Tržište istorijskih vozila može biti unosno i u Srbiji

Oldtajmeri dobra investicija, za čuvenog Fiću kupac daje više od 9.000 evra

AnalizaAutomobiliLifestyleSrbijaU fokusuVesti

9.6.2021 13:06 Autor: Julijana Vincan

Oldtajmeri dobra investicija, za čuvenog Fiću kupac daje više od 9.000 evra Oldtajmeri dobra investicija, za čuvenog Fiću kupac daje više od 9.000 evra
Procenat istorijskih vozila svakim danom sve je manji, jer ekonomski ne opravdava upotrebu. Takva vozila skupa su za održavanje, nabavka delova je teška, veoma... Oldtajmeri dobra investicija, za čuvenog Fiću kupac daje više od 9.000 evra

Procenat istorijskih vozila svakim danom sve je manji, jer ekonomski ne opravdava upotrebu. Takva vozila skupa su za održavanje, nabavka delova je teška, veoma često potrebno je uraditi limarske i farbarske radove koji nisu manji od 200.000 dinara, pokazuje Analiza postojećih problema vezano za istorijska vozila koju je uradio predsednik Srpskog saveza za istorijska vozila (SSIV), Dalibor Ružić.

„Kad vlasnik uloži toliki novac sigurno neće voziti svog ljubimca svaki dan. Trenutno na tržištu ima polovnih vozila starosti do 10 godina, a veoma je veliki izbor kvalitetnih vozila od 120.000 dinara i naviše, koja imaju mnogo manju potrošnju i pružaju veću bezbednost i pouzdanost eksploatacije. Ipak, tržište istorijskih vozila veoma je skromno u Srbiji, a uzrok za to su najgori uslovi u Evropi i svetu po pitanju registracije i ostvarivanja prava vlasništva“, naglasio je naš sagovornik.

Kako on kaže, danas je najbolje ulaganje novca upravo u istorijska vozila, jer nijedna banka ne daje kamatu na čuvanje novca, a ulaganje u akcije je ogroman rizik.

„Ulaganje novca u istorijska vozila je siguran dobitak. Vrednost nekih vozila za 10 godina je porasla i više od 200 odsto. Sa druge strane, istorijska vozila stara 30 i više godina veoma su podložna rđanju i vlasnici apsolutno izbegavaju vožnju po kiši. Znači, svakodnevna upotreba ne dolazi u obzir. Po našim sagledavanjima u saobraćaju u južnom delu Srbije ih ima više, ali to je u domenu od pet procenata. Verovatno ih u evidenciji registrovanih ima mnogo više, ali oni se ne voze“, napominje Ružić.

Prema definiciji po tehničkom pravilniku FIVA organizacije, istorijsko vozilo je mehanički pokretano vozilo za upotrebu na putevima: koje je staro najmanje 30 godina; koje je sačuvano i održavano u istorijski tačnom stanju (da ima originalne delove); koje se uglavnom ne koristi kao svakodnevno prevozno sredstvo; i koje je samim tim deo našeg tehničkog i kulturnog nasleđa.

Za navode da se sumnja da je bilo raznih zloupotreba sa izdavanjem dozvola i da su status oldtajmera dobijala i vozila koja to nisu, zbog čega se navodno prestalo sa izdavanjem potvrda o homologaciji, bez kojih se ne može obaviti tehnički pregled, naš sagovornik tvrdi da nisu tačni, jer Muzej automobila u Beogradu ima dokumentaciju za svaku izdatu dozvolu.

„Pre uredbe od 19. januara 2018. godine, važila je uredba koja je izašla još 2000. godine, koja je definisala da mogu da se uvezu vozila koja su proizvedena do 31. decembra 1970. godine ili kasnije, ako su od posebnog istorijskog značaja. To znači da su uvožena i mlađa vozila, a to je procenjivao Muzej automobila, kako je bilo propisano uredbom. Primera radi, model BMW850 coupe V12 iz 1990. godine napravljen je samo u 500 primeraka“, istakao je Ružić.

On je dodao da je jedina organizacija koja je autorizovana od strane FIVA organizacije da izdaje sertifikate Srpski savez za istorijska vozila, jer je to tako, kako kaže, organizovano u celoj Evropi i svetu.

„To bi recimo u fudbalu značilo da Fudbalski savez Srbije koji je član Unije evropskih fudbalskih asocijacija (UEFA) ništa ne odlučuje, već Ministarstvo sporta. Nestručno tumačenje zakona dovodi do ovakvih stavova agencije, a u suštini se krije izgovor kako bi agencija preuzela izdavanja sertifikata za istorijska vozila. Agencija protivustavno sprečava više od 100 vlasnika koji su uvezli istorijska vozila da ih registruju. To znači da neki građani u Srbiji mogu da registruju istorijska vozila, dok neki ne mogu već više od dve godine. Na osnovu kog zakona ili uredbe je to tako?“, upitao je Ružić.

Oldtajmer
Foto: Pixabay.com

Kako su za Biznis.rs istakli u Agenciji za bezbednost saobraćaja, uvoz vozila od istorijskog značaja regulisan je Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, Uredbom o uvozu motornih vozila i Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima.

„Agencija za bezbednost saobraćaja je nadležna nad poslovima ispitivanja vozila od stupanja na snagu Pravilnika o ispitivanju vozila 12. februara 2013. godine. Agencija nije nadležna nad poslovima registracije i tehničkih pregleda. Nadležnost nad tim poslovima je u okvirima Ministarstva unutrašnjih poslova – Uprave za upravne poslove i Uprave saobraćajne policije. Takođe, Agencija nije nadležna nad poslovima carinjenja vozila od istorijskog značaja. Agencija poseduje evidencije vozila na ispitivanju od 2013. godine, a to nije dovoljno za uvid u stanje tržišta vozila od istorijskog značaja u Srbiji“, objašnjeno je za Biznis.rs u pomenutoj instituciji.

Uredbom o uvozu motornih vozila propisane su odredbe po kojima se Uredba ne primenjuje na uvoz vozila od istorijskog značaja, kolekcionarskih primeraka i oldtajmera, kao ni vozila koja uvozi primalac donacije i humanitarne pomoći, saglasno propisima koji uređuju donacije i humanitarnu pomoć.

Po toj Uredbi, vozila od istorijskog značaja, kolekcionarski primerci i oldtajmeri su vozila koja su proizvedena pre trideset i više godina, zatim ona koja su očuvana i održavana u originalnom i ispravnom stanju, kao i ona koja predstavljaju svojevrstan materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa. Dokaz da se radi o takvom vozilu jeste potvrda koju izdaje Muzej automobila u Beogradu.

Zastava 750 (Fića) mogao je da se do skoro kupi za od 20.000 do 30.000 dinara. Svi su govorili – kakav oldtajmer, nemoj da mi dolazi na skup oldtajmera! Međutim, danas je cena restauriranog Fiće na evropskom tržištu od 9.000 evra, pa naviše. Vrednost mu na godišnjem nivou raste od 10 do 20 odsto. Velika je potražnja za rezervnim delovima, a to je šansa za pokretanje male privrede. U Srbiji još uvek ima veliki broj Fića, ali sad ih svi čuvaju i voze isključivo kad su izložbe i skupovi oldtajmera. Mnogo ljudi restaurira Fiću i drže ih kao simbol nacionalnog vozila u svojim kolekcijama. To se isto polako dešava sa Zastavom 101, kao i sa Yugo modelom“, objašnjava Ružić.

Odredbom Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koja je doneta 2018. godine i objavljena nakon Uredbe o uvozu motornih vozila i izmena i dopuna Uredbe, propisano je da postupak utvrđivanja i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmer), oduzimanje statusa vozila od istorijskog značaja, uslove za dobijanje ovlašćenja za vršenje poslova utvrđivanja i razvrstavanja, kao i način vođenja evidencije o vozilima od istorijskog značaja propisuje Vlada Srbije.

„Do donošenja bližeg uređenja odgovarajućim propisom za postupak utvrđivanja i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja, nije moguće ovo razvrstavanje i zahtev za ispitivanje predmetnih vozila, koja se uvoze kao upotrebljavana, može se podneti prema istim uslovima koji važe za sva ostala vozila, odnosno koja nisu od istorijskog značaja. Pre objavljivanja navedene odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u decembru 2018. godine, evidentirano je 122 vozila od istorijskog značaja u postupcima ispitivanja vozila koja su se uvozila kao upotrebljavana“, istkanuto je u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Oldtajmer
Foto: Pixabay.com

Kako se navodi, Agencija je podnela predlog nacrta izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Predlog sadrži odredbu za izmenu prethodno navedene odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

„Postupak utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmer), sadržaj i način vođenja evidencije, kao i izgled i sadržaj identifikacione potvrde o vozilima od istorijskog značaja propisuje ministar nadležan za poslove saobraćaja, na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja. Za utvrđivanje statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanje vozila od istorijskog značaja neophodno je propisati bliže uslove“, navedeno je u Agenciji.

Naglasili su da se Agencija bavi ispitivanjem vozila, a kada je reč o uvozu vozila od istorijskog značaja, dali su primer iz prakse.

„Prema propisanim odredbama nije moguće razvrstati, recimo, vozilo marke Volkswagen, komercijalne oznake Golf proizvedeno 1990. godine od vozila od istorijskog značaja ukoliko se pribavi odgovarajuća potvrda prema navedenoj Uredbi. Prema stanju pre objavljivanja navedenih odredbi, mogućnost nepravilnog svrstavanja vozila u vozila od istorijskog značaja bi bila u suprotnosti sa primenom odredbi iste Uredbe po kojoj se ne mogu uvoziti vozila ispod nivoa izduvne emisije Euro 3. U očekivanju predloženih izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja u toku je priprema pravilnika sa bližim uslovima za vozila od istorijskog značaja“, istakli su u Agenciji.

Srpski savez za istorijska vozila naveo je i podatak da u engleskoj tržište oldtajmera donosi prihod od devet milijardi funti.

„Srbija ima veliki kapital u smrznutim projektima koji stoje po garažama. Ova oblast je veoma važna jer može da otvori veliki broj radnih mesta, obnavlja male radionice i obnavlja razne zanate – farbare, limarske radionice, tapetarske radionice, električarske radionice. Veći prihod može da se napravi sređivanjem Fiće i prodajom u inostranstvo, nego proizvodnjom jednog vozila FIAT 500L. Svaki Fića izvezen sa statusom istorijskog vozila otvara potražnju za rezervnim delovima, a to pokreće malu industriju i otvaranje novih radnih mesta. Posebno treba skrenuti pažnju na veliku atraktivnost istorijskih vozila i pokretanje turističke ponude, a time i povećanje finansijskih prihoda od turizma. Rešenje za ovu situaciju bila bi izmena zakonskih odredbi koje regulišu ovu oblast po uzoru na druge evropske zemlje, a to podrazumeva primenu svih standardnih normi svetske organizacije FIVA“, zaključuje Ružić.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.