LUFTHANSA ODLAŽE PRIHVATANJE DRŽAVNE POMOĆI Kolebanje zbog uslova Evropske komisije
28.5.2020 11:26 Autor: Vladimir Jokanović
Rukovodstvo nemačke aviokompanije Lufthansa odbilo je u sredu da prihvati uslove paketa državne pomoći u iznosu devet milijardi evra, zbog namere Evropske komisije (EK) da zahteva od kompanije da se odrekne dela aerodromskih dozvola u dva svoja glavna centra, Frankfurtu i Minhenu.
Lufthansa je postigla u ponedeljak sporazum o paketu finansijske pomoći sa Vladom Nemačke koji još treba da odobre Nadzorni odbor kompanije i regulatorno telo EK, kako bi isplate novca mogle da počnu. Reč je o najvećem finansijkom paketu pomoći za aviokompanije, koje su pretrpele ogromne štete zbog obustave vazdušnog saobraćaja, usled pandemije korona virusa.
Prema informacijama portala Euractiv, Nadzorni odbor Lufthanse odložilo je odluku o prihvatanju paketa pomoći, navodeći da se uslovi EK „moraju intenzivno analizirati“ pre konačne odluke. „Nadzorni odbor primio je na znanje uslove EK. Oni bi doveli do slabljenja čvorišta na matičnim aerodromima u Frankfurtu i Minhenu“, navedeno je u saopštenju aviokompanije.
Prema medijskim izveštajima EK želi da se Lufthansa odrekne ukupno 72 slota za poletanje i sletanje na pomenuta dva aerodroma, i to za stalno. Aviokompanija bi navodno to mogla da prihvati, ali samo kao privrmenu meru. Slot je vreme na aerodromu između sletanja i poletanja aviona, a oni su sa rastom konkurencije, postajali sve skuplji.
Nadzorni odbor saopštio je da mora još da razmotri „rezultirajući ekonomski uticaj na kompaniju i planiranu otplatu stabilizacionih mera, kao i moguće alternativne scenarije“. Rukovodstvo Lufthanse takođe navodi da i dalje računa na fond Vlade Nemačke.
Posle višenedeljnih pregovora Vlada Nemačke i Lufthansa postigle su dogovor o državnoj pomoći, uključujući osigurane kredite i 20 odsto državnog vlasništva u aviokompaniji. Pre realizacije dogovora regulatorna tela Evropske unije najpre moraju da izvrše procenu da li vladin paket pomoći ograničava konkurenciju u evropskom vazduhoplovnom sektoru.
Prema zakonu EU, državama članicama zabranjeno je pružanje finansijske pomoći nacionalnim kompanijama, jer to može narušiti fer konkurenciju na jedinstvenom evropskom tržištu. Međutim, zbog pandemije korona virusa koja je teško pogodila mnoge sektore, posebno vazduhoplovstvo, regulatori u Briselu navodno su snizili kriterijume. Iz EK rekli su za Euractiv da ne komentarišu posebne slučajeve državne pomoći, kao i da nije još sačinjeno formalno upozorenje za Lufthansu.
Nemački ministar ekonomije Peter Altmajer (Peter Altmaier) rekao je da je „ne samo u interesu Nemačke, već u interesu EU da se izbegne rasprodaja strateških interesa u industrijskom sektoru kao rezultat ove pandemije“.
Irska niskobudžetna aviokompanija Ryanair najavila je u međuvremenu da će osporiti paket pomoći Vlade Nemačke u iznosu devet milijardi evra za podršku aviokompaniji Lufthansa. Izvršni direktor Ryanair Majkl O’Leri (Michael O’Leary) ocenio je da je reč o slučaju kršenja pravila o konkurenciji, o čemu će poslednju reč imati Evropska komisija, koja treba da odobri finansijsku intervenciju Berlina. On je dodao da će pomenuta državna pomoć otežati niskobudžetnim kompanijama pristup tržištu prevoza do Nemačke.