privrednici za portal Biznis.rs opisuju trgovinu sa Britanijom danas

Na ulaz u Englesku ranije čekali sat, a sada čitav dan

AnalizaBiznisEUPoslovanjeSrbijaU fokusuVesti

10.2.2021 14:09 Autor: Gordana Bulatović

Na ulaz u Englesku ranije čekali sat, a sada čitav dan Na ulaz u Englesku ranije čekali sat, a sada čitav dan
Poslovi srpskih privrednika sa Velikom Britanijom jesu otežani, što zbog žestokog talasa korona virusa, što zbog nepostojanja trgovinskog sporazuma između dve zemlje. Ipak, privrednici... Na ulaz u Englesku ranije čekali sat, a sada čitav dan

Poslovi srpskih privrednika sa Velikom Britanijom jesu otežani, što zbog žestokog talasa korona virusa, što zbog nepostojanja trgovinskog sporazuma između dve zemlje. Ipak, privrednici sa kojima je novinar portala Biznis.rs razgovarao ne nameravaju da odustanu od rada sa klijentima na Ostrvu i veruju da će se svi postojeći problemi okončati do kraja prvog kvartala ove godine.

Kao što je poznato, od 1. januara 2021. godine, po isteku tranzicionog perioda za stupanje na snagu Sporazuma o povlačenju Ujedinjenog kraljevstva Velike Britanije i Severne Irske iz Evropske unije i Evropske zajednice za atomsku energiju, u međusobnoj trgovini Ujedinjenog kraljevstva i Republike Srbije više ne primenjuju odredbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. Na osnovu toga se, prilikom uvoza u Republiku Srbiju i izvoza iz naše zemlje ka Britaniji primenjuju puni iznosi carina i drugih dažbina, a posebno dažbine i sezonske carinske stope.

Pregovori nadležnih institucija dve države o potpisivanju bilateralnog sporazuma između Ujedinjenog kraljevstva Velike Britanije i Severne Irske i Republike Srbije se vode od početka decembra prošle godine. Prema poslednjim informacijama, blizu je usaglašavanja politički deo sporazuma, a odmah zatim očekuje se relativno i brzo usaglašavanje i privrednog dela dogovora dve države.

Svi vozači na test

Privrednici sa kojim smo razgovarali kažu da je sada neuporedivo teže, a nažalost i skuplje sarađivati sa kompanijama u Velikoj Britaniji.

„Postojimo od 2007. godine i poslujemo skoro isključivo sa Velikom Britanijom. Imamo deset vozila kojima svakodnevno prevozimo ka Britaniji i iz ove zemlje za Srbiju i druge destinacije. Moram da priznam da nam je, što zbog pandemije korona virusa, što zbog izmenjenih procedura, značajno povećano vreme čekanja na ulaz i izlaz iz Britanije. Za procedure za koje nam je bilo potrebno sat do dva, sada nam treba čitav dan“, kaže za portal Biznis.rs Vladan Rajčić, vlasnik kompanije ABL Logistics iz Čačka.

Problemi se osećaju već na francuskoj granici, na Lamanšu. Upravo ovde se, na korona virus, testiraju svi vozači koji žele da uđu u Veliku Britaniju. Tu se vrši i prijava za ukrcavanje na brodove prema Ostrvu, kojih je, kaže naš sagovornik, sada manje nego ranije.

„Prava gužva počinje u Doveru, gradiću gde pristaju brodovi koji stižu preko Lamanša. Upravo u carinskim ispostavama ovog mesta danas se carini roba za sve. Prevoznici iz zemalja članica Evropske unije, a koji do skora nisu morali da čekaju redove, sada su ispred ispostava sa nama. Za izlaz robe iz Britanije uveden je tzv. T1 obrazac koji mora da sadrži garancije prevoznika da će roba kroja prolazi kroz EU na svoje krajnje odredište doći u količinama u kojima je krenula iz Britanije. To se ranije nije tražilo“, navodi Rajčić.

Poslovni prihodi (EUR):
1.875.540,00 (2019)
Broj zaposlenih:
46 (2019)

Ipak, kaže on, oseća se dobra volja britanskih službenika da se svi problemi nekako prevaziđu.

Skuplje i kurirom

„Nadamo se da će se ovo regulisati bilateralnim sporazumima. Ima tu mnogo zemalja sa kojima Britanija treba da usaglasi i potpiše sporazume, kako bi se pritisak na granice smanjio. Ali, ipak očekujem da će se to rešiti u roku od šest meseci do godinu dana“, procenjuje Rajčić.

Njegov kolega, vlasnik i direktor kompanije „ABL production“ iz Čačka, koja se bavi projektovanjem i proizvodnjom elektromaterijala, Sreten Savković optimista je da za bilateralni sporazum između Srbije i Britanije neće biti potrebno previše vremena i da će se sve, nekako, vratiti na staro.

„Svoje proizvode prodajemo u Velikoj Britaniji. Obzirom da sam suvlasnik distributivnog centra u unutrašnjosti Engleske, koristili smo ga, do skoro, i kako bi iz Velike Britaniju robu slali manjim kupcima širom Evrope. Međutim, klijenti kojima smo nedavno slali robu kurirskim službama kažu da ih je isporuka koštala nekoliko stotina evra više nego ranije. U tom smislu, verovatno ćemo manje isporuke u EU na dalje vršiti iz Srbije. Ali, i tu postoji problem, Ovde ima manji broj kurirskih službi i usluga je skuplja. U svakom slučaju, nadamo se da će se stvari brzo rešiti“, ističe Savković.

On dodaje i da carina i ostale dažbine za robu koju oni prodaju Britancima nije visoka.

„Imali smo sreće da su tarifne oznake za proizvode koje izvozimo u Britaniju do dva odsto. Ranije je sve bilo nula. U tom smislu, nemamo veliku štetu. Međutim, određenim firmama koje plaćaju carine i 20 odsto je baš teško“, naglašava Savković i dodaje da su nade svih privrednika koji rade sa kupcima u Britaniji da će se ugovor što pre potpisati.

ABL-LOGISTICS doo Čačak

BRAĆE STANIĆA 55, Čačak, Srbija

Poslovni prihodi (EUR):
653.645,46 (2019–)
Broj zaposlenih:
10 (2019–)

Postoji, dodaje on, nagoveštaj da bi Velika Britanija sredinom februara mogla da krene u lagano otvaranje zemlje, što bi značajno pomoglo trgovinskoj saradnji.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.