Borba oko taksi za uvoz "ugljenične" robe

Kineske vlasti smatraju da EU klimatsko pitanje pretvara u trgovinski problem

EkologijaEUSvetU fokusuVesti

26.7.2021 09:46 Autor: Marko Miladinović

Kineske vlasti smatraju da EU klimatsko pitanje pretvara u trgovinski problem Kineske vlasti smatraju da EU klimatsko pitanje pretvara u trgovinski problem
Plan Evropske unije o uvođenju prvog globalnog poreza na emisiju ugljeničkih gasova proširiti klimatski problem na trgovinu, čime će biti prekršeni međunarodni principi i... Kineske vlasti smatraju da EU klimatsko pitanje pretvara u trgovinski problem

Plan Evropske unije o uvođenju prvog globalnog poreza na emisiju ugljeničkih gasova proširiti klimatski problem na trgovinu, čime će biti prekršeni međunarodni principi i ugroženi izgledi za ekonomski rast.

Evropska komisija je ovog meseca iznela planove o uvođenju Mehanizma za prilagođavanje granice ugljenika (CBAM) od 2026. godine, odnosno o carini na CO2, tako da će neke kompanije koje izvoze u Evropsku uniju morati na granici da plaćaju taksu za robu sa intenzivnim emisijama ugljenika tokom proizvodnje, kao što je npr. čelik.

„CBAM je u osnovi jednostrana mera kojom se pitanje klimatskih promena širi na trgovinski sektor. Ona krši principe Svetske trgovinske organizacije (STO) i ozbiljno će potkopati uzajamno poverenje u globalnoj zajednici i izglede za ekonomski rast“, rekao je Lju Joubin, portparol kineskog Ministarstva za ekologiju i životnu sredinu na konferenciji za medije, prenosi Reuters.

On je ponovio stav Kine da bi odgovor svake zemlje na klimatske promene trebalo da uzme u obzir nivo njenog ekonomskog razvoja, te da će CO2 carina ozbiljno naštetiti spremnosti i sposobnosti zemalja da rešavaju taj problem.

Kao vodeći svetski proizvođač industrijskih sirovina, poput čelika i cementa, Kina bi mogla najviše da trpi od programa pograničnih carina, naveli su istraživači Centra za industrijski razvoj i upravljanje životnom sredinom sa Univerziteta Cinghua u jednom radu objavljenom u maju. Dodali su, međutim, da će taj uticaj s vremenom iščileti i da nema dokaza da će carina dugoročno imati negativan uticaj na razvoj Kine.

Klirinška kompanija Guotai Junan Futures objavila je u komentaru povodom plana Brisela da bi pogranični porez na CO2 mogao da podstakne Kinu da referentne cene EU na ugljenik uzme kao bazu u svom nacionalnom sistemu trgovanja emisijama.

Od kada je 16. jula pokrenuta kineska dugo očekivana šema trgovine emisijama gasova, zabeležen je ukupan obim trgovine od 4,83 miliona tona po prosečnoj ceni od 6,8 evra po toni. Poređenja radi, prosečna cena na tržištu ugljenika u EU je veća od 50 evra.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.