O NOVINAMA U RADU AGENCIJE ZA PRIVREDNE REGISTRE Intervju sa direktorom APR Milanom Lučićem
IntervjuIzdvajamoSrbijaU fokusuVesti
4.1.2021 09:01 Autor: Redakcija Biznis.rs
Agencija za privredne registre (APR) napravila je tokom 2020. godine niz unapređenja u svom radu, a nastavak tog procesa planiran je i u 2021. O tim temama razgovarali smo sa direktorom APR Milanom Lučićem.
(Biznis.rs) – Kako ocenjujete 2020. godinu, sa aspekta poslovanja preduzeća u uslovima pandemije korona virusa ?
Još je rano za ocenjivanje uticaja korone na finansijsko poslovanje privrednih društava u Srbiji. Agencija za privredne registre će rezultate poslovanja privrede u vreme korone moći da sagleda tek tokom 2021.godine, kada budu obrađeni finansijski izveštaji za 2020. godinu.
Iako su imali poteškoća sa poslovanjem, privrednici su obavljali sve one redovne administrativne poslove zbog kojih uobičajeno dolaze u APR, tako da je glavni zadatak Agencije bio da omogućimo dostupnost svih servisa i usluga za privrednike, kako bi oni mogli da obavljaju svoje redovno poslovanje, uz primenu mera za očuvanje dobrog zdravlja zaposlenih i korisnika, koji su neposredno bili u kontaktu sa nama. Do sada smo uspevali da posao organizujemo tako da u potpunosti ispunimo sve poslove i zadatke iz nadležnosti Agencije.
Na osnovu podataka kojima raspolažemo, smatramo da je zatvaranje bilo kratko, a da je pomoć države bila adekvatna i da je stigla u pravo vreme. Najveći deo privrede nastavio je da posluje uz sve poteškoće, dok je za neke privrednike ova situacija predstavljala novu poslovnu priliku.
Prema podacima o pokrenutom poslovanju, za jedanaest meseci 2020. godine je registrovano osnivanje 35.900 privrednih subjekata. Dok je broj novoosnovanih privrednih društava na prošlogodišnjem nivou, broj novoosnovanih preduzetnika je za četvrtinu manji u odnosu na prethodnu godinu.
(Biznis.rs) – Kakva su očekivanja za 2021. godinu u poslovnom smislu?
Očekujemo da će privrednici u 2021. godini uspeti da održe nivo poslovanja na nivou iz 2020. Od njihovog redovnog poslovanja zavisi i položaj, odnosno poslovanje Agencije. Da podsetim, Agencija se finansira od naknada za pružene usluge privrednicima i ostalim korisnicima, pa od tih sredstava zavisi I koliko ćemo uspeti da realizujemo projekata, koji su planirani za 2021. godinu, a koji su, uglavnom,usmereni na dalji razvoj digitalnih servisa i usluga Agencije.
Uz podršku resornog Ministarstva privrede, koje je već najavilo izmene dva zakona, o postupku registracije i centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika, nadamo se da ćemo već u 2021. godini uspeti da implementiramo jedan deo novih zakonskih rešenja u informacioni sistem Agencije.
Trenutno radimo na izmenama informacionog sistema za sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja,na osnovu koga će biti unapređen postojeći sistem, koji treba da obezbedi efikasniji prijem i obradu izveštaja. Novi sistem obezbediće veću transparentnost i pouzdanost podataka iz finansijskih izveštaja, koji su neophodni za analizu finansijskog položaja i uspešnosti poslovanja pravnih lica i preduzetnika i procene rizika poslovanja.
(Biznis.rs) – Šta je novo bilo u radu APR-a u 2020. godini ?
Agencija je u protekloj godini počela da vodi Registar zdravstvenih ustanova, kao elektronsku, centralnu, javnu bazu podataka o registrovanim zdravstvenim ustanovama koje obavljaju zdravstvenu delatnost. Sve postojeće zdravstvene ustanove, koje su bile registrovane u privrednim sudovima, imaju obavezu da se do 11. januara 2021. godine usklade sa važećim propisima i da se upišu se u registar. Po završetku postupka usklađivanja biće uspostavljena Jedinstvena evidencija subjekata u zdravstvu koju će činiti objedinjeni podaci o zdravstvenim ustanovama, ali i preduzetnicima koji obavljaju privatnu praksu i koji su već registrovani u APR, a zainteresovani građani imaće uvid u javne podatke preko internet stranice www.apr.gov.rs.
Imajući u vidu značaj baza podataka kojima APR raspolaže, u 2020. godini smo započeli i projekat koji treba da omogući lakšu i efikasniju isporuku podataka za državne organe, lokalnu samoupravu i ostale korisnike. Projekat nije završen, zbog nedostatka sredstava, ali očekujemo da ćemo projekat završiti u 2022. godini. Uspostavljanje efikasnijeg servisa za isporuku podataka odraziće se na bolje poslovanje Agencije, kao i na razvoj usluge rejtinga i unapređenje postojeće usluge skoringa i na nastavak učešća u projektu Regionalnog portala privrednih registara.
Prelaskom na digitalni način rada Agencije, očekujemo da ćemo ispuniti zahteve postavljene Programom Vlade za unapređenje pozicije Republike Srbije na rang listi Svetske banke o uslovima poslovanja „Doing Business“ za period 2020-2023, kao i da ćemo zadržati liderski položaj među institucijama koje doprinose unapređenju pozicije naše zemlje na međunarodnim listama konkurentnosti.
Pravna lica i preduzetnici, već registrovani u Registru ponuđača, imali su obavezu da do 1. jula 2020. godine podnesu zahtev za izdavanje potvrde o nepostojanju osnova za isključenje iz postupka javne nabavke, u skladu sa novim propisima koji uređuju ovu oblast. Uz zahtev, ponuđači su imali obavezu da pribave dokumentaciju od nadležnih organa, na osnovu kojih su mogli da dokažu ispunjenost uslova za učestvovanje u postupcima javnih nabavki.
U skladu sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, za 70.000 se povećao broj preduzetnika koji su u 2019. godini svoje poslovne knjige počeli da vode po sistemu dvojnog knjigovodstva i koji su zbog toga, u skladu sa Zakonom o računovodstvu, postali obveznici dostavljanja finansijskih i drugih izveštaja za 2019. godinu, tako da je Agencija primila i obradila više od 326.000 izveštaja.
Osim toga, većina turističkih agencija je u toku godine usklađivala svoje poslovanje sa Zakonom o turizmu, a Agencija je izdavala nove licence za rad. Pošto je epidemija virusa korona otežala poslovanje turističkih agencija, u toku novembra je Ministarstvo turizma usvojilo nove propise na osnovu kojih je omogućeno lakše dobijanje polisa, što je omogućilo nastavak rada turističkih agencija u novonastaloj situaciji, a Agencija je omogućila nastavak izdavanja licenci prema novim kriterijumima.
(Biznis.rs.) – Šta se novo u radu APR-a moze očekivati u 2021. godini?
Agencija za privredne registre od 1. januara 2021. godine počinje sa registracijom dva nova ugovora u Registru založnog prava na pokretnim stvarima i pravima – ugovora o zalozi sa predajom predmeta zaloge u državinu poverioca i ugovora o prodaji pokretnih stvari sa zadržavanjem prava svojine radi obezbeđenja prodavčevog potraživanja do isplate cene u potpunosti.
To su novine propisane poslednjim izmenama Zakona o založnom pravu na pokretnim stvarima i pravima upisanim u registar, kojima je uspostavljen jedinstven pravni okvir za sva sredstva obezbeđenja.Podnošenje elektronskih prijava biće omogućeno 1. jula 2022. godine.
Od 1. januara, Agencija počinje da vodi Registar pružalaca računovodstvenih usluga, jedinstvenu centralnu, elektronsku bazu podataka o pravnim licima i preduzetnicima, koji imaju registrovanu pretežnu delatnost za pružanje računovodstvenih usluga i dozvolu za pružanje tih usluga koja izdaje Komora ovlašćenih revizora.
Registar pružalaca računovodstvenih usluga predstavlja potpuno novi registar ustanovljen Zakonom o računovodstvu, u kojem treba da se vode podaci o pružaocima računovodstvenih usluga, kao posebnoj kategoriji pravnih lica i preduzetnika, koja do stupanja na snagu ovog zakona kao takva nije ni postojala.
Za obavljanje poslova pružanja računovodstvenih usluga, ovi subjekti moraju da ispunjavaju posebne uslove, tj. da imaju dozvolu za pružanje računovodstvenih usluga koju izdaje Komora ovlašćenih revizora i moraju da budu upisani u ovaj Registar.
Polazeći od činjenice da se radi o značajnim novinama, ovim pravnim licima i preduzetnicima ostavljena je mogućnost da svoje poslovanje usklade sa odredbama zakona do 1. januara 2023. Godine. U cilju digitalizacije što većeg broja servisa i usluga, Agencija od 1. januara 2021. godine prelazi na potpuno digitalni način rada u Registru finansijskog lizinga.
Pored podnošenja prijava za registraciju ugovora o finansijskom lizingu, u Registru finansijskog lizinga će od Nove godine biti omogućeno podnošenje svih ostalih vrsta registracionih prijava elektronskim putem
U toku 2019. i 2020. godine je kroz projekat Unapređenje i razvoj sistema e-registracije u Registru finansijskog lizinga, korisnicima omogućeno podnošenje svih zahteva u elektronskoj formi. Osim toga, izrađen je i servis za preuzimanje podataka i dokumenata, uključujući i servis za potrebe Ministarstva unutrašnjih poslova, koji će omogućiti elektronsko dostavljanje ovlašćenja za registraciju vozila nabavljenih putem finansijskog lizinga.