Kako rešiti probleme u poslovanju SWOT analizom?
17.1.2023 16:42 Autor: Ljiljana Begović 0
Veliki broj uspešnih preduzeća ima jasno definisanu strategiju. To znači da osim zbira ciljeva i načina kako da se ostvare, primenjuju i tehnike koje će u obzir uzeti i širi kontekst poslovanja. Pravi alat za to je SWOT analiza.
Ova strategija predstavlja operativni alat jer posmatra uticaje na celo poslovanje preduzeća i njegove pojedinačne aktivnosti kroz matricu eksternih i internih faktora.
S-Strenghts (Snage) i W-Weakness (Slabosti) su deo matrice koji se odnose na interne faktore, dok O-Opportunity (Prilike) i T-Treats (Pretnje) su polja matrice koja zahtevaju informacije koje se odnose na okruženje.
Rezultat SWOT analize treba da budu konkretne akcije.
Poslovni konsultanti savetuju da se SWOT matrica izradi analitički, detaljno i to za sledeće dimenzije poslovanja: zaposlene, klijente, prihode, procese.
Kada se primenjuje SWOT analiza pitanja koja bi trebalo da pomognu da prepoznate slabosti poslovanja mogu biti:
- Šta je ono što se u vašoj firmi može poboljšati?
- Šta bi trebalo da izbegavate?
- Koji faktori negativno utiču na vaše poslovanje?
- Šta je ono što bi drugi ljudi mogli da vide kao slabost vašeg biznisa?
Kada je reč o prilikama koje bi trebalo da doprinesu vašem biznisu, njih možete prepoznati da su baš za vaše preduzeće ukoliko odgovorite na sledeća pitanja:
– Koje dobre prilike oko vas možete prepoznati?
– Sa kojim zanimljivim trendovima ste trenutno upoznati?
O prilikama možete više saznati tako što ćete se informisati o promenama na tržištu ili u tehnologiji, imajući u vidu užu i širu perspektivu, promene propisa u vašoj oblasti poslovanja, društvenim promenama, lokalnim događajima i tome slično.
Neki stručnjaci se posebno prilikom upotrebe SWOT analize fokusiraju na pretnje poslovanju, koje se takođe mogu prepoznati kroz odgovore na pitanja kao što su:
- Koje su prepreke sa kojima se suočavate?
- Šta vaša konkurencija radi bolje od vas?
- Da li imate finansijskih problema?
- Da li poštujete procedure i standarde vezane za vaše poslovanje?
- Da li promene (na tržištu, u tehnologiji, u propisima) prete vašem poslovanju?
- Da li neka prepreka može vaše poslovanje da dovede u pitanje?
Međutim, prema savetima stručnjaka uspešnost primene analiza u pojedinačnom preduzeću zavisi pre svega od umešnosti kontrolora da teoriju i teorijske modele oživi u praksi datog preduzeća.
BCG matrica za analizu poslovanja
BCG matrica skraćeno od Boston Consulting Group matrix, nastala je još 1970. godine i pomaže preduzećima da sagledaju svoj portfolio. Koristi se za analizu proizvoda i usluga u zavisnosti od trenutne pozicije kompanije i artikla na tržištu (visoko ili nisko tržišno učešće) i od karakteristika samog tržišta (da li raste ili opada). Ova analiza je od izuzetne koristi u korelaciji sa upravljanjem tokovima novca (Cash Flow).
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.