Kupci iz Turske i Danske zainteresovani za brodove „Kotor“ i „21. maj“
4.9.2025 09:19 Autor: Redakcija Biznis.rs 0



Iako je ministar pomorstva Filip Radulović krajem maja, prezentujući plan za spašavanje kotorske Crnogorske plovidbe, poručio da neće izgubiti brodove „Kotor“ i „21. maj“ vredne 30 miliona evra, prema nezvaničnim saznanjima Pobjede potencijalni kupci nemaju nameru da za oba broda daju više od 15-16 miliona evra.
Iako se i tada pominjala mogućnost prodaje brodova, napravljen je dogovor da Barska plovidba sa milion evra pozajmice reši problem likvidnosti i spreči stečaj, za koji je Radulović ocenio da je najgori mogući scenario u kojem bi brodove praktično izgubili.
Ovaj ugovor o spašavanju se nije dugo održao na snazi, već je sporazumno raskinut nakon što je na račun kotorske kompanije isplaćeno 300.000 evra za izmirenje plata pomorcima i dugova dobavljačima, prenosi eKapija.me.
Iz više izvora Pobjedi je rečeno da pregovori o prodaji brodova i dalje traju te da su u igri kupci iz Turske i Danske. S jedne strane, ocenjuju da se taj proces prilično odužio, dok s druge tvrde da su na korak od potpisivanja ugovora. Zvanične informacije u kojoj je fazi ovaj proces još nema, a Pobjedi je iz Ministarstva pomorstva rečeno da će biti obavešteni čim budu imali informacije.
Problem kotorske kompanije je eskalirao nakon što je brod „Kotor“ u svega nekoliko meseci dva puta zadržan, prvo u američkoj, a onda u britanskoj luci pre mesec, gde se i dalje nalazi. Na konferenciji za medije nakon prvog „zarobljavanja“ u Americi ministar Radulović je najavio da će podneti krivične prijave protiv NN lica zbog, kako je naveo, katastrofalnog stanja na brodu „Kotor“.
Nakon mesec dana u Americi, zbog nagomilanih dugova „Kotor“ je jedva uspeo da isplovi, ali ga je u Velikoj Britaniji sačekao novi problem i još jedno zadržavanje. Prema dokumentima u koje je Pobjeda imala uvid, nečistoća na brodu, muve, korozija te neisplaćena zarada posadi za jul bili su neki od razloga za drugo zadržavanje.
Sve ovo, uključujući i izjave ministra o katastrofalnom stanju brodova, očigledno su bile loša uvertira za prodaju brodova za koju se Vlada na kraju odlučila, imajući u vidu da takav „marketing“ nije ni mogao da doprinese spremnosti kupaca da za brodove ponude onoliko koliko zaista vrede.

Radulović je ranije kazao da je „Kotor“ remontovan 2022. godine, a godinu kasnije dobio D kategoriju, što je nezadovoljavajući nivo. Naveo je i da je remont dva broda koštao 1,4 miliona evra, u odnosu na remont brodova Barske plovidbe koji je koštao znatno manje. Iako je još krajem maja najavio da se čeka analiza o brodovima koju radi nezavisna kompanija iz Dubaija, ona javnosti nije prezentovana. Osim dugova nastalih zbog zadržavanja u lukama, štetu potražuje i zakupac broda čiji je ugovor tek bio na početku.
Iz Sindikata pomoraca i dokera Crne Gore su optužili Ministarstvo pomorstva da njihova politika očigledno ne daje rezultate, ocenjujući da je stanje u pomorskim kompanijama sve lošije. Pozvali su Vladu da hitno nađe održiv model za sanaciju i oporavak ovog sektora, ukazujući da je potrebno spasiti i „Kotor“ i ostale brodove.
Nakon prve krize „Kotora“ u Americi Vlada je smenila bord direktora na čijem čelu je bio Jovo Lazarević. On se nakon toga obratio Raduloviću otvorenim pismom poručujući da se informacije plasiraju zlonamerno bez provere istinitosti. Kazao je da je ministar zacrtao da spoji dve brodarske kompanije, te da na tome insistira i direktor Barske plovidbe Boris Mihailović.
Bivše rukovodstvo je ukazalo da je njegov izbor na ovu poziciju mnoge iznenadio, jer je prethodni angažman bio vezan za Savez sindikata, te da sa pomorstvom nije imao dodirnih tačaka. I pored toga, kako su dodali, Mihailović je „držao glavno slovo“ na sastanku predstavnika brodara sa Ministarstvom pomorstva.
Pročitajte još:
Problematizovali su i to što je analiza brodova „Kotor“ i „21. maj“ poverena kompaniji iz Dubaija za 36.000 evra, sumnjajući u kvalitet i sposobnosti kontrolora koji je taj posao obavio za osam sati, iako ocenjuju da bi za kvalitetnu kontrolu broda bilo potrebna barem sedmica.
Aktuelnim odborom direktora Crnogorske plovidbe predsedava Petar Janković, a u bordu su i Adem Husović, Manush Capriq, Kristina Kovačević i Dejan Keljević.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.