako uvek treba gledati „vrednost za novac“ te „ako su gosti to prihvatili i ostali zadovoljni nakon boravka, tada nismo preskupi“.
„Svaka usluga ima svoga kupca i time se treba voditi“, kaže Fain i dodaje da je najvažnije da gosti iz Hrvatske odu zadovoljni, a u današnje digitalno vreme lako se može saznati ponuda, sve je javno i transparentno.
I ovoga leta najveći broj noćenja ostvaren je u porodičnim smeštajnim kapacitetima, tražila se soba više, međutim tokom sezone sporadično se dešavalo da pojedinci ostanu bez rezervisanog smeštaja jer je neko drugi bio spreman platiti više. Komentarišući tu situaciju i način kako sprečiti da se gosti osećaju prevarenima, predsednica Zajednice porodičnog turizma Martina Nimac Kalcina rekla je kako je pokrenuta inicijativa pri ministarstvu kako bi se pružila mogućnost ostavljanja prigovora od strane gostiju koji se osećaju prevarenima.
Smatra da se radi o malom broju slučajeva, ali da mediji „pokrenu bujicu od pojedinačnih primera“, te da većina iznajmljivača pošteno i profesionalno posluje, a to potvrđuju i ocene najboljih svetskih platformi.
Naglasila je i da treba zaštiti iznajmljivače od strane gostiju koji otkazuju u poslednjem trenutku ili tokom boravka oštete opremu. Vlasnicima smeštaja savetuje da u svojim pravilima regulišu i pravilo otkazivanja od strane vlasnika i to naglase u svom oglasu kako bi se gost osećao sigurnije.
Predsednik Udruženja putničkih agencija Tomislav Fain je ukazao na problem nedostatka radne snage u turizmu te rekao kako pored dugoročnih planova, kratkoročno bi trebalo stvarati uslove za uvoz radne snage, što je nužno kako bi Hrvatska iduću sezonu odradila što kvalitetnije.