Online naručivanje i dalje u fokusu

Kraj nekadašnjih navika u kupovini, ali ne i želje za putovanjima

SvetU fokusuVesti

20.12.2021 17:18 Autor: Redakcija Biznis.rs

Kraj nekadašnjih navika u kupovini, ali ne i želje za putovanjima Kraj nekadašnjih navika u kupovini, ali ne i želje za putovanjima
Prema rezultatima novog globalnog istraživanja IBM Instituta za poslovnu vrednost (IBV) među potrošačima je primetan blagi rast raspoloženja za praznične aktivnosti u 2021. godini... Kraj nekadašnjih navika u kupovini, ali ne i želje za putovanjima

Prema rezultatima novog globalnog istraživanja IBM Instituta za poslovnu vrednost (IBV) među potrošačima je primetan blagi rast raspoloženja za praznične aktivnosti u 2021. godini u odnosu na 2020. godinu, jer nameravaju za vreme praznika da potroše više novca za putovanja i lokalne aktivnosti.

Anketa otkriva da zabrinutost u vezi sa pandemijom Covid-19 sprečava povratak tradicionalnim navikama kupovanja. 

Globalnim istraživanjem kojim je anketirano više od 13.000 odraslih osoba u devet zemalja, pokazalo se da su mnogi još uvek oprezni kada se radi o druženju, kupovini i putovanjima, uprkos rastućem broju vakcinisanih.

Među odgovorima se, ipak, izdvaja da anketirani ove godine nameravaju za prazničnu kupovinu da izdvoje 13 odsto manje novca nego 2019. godine, što je za 30 odsto više od prošle godine, dok 87 odsto njih namerava ove godine da obraduje svoje najbliže poklonima za praznike, što je za šest procenata više nego 2020. godine.

Raniji početak sezone kupovine 

Istraživanje IBV je, između ostalog, pokazalo da potrošače brinu moguće nestašice proizvoda i zbog toga je svaki četvrti ispitanik u kupovinu krenuo u septembru ili ranije kako bi obezbedio kupovinu svega što je na prazničnoj listi.

Dvostruko više ispitanika nego prošle godine planiralo je kupovinu u oktobru, a nešto manje od polovine njih je krenulo u kupovinu pre novembra, nekoliko nedelja pre tradicionalnog „Crnog petka“.

Kupovina preko interneta i dalje u fokusu 

Internet kupovina će verovatno zadržati svoju vodeću poziciju čak i tokom ovogodišnjih božićnih i novogodišnjih praznika.

Ovu informaciju je važno razumeti u kontekstu poređenja sa podacima iz IBV ankete iz februara 2021. godine, u kojoj je 73 odsto ispitanika izjavilo da nakon vakcinacije želi ponovo da kupuje u tržnim centrima. Nasuprot tome, 43 odsto ispitanika sada kaže da namerava da nastavi da kupuje proizvode na mreži, dok samo 36 odsto želi da ih kupuje u prodavnicama – razlog za ovu promenu je rastuća zabrinutosti zbog novih izbijanja i sojeva virusa Covid-19.

Praznična putovanja omiljenija nego prošle godine 

Rezultati ankete pokazuju da ispitanici nameravaju da potroše 8,2 odsto svojih namenskih sredstava na putovanja, u poređenju sa 5,7 odsto u 2020. godini. Iako je ovaj iznos i dalje manji nego u 2019. godini, skoro 40 procenata ispitanika (u poređenju sa 28 odsto u 2020. ) reklo je da žele da posete porodicu i prijatelje tokom praznika.

Sredstva namenjena putovanjima su i ove godine veća za 43 odsto u odnosu na prošlu godinu, pri čemu dominiraju troškovi međunarodnih putovanja i vazdušnog saobraćaja. Lokalni izleti i aktivnosti, kao i večere u restoranima, na dobrom su putu da ostvare visok rast tokom ovogodišnjih praznika, jer ispitanici planiraju da na njih potroše 30 odsto više novca nego prošle godine. 

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.