negativan efekat bojkota kupovine i straha od geopolitičke situacije

Pad prometa u hrvatskoj maloprodaji u prva dva meseca ove godine

EURegionVesti

31.3.2025 08:23 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Pad prometa u hrvatskoj maloprodaji u prva dva meseca ove godine Pad prometa u hrvatskoj maloprodaji u prva dva meseca ove godine
Bojkoti kupovine u supermarketima tokom februara očekivano su uticali na statističke podatke o maloprodaji u Hrvatskoj. Tako je promet u trgovinama koje prodaju hranu,... Pad prometa u hrvatskoj maloprodaji u prva dva meseca ove godine

Bojkoti kupovine u supermarketima tokom februara očekivano su uticali na statističke podatke o maloprodaji u Hrvatskoj. Tako je promet u trgovinama koje prodaju hranu, piće i duvanske proizvode, prema podacima DZS-a, realno pao 4,7 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine.

Ukupni promet u svim trgovinama realno je povećan 2,6 odsto (nominalno 4,9 odsto) međugodišnje, vidljivo sporije nego u prethodnim mesecima, piše SEEbiz.

Poređenja radi, realna stopa rasta u decembru 2024. iznosila je 6,5 odsto, a u januaru 4,4 odsto. Nominalni rast prometa tokom februara na godišnjem nivou ostvarilo je pet trgovačkih delatnosti, a četiri je zabeležilo pad.

Najbolje rezultate beleži kategorija apoteke, medicinski i ortopedski proizvodi, optičarski proizvodi, kozmetički i toaletni proizvodi, s porastom prometa od 5,3 odsto i uticajem na ukupan indeks prometa od 0,5 odsto.

Slede trgovine neprehrambenim proizvodima, koje se uglavnom odnose na šoping-centre, s rastom od 4,3 odsto, te motorna goriva i maziva, 1,8 odsto.

S druge strane, najizraženiji pad od 3,3 odsto beleže motorna vozila, motocikli i delovi. Na usporavanje trgovine u prvom tromesečju upućuju i podaci o fiskalnim računima. Pozivajući se na poslednje podatke Poreske uprave, analitičari RBA navode kako je broj fiskalnih računa u februaru pao na godišnjem nivou za 5,3 odsto.

„Osim bojkota, to je posledica verovatno i rastuće neizvesnosti oko globalnih geopolitičkih događanja, ali i dalje prisutnih pojačanih inflatornih pritisaka“, objašnjavaju u svom dnevnom osvrtu analitičari Elizabeta Sabolek-Resanović i Petar Bejuk. Iako potrošnja domaćinstava nastavlja da bude pokretač rasta ekonomske aktivnosti, njeno „hlađenje“ (rast u prva dva meseca po stopi od 3,5 odsto) neminovno će se odraziti i na dinamiku rasta BDP-a.

U nedavno objavljenoj makroekonomskoj projekciji HNB predviđa da bi početak godine, u odnosu na prethodni kvartal, mogao biti obeležen stagnacijom privredne aktivnosti, „prvenstveno zbog slabljenja lične potrošnje povezane s bojkotom maloprodajnih trgovačkih lanaca tokom januara i februara“.

No, bojkoti trgovina su prošli, pa se očekuje da će i nešto lošiji pokazatelji prometa u maloprodaji biti privremeni, da će potrošnja ponovno ojačati u nastavku godine. Uz rast plata i zaposlenosti, premda nešto umerenijom dinamikom, u prilog tome trebala bi ići i turistička sezona.

Kako napominju analitičari RBA, solidni rezultati u turizmu trebalo bi i dalje podržavati optimizam potrošača, ličnu potrošnju i maloprodajna kretanja.

  • SENSEI

    31.3.2025 #1 Author

    Bojkoti su svuda, i u Hrvatskoj i u Srbiji, na celom Balkanu

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.