Situacija će se prvo dodatno pogoršati, pre nego što dođe do oporavka

Lanci snabdevanja preopterećeni, cene transporta se neće vratiti na pretpandemijski nivo

AnalizaSvetU fokusuVesti

13.10.2021 15:46 Autor: Marko Miladinović 7

Lanci snabdevanja preopterećeni, cene transporta se neće vratiti na pretpandemijski nivo Lanci snabdevanja preopterećeni, cene transporta se neće vratiti na pretpandemijski nivo
Ionako loše stanje u međunarodnim lancima snabdevanja po svoj prilici će prvo postati još gore, pre nego što konačno krene putem oporavka. CNN piše... Lanci snabdevanja preopterećeni, cene transporta se neće vratiti na pretpandemijski nivo

Ionako loše stanje u međunarodnim lancima snabdevanja po svoj prilici će prvo postati još gore, pre nego što konačno krene putem oporavka.

CNN piše o „košmarnoj situaciji“, uzrokovanoj kombinovanim faktorima zagušenja u najvećim lukama, višestruko povišenim cenama kontejnerskog transporta, krizom energenata, te smanjenjem proizvodnje poluprovodnika.

Komentarišući najnovije revizije godišnjih prognoza ekonomskog rasta MMF-a – po kojima je naša zemlja, zapravo, poprilično dobro prošla – rejting agencija Moody’s konstatuje da će „pojačane granične kontrole i ograničenja mobilnosti, neuspostavljanje univerzalne globalne Covid-19 propusnice, uz već otežano zadovoljavanje tražnje, kreirati savršenu oluju u kojoj će globalna proizvodnja biti otežana jer se isporuke ne vrše na vreme, troškovi i cene skaču, a rast BDP-a u svetu doživljava usporavanje“.

Posledice su vidljive golim okom, od nestašica pojedinih proizvoda, do domino efekata inflacije.

U najnovijem razvoju događaja, američki maloprodajni lanci ovu prazničnu sezonu kupovine započinju mesec dana ranije i za toliko unapred pomeraju svoje narudžbine, nadajući se da će amortizovati tražnju (i deo troškova) kroz zakup veće količine skladišnog prostora, a dve najveće luke na zapadnoj obali SAD, Los Anđeles i Long Bič, kroz koje ulazi 40 odsto američkog kontejnerskog transporta – donele su odluku da rade non-stop, kako bi se bar donekle „otpušio postojeći zastoj“.

Prema rečima glavne i odgovorne urednice portala Pluton Logistics Marije Kambić, poslednji kvartal u godini je inače izuzetno dinamičan za transportno-logističku industriju.

Foto: Tanjug/AP

„Praznici podstiču trgovinu na malo, a pored toga u industriji se prazne lageri, ispunjavaju prodajni targeti, spremaju se zalihe za novu proizvodnju… Uprkos velikom pritisku, stručnjaci tvrde da ‘Božić nije otkazan’ i da, iako problem evidentno postoji, nestašice neće biti tolike da bi došlo do praznih polica, već će doći do smanjenog izbora“, objašnjava Kambić u razgovoru za Biznis.rs, i dodaje da većina trgovaca – pošto je situacija alarmantna – s obzirom na tranzitno vreme, pa i cenu transporta, zaobilazi daleke destinacije i traži nova tržišta.

Ona ističe da je jedan domaći trgovac tekstila odustao od Kine, jer dok roba stigne zaboravi i šta je naručio. Zbog toga se trenutno opredelio za Tursku, za koju isto važi da je tranzitno vreme dosta duže nego ranije. 

„Analitičari i poznavaoci prilika smatraju da cene neće pasti u skorije vreme, potencijalno se sledeće godine mogu očekivati korekcije, ali ne velike. Tako se vraćanje cena na nivo pre pandemije ne može očekivati. Svakako se traže i nude alternative, neki upiti se mogu rešiti, ali u zavisnosti od toga koliko je klijent spreman da plati. Imamo čak i ponudu kamionskog transporta iz Kine, za koji kažu da je jeftiniji od aviona, a brži od broda“, napominje Kambić.

Kako kaže, problem poslednjeg kvartala ili praznične sezone nije prisutan samo u brodskom transportu, već i u kamionskom, tako da se i cene drumskog transporta u tom periodu povećavaju.

Amerikanci govore da njihovom tržištu već nedostaje između 60.000 I 100.000 profesionalnih vozača kamiona, svedoci smo da je deficit vozača cisterni u Velikoj Britaniji, između ostalog, doveo do kašnjenja isporuka goriva do benzinskih stanica u toj zemlji, a naši sagovornici su ranije govorili o potrebama školovanja oko 5.000 profesionalnih šofera za potrebe transporta u Srbiji.

„Višak robe stvara manjak transportnih kapaciteta, a nedostatak slobodnih kamiona pomera rokove isporuke. U slučajevima kada je poštovanje rokova neophodno, uvoznik ili izvoznik mora skuplje da plati uslugu kako bi bio prioritetan“, napominje glavna urednica portala Pluton Logistics.

  • Ljubinka

    13.10.2021 #1 Author

    Možda je to i planski urađeno?

    Odgovori

  • Anna

    13.10.2021 #2 Author

    Teška situacija i za trgovce i za pottošače. Biće dobro ako se situacija promeni u sledećoj godini

    Odgovori

  • Danijela

    13.10.2021 #3 Author

    Situacija na trzistu je zabrinjavajuca.

    Odgovori

  • GocaBG

    13.10.2021 #4 Author

    Sve trpi, posledice od pandemije su na stetu svih…

    Odgovori

  • Mirka

    14.10.2021 #5 Author

    Da li je i ovo isplanirano?

    Odgovori

  • Lutajući putnik

    14.10.2021 #6 Author

    Teska situacija , mada se nista sigurno nece na bolje promeniti.

    Odgovori

  • Marko

    14.10.2021 #7 Author

    Sve je unapred isplaniramo. Korona i ova „frka“ oko korone… Cilj je stvaranje globalne krize i dodatno raslojavanje stanovništva. Države su odavno finansijski pukle, pa je veštački stvorena plandemija..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...