LJUBITELJI KNJIGE U SRBIJI SVE VIŠE KUPUJU ONLINE Domaći izdavači smislili zamene za sajam knjiga
22.10.2020 13:36 Autor: Marko Miladinović
Beogradski sajam knjiga, decenijama najveće stecište srpskih, ali i regionalnih izdavača, za sada je odložen do decembra zbog epidemiološke situacije u zemlji. Međutim, domaći izdavači su i te kako svesni da su izuzetno male šanse da će ovako velika manifestacija, poznata po ogromnim gužvama, zaista biti održana u dogledno vreme, pa su se opredelili za organizovanje sopstvenih sajamskih akcija, i to najviše preko digitalnih prodajnih kanala.
Knjižarski lanci „Delfi“ i „Laguna“ organizovali su sajamsku ponudu u svojih 45 prodajnih objekata širom Srbije. „U njima nisu samo ‘Lagunina’ izdanja na značajnom sniženju, već i knjige 89 drugih domaćih izdavača, koji su prihvatili ideju da se pridruže kolektivnoj sajamskoj akciji. Planirano je da ova ponuda traje 15 dana, zaključno s prvim novembrom, kako bi se svi posetioci alternativnog sajma knjiga vremenski i prostorno rasporedili u skladu s preporukama za ponašanje stanovništva za vreme pandemije korona virusa“, objašnjava za Biznis.rs Dejan Papić, osnivač i direktor „Lagune“, najvećeg izdavača u zemlji.
Prema njegovim rečima, zdravstvene preporuke ne znače mnogo ako se stvaraju gužve, pa zato ovako osmišljen „sajam“ traje dvostruko duže nego što bi to bio slučaj da se organizuje pod kupolama Beogradskog sajma. Istovetna ponuda paralelno se odvija i preko zvaničnih sajtova „Delfija“ i „Lagune“.
I ljubitelji knjiga menjaju kupovne navike
Ipak, posedovanje lanca knjižara za vreme pandemije korona virusa za izdavača kao što je „Laguna“ moglo je umesto velike tržišne prednosti lako da donese velike nepredviđene troškove. „Tokom vanrednog stanja najveći broj zakupodavaca nam je izašao u susret i pomogao da se značajan deo troškova za to vreme umanji. Čak i u takvim uslovima knjižare su radile, a prodaja preko sajtova je značajno skočila, i mislim da su, posledično, potrošači u zemlji zadobili poverenje u kupovinu iz fotelje. Po ukidanju vanrednog stanja i poseta u knjižarama počela je da se oporavlja“, napominje Papić.
Poput „Lagune“, i izdavačka kuća „Čarobna knjiga“ ove godine učestvuje u više istovremenih akcija povodom Sajma knjiga – u knjižarama „Delfi“, „Akademija“, „Dereta“ i „Urban Reads“. Uporedo sa tim, centralne „sajamske“ premijere održaće u njenoj beogradskoj striparnici u tržnom centru „Eurocentar“, te partnerskoj knjižari „Bulevar Books“ u Novom Sadu i striparnici „Alan Ford“ na Novom Beogradu. Za vreme dvonedeljnog promotivnog perioda najavljuje predstavljanje novih dvanaest stripova i sedam knjiga.
„Čarobna knjiga“ tokom prethodnih godina beleži stabilan rast na listama prodaje, pa se nekada mala izdavačka kuća, sa svojom specifičnom ponudom stripova i naslova iz oblasti fantastike, sada nalazi među tri najtraženija srpska izdavača.
Deo tog uspeha, između ostalog, duguje i razvijenom onlajn kanalu prodaje. „Prodaja knjiga putem interneta se višestruko povećala u ovoj godini, a verujem da će kupci i ubuduće nastaviti u velikoj meri da nabavljaju knjige putem onlajn kupovine“, poručuje Maja Pantić, zamenik direktora u „Čarobnoj knjizi“.