Momirović: Gubitke Puteva Srbije ne mogu plaćati građani i privreda
BiznisInfrastrukturaInvesticijeIzdvajamoSrbijaU fokusuVesti
18.2.2021 08:01 Autor: Gordana Bulatović
Vlada Srbije smatra da je potrebno uskladiti cenu putarine, tako da odgovara troškovima potrebnim za održavanje putne infrastrukture. Ovo se navodi u Programu ekonomskih reformi za period 2021-2023. godine, koji je krajem januara 2021. godine usvojila Vlada Srbije i uputila ga Evropskoj komisiji. Taj dokument smatra se, inače, najvažnijim strateškim dokumentom u ekonomskom dijalogu Srbije sa Evropskom komisijom i državama članicama EU.
„Upravo to usklađivanje bi doprinelo lakšem prelasku na nov sistem redovnog održavanja puteva, zasnovanog na učinku, a koji je započet“, navodi se u Programu ekonomskih reformi i dodaje da je, u ciju efikasnije naplate putarine i obrade transakcija na naplatnim stanicama, usvojena i Uredba o evropskoj elektronskoj naplati putarine.
Direktor JP „Putevi Srbije“ Zoran Drobnjak za portal Biznis.rs kaže da će odluku o iznosu poskupljenja putarine, kao i o vremenu kada bi se to moglo dogoditi, u potpunosti prepustiti Vladi Srbije.
„Vlada Srbije je ta koja predlaže Skupštini izmene Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, a kojom se menja i cena putarina. Oni su upoznati sa rezultatima rada JP ‘Putevi Srbije’ i siguran sam da će, u skladu sa tim, donositi odluke o poskupljenju“, kaže Drobnjak.
S druge strane, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović kaže da u ovoj godini izvesno neće biti povećavane cene putarina.
„Nesporno je da je Putevima Srbije opao prihod, jer zbog pandemije nije bilo protoka saobraćaja kao prethodnih godina. Ali, ne možemo dozvoliti da se taj teret prelije na građane i privredu Srbije“, naglašava za portal Biznis.rs Momirović.
Cene putarina se u Srbiji nisu menjale od jula 2019. godine. Trenutna cena korišćenja autoputeva u Republici Srbiji je među najnižim u Evropi.
Pod naplatom putarine u Srbiji je 820 kilometara auto-puteva, a, prema navodima Vlade, broj korisnika elektronske naplate putarine je u porastu.
„Smanjeni su prihodi od putarine za 3,5 odsto i broj vozila u drumskom saobraćaju za 5,4 miliona u periodu januar-jul 2020. godine u odnosu na isti period 2019. Zbog uticaja pandemije, smanjen je i obim međunarodnog transporta: ukupan broj putničkih vozila koja su ušla u Srbiju manji je za 7,9 odsto, a izlaz putničkih vozila iz Srbije manji je za 12,6 odsto. Kontinuitet i redovnost prevoza robe i putnika zavisiće u velikoj meri od otvorenosti graničnih prelaza“, konstatuje se u dokumentu koji je usvojila Vlada Srbije i uputila ga Evropskoj komisiji..
Zemlje regiona, u kojima je, po pravilu, već dugo viša cena putarina nego u Srbiji, ne najavljuju dalja poskupljenja putarina. Izuzetak je Mađarska koja je od ove godine uvela redovno usklađivanje cena putarina svakog 1. januara, u skladu sa indeksom potrošačkih cena, odnosno stopom inflacije u avgustu mesecu prethodne godine. Kako je u avgustu 2020. godine stopa inflacije u Mađarskoj iznosila 3,9 odsto i putarina je u ovoj državi od 1. januara 2021. godine povećana u tom procentu.
Primetno je i da se razvijene zemlje Zapadne Evrope sve više odlučuju da povećavaju cene putarine za vozila koja emituju više izduvnih gasova. Švajcarska će, tako, sredinom godine povećati cenu putarine za teretna vozila kategorije EURO IV i EURO V, koji su najveći zagađivači, a koji sa 10 do 20 odsto učestvuju u ukupnom obimu prevoza tereta u ovoj zemlji.
Prvih dana januara je i Austrija povećala putarinu za kamione iznad 3,5 tone, zavisno od broja osovina, od 1,4 do 2 odsto. Beneficije u plaćanju imaće vozila koja ispunjavaju EURO 6 standard. Austrija, inače, već nekoliko godina povezuje procenat poskupljenja putarine sa stopom inflacije. Kamionima je od Nove godine poskupeo i prevoz kroz Češku. Zapravo, sada uz standardni iznos putarine, kamiondžije plaćaju i naknadu za buku i zagađenje.
Novi cenovnik očekuje i sve vozače koji prolaze kroz tunele Monblan i Frejus, putarine su za 0,63 odsto više nego u 2020. godini.