Koje promene očekuju vozače od 5. jula?
29.6.2021 14:55 Autor: Marija Jovanović
Iako je dugo najavljivano da će u Srbiji od 5. jula početi puna primena propisa za tehnički pregled vozila, vozači putničkih automobila ipak mogu da odahnu. Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ne donosi značajnije izmene.
“Pravilnik je vrlo osetljivo pisan sa razmišljanjem efekta koji će da izazove. Naime, svima je jasno da količina izduvnih gasova mora da se smanjuje, da je štetna, da ugrožava zdravlje svih, ali imajući u vidu ekonomske i tehničke uslove dato je dovoljno vremena vlasnicima vozila koji ne ispunjavaju te kriterijume da prilagode svoj automobil zahtevanim uslovima, pri čemu uslovi nisu pooštreni samo se insistira na ispunjenju normi vozila onakva kakva su bila kada su proizvedena”, kaže za Biznis.rs profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić.
Naime, u članu 35 ovog pravilnika navodi se da vozila koja nisu homologovana i proizvedena sa katalizatorom ne smeju da se koriste bez katalizatora i to je objašnjava Vujanić i logično jer vozilo ne odgovara stanju u kom je proizvedeno. Međutim, s obzirom na situaciju u Srbiji, taj član je dopunjen, pa izuzetno vozila koja su homologovana i proizvedena sa katalizatorom, a koja su prvi put registrovana u Srbiji do 5. jula 2021. ne smeju se da se koriste bez katalizatora nakon 5. jula 2023. godine.
“To praktično znači da ako ste uvezli vozilo bez katalizatora, registrovali ga ili imali, pa ste iz nekog razloga skinuli katalizator i sve to na vozilu koje je registrovano pre 5. jula ove godine, praktično ćete do 2023. godine imati vremena da ugradite katalizator i da vozilo vratite u stanje koje ne zagađuje okolinu preko mere koja je predviđena. I to je najvažnija promena kojom je građanima dato dovoljno vremena da mogu da se prilagode propisu koji je trenutno važeći”.
Sužava se prostor za manipulaciju na tehničkim pregledima
Da se za vozače ništa bitno neće menjati od 5. jula slaže se i predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vlada Marinković. Prema njegovim rečima, sve što je do sada bilo potrebno prilikom tehničkih pregleda biće potrebno i ubuduće.
„Dugo najavljivane rigorozne izmene o kontroli izduvnih gasova ili ovalnosti kočnica su odložene i sve je relaksirano u naredne dve godine. Za vozače koji voze ispravne automobile podobne za učešće u saobraćaju ništa se ne menja. Kada je reč o tehničkim pregledima, suziće se mogućnost manipulacije jer će se uvesti red i moraće da rade po zakonu”, navodi za naš portal Marinković.
Pravilnik prepoznaje trotinete i bicikle na elektro pogon
Ono na šta mnogi ne obraćaju pažnju, a nije zanemarljivo, je što su u pravilnik uvedeni trotineti i bicikli na elektro pogon, što do sada nije bio slučaj.
“Do sada to u pravilniku nije postojalo. Sada se polako uvodi što znači da idemo ka regulisanju tog problema, koji se ne može rešiti Pravilnikom o podeli vozila, već zakonom, ali je važno da ta vozila svrstavamo u neke kategorije, da propišemo ko sme da ih vozi, u kojim uslovima, koje tehničke karakteristike moraju da ispunjavaju i slično”, navodi Vujanić i dodaje da je u Engleskoj i Nemačkoj to pitanje rešeno.
“Recimo, u Engleskoj je zabranjeno voziti trotinet na javnim površinama, što znači da ih na ulicama nema, dok je u Nemačkoj na Beer festu oduzeto 200 vozila zbog vožnje u alkoholisanom stanju, što znači da se korisnici trotineta smatraju vozačima, tačnije da je reč o vozilu”, zaključuje Vujanić.