Ogroman rast online trgovine, i kupci i trgovci se spremaju za Black Friday
18.11.2021 08:01 Autor: Stefan Petrović
Prema zvaničnim podacima Narodne banke Srbije, tokom prvih šest meseci ove godine broj dinarskih transakcija plaćenih karticom putem interneta zabeležio je rast od čak 91 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Istovremeno, vrednost ovih transakcija veća je za 98,58 odsto. Sve ovo predstavlja svojevrsnu najavu za ukupan skor koji bi na kraju godine mogao da bude rekordan. Značajan doprinos rezultatima e-commerce poslovanja u Srbiji daće i Black Friday, praznik niskih cena koji postaje sve popularniji na planetarnom nivou, a koji se ove godine održava 26. novembra.
Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže stručnjak za e-trgovinu i član Upravnog odbora eCommerce asocijacije Srbije Ivan Tanasković, trgovci i tokom ovogodišnjeg „Crnog petka“, kao i tokom predstojećih novogodišnjih praznika, očekuju da se nastavi sa trendom rasta online kupovine.
Upravo zbog toga što u ovom momentu dolazi do velikog broja transakcija trgovci, prema rečima našeg sagovornika, moraju da isplaniraju sve aktivnosti koje skupa čine proces online trgovine.
„Ovakvi datumi planiraju se i do dva meseca unapred, kako bi se svi sektori uskladili sa pojedinostima poput nabavke ili prilagođavanja ponude tržištu, što podrazumeva da artikli budu sezonski, a ne stari“, navodi Tanasković, dodajući da se prodavci u periodu pre samog skoka prodaje tokom praznika dogovaraju i sa kurirskim službama.
Glavni razlog za ovako „preuranjeno“ organizovanje prodaje krije se u činjenici da se tokom Crnog petka “obrne” ogromna količina robe. Dakle, postoji potreba da se kapaciteti skladišta, koji nisu neograničeni, iskoriste najefikasnije moguće, zbog čega se organizuje i vanredno preuzimanje artikala, čak i tokom inače neradnih dana.
„Oni tokom cele godine ne rade za vreme vikenda, osim u izuzetnim slučajevima kada neki dostavljač tako odluči, ali tokom Crnog petka se radi i vikendom“, naglašava Ivan Tanasković.
Kada je reč o vrsti robe koja se prodaje tokom ovih prazničnih dana, naš sagovornik kaže da se navike potrošača iz godine u godinu ne menjaju. Kako je pokazalo iskustvo i analiza prethodnih godina, najdominantnija je sportska oprema u koju spadaju odeća i obuća, a zatim elektronika, pa tek onda druge stvari.
On je naveo i da se Black Friday na našim prostorima razlikuje od takozvanog Cyber Monday u Americi, gde se najviše prodaje elektronika, po tome što kod nas potrošači prioritet ipak daju, pre svega, garderobi i obući.
„Gledano po godinama, kada je reč o našem tržištu, dobijaju se se isti procenti interesovanja za određene proizvode“, objašnjava Tanasković.
Ipak, iako se može izvesti neka vrsta pravilnosti kada je reč o vrsti robe koja se kupuje, on ističe da je, na globalnom nivou, jako teško utvrditi koliko među kupcima na internetu ima povratnika, odnosno koliko njih se odluči da, nakon kupovine nekog predmeta, naruči još nešto.
Kupovati od pouzdanih prodavaca
Kada je reč o zloupotrebama prilikom online trgovine, Tanasković kaže da se o ovom fenomenu ne govori u meri u kojoj bi trebalo, delimično i zbog toga što nema dovoljno zvaničnih podataka.
Uglavnom se na svim predavanjima i seminarima ističe da kupci treba da kupuju od pouzdanih prodavaca, jer imaju zakonsku zaštitu koja uključuje i mogući povraćaj robe u roku od 14 dana bez bilo kakvog objašnjenja.
Ono što je moguće da se uradi, kako je dodao, jeste da svaka firma individualno napravi neku vrstu evidencije koliko je onih koji, na primer, na 100 potrošača kupuju i drugi ili više puta, koliko je povremenih povratnika, kao i koliko je „uspavanih“ povratnika.
Takođe, razlikuje se i frekventnost kupaca u svim delatnostima, što dodatno otežava vođenje ovakve vrste evidencije.
„Ipak, ono što je bitno za sve koji se bave online trgovinom jeste da se prilagode realnim potrebama ljudi, a ne da prodaju samo da bi nešto prodali“, naglašava Tanasković.
Osvrnuvši se na uspeh koji je online trgovina zabeležila ove godine, Ivan Tanasković kaže da je obim daleko veći u odnosu na prošlu godinu, podsetivši na podatak da je online trgovina porasla 91 odsto.
Pročitajte još:
On podseća i da je tokom prošle godine bilo 20 miliona transkacija, dok je u prvih šest meseci ove godine bilo čak 14 miliona što je jasan znak kolike će brojke biti za celu godinu.
Kako je naveo, pandemija korona virusa je inicirala popriličan rast online trgovine, ali on smatra da će se ovaj trend nastaviti bez obzira na pandemijsku situaciju, jer su ljudi da podstaknuti da promene način razmišljanja uopšte o internetu i internet trgovini.