INVESTICIONI PLAN EU VELIKA ŠANSA ZA SRBIJU I ZEMLJE REGIONA Akcenat na ulaganja u infrastrukturu
6.10.2020 16:24 Autor: Julijana Vincan
Dobar deo sredstava iz Ekonomskog investicionog plana EU za Zapadni Balkan, vredan više desetina milijardi evra, biće usmeren na Srbiju, rekla je direktorka Regionalnog predstavništva Evropske investicione banke za Zapadni Balkan Dubravka Negre.
„Bitno je iskoristiti tu šansu, s obzirom da će budžeti država biti sve preopterećeniji, pre svega zbog zdravstvene krize koja je zahvatila ceo svet„, kazala je Negre na konferenciji „Transport i logistika jugoistočne Evrope i Dunavskog regiona“.
Veliki deo tih sredstava, kaže, biće usmeren na kreiranje moderne železničke, putne, vazdušne i rečne mreže u regionu, koja podrazumeva i izgradnju novih lučkih kapaciteta i rekonstrukciju postojećih.
Navela je da je EIB do sada u transportni sektor Srbije uložila 2,3 milijarde evra. Ukupno u region u poslednjih 10 godina uloženo je osam milijardi evra u različite sektore – transport, energetiku, zdravstvo, prosvetu, nauku i razvoj.
„Značajan deo naših ulaganja ide u transportni sektor, u povezivanje zemalja regiona i regiona sa EU. U ovom regionu nalazi veliki broj transevropskih koridora kako železničkih i putnih, tako i rečnih“, ističe Negre.
Svi projekti, kako navodi, u kojima EIB učestvuje imaju za cilj bržu razmenu robe i dobara, ali i razvoj lokalne ekonomije i poboljšanje atraktivnosti tih sredina i opština za domaće i strane investicije.
Napomenula je da je završetak putnog Koridora 10 kroz Srbiju bio najveći projekat u javnom sektoru koji je EIB finansirao još od 1977. godine.
Negre kaže da će EIB biti prisutan i na izgradnji auto-puta Niš – Merdare.
„U Srbiji smo već potpisali 100 miliona kreditiranja koji se kombinuje sa 50 miliona bespovratnih donacija, što za pripremu projekta, što za njegovu realizaciju„, rekla je Negre.
Navela je da je za sada potpisano finansiranje za prvu deonicu između Niša i Pločnika dužine 32 kilometra, koja je ekonomski opravdana, a koja uključuje i zaobilaznicu oko Prokuplja.
„Ostale sekcije su dosta skupe, jer prolaze kroz težak teren u Srbiji i zato što imaju mali protok saobraćaja za sada. Taj projekat je jako bitan za ekonomsko povezivanje Beograda i Prištine, ali treba da bude ekonomski opravdan da bi ulaganje moglo da bude svrsishodno“, izjavila je Negre.
Navela je da će fokus EIB u narednih 10 do 15 godina biti na razvoju železničke mreže u regionu, kao i da će biti nastavljeno ulaganje u povećanje rečnih kapaciteta u Srbiji.
Negre je rekla da se pre godinu dana ušlo u realizaciju projekta poboljšanja plovnosti Save i Dunava.
„Nastaviće se ulaganje u Dunavski koridor i povećanje kapaciteta reka, jer one takođe predstavljaju čisti tip transporta“, rekla je Negre.