NAŠI LJUDI PRVI U EVROPI PROIZVODE OLOVKE I BOJICE OD RECIKLIRANIH MATERIJALA Stare novine dobile novu namenu
BiznisBolji posaoEkologijaFirme u fokusuInovacijeIntervjuLifestyleMoja firmaPoslovanjePreduzetnikSrbijaU fokusuVestiZanimljivostiZdravlje
24.11.2020 11:20 Autor: Julijana Vincan
Čini se da se sve više podiže svest o ekologiji i očuvanju okruženja. Ključna promena u tom smeru je posebno primetna kada se principi cirkularne ekonomije primenjuju u kompanijama, prilikom proizvodnje.
Sa tom idejom Dragan Marković iz Smederevske Palanke počeo je da izrađuje olovke, bojice i bojanke od ekoloških materijala. Na primer, u proizvodnji olovaka koristi reciklirani papir od starih novina i lepak napravljen na bazi brašna. Tako je firma „NewPen“ nastala u oktobru 2018. godine.
„To je samo završni deo ideje koja je nastala u septembru, godinu dana ranije. Naime, u maju 2017. godine, supruga i ja smo zatvorili naš „Irish pub Dr Watson“, jer nam je posao ugostitelja dosadio, a i već duže vreme smo razmišljali o pokretanju nekog oblika proizvodnje. Na stolu su bile razne opcije. Na primer, ja sam kao vegetarijanac imao ideju da počnemo da proizvodimo takvu hranu, ali definitivno nismo želeli da se bavimo onim čega na tržištu Srbije ima i suviše“, objasnio je Dragan za Biznis.rs.
NewPen se nalazi u Smederevskoj Palanci, malom gradu na ušću Kubršnice u Jasenicu, na 80 kilometara južno od Beograda. Kako on kaže, za sada su jako daleko od veličine koju je imao nekadašnji gigant Goša, po kojem je njegov grad poznat.
„Pretpostavljam da spadamo u mikro preduzeća, ali to nas ne sprečava da sanjamo velike snove. Jedno veče smo odgledali film „Čudan život Timotija Grina“, dirljivu priču u kojoj jedan od glavnih junaka radi u fabrici olovaka. Posle nekoliko dana, prikazivao se dokumentarac o jednoj fabrici olovaka. Onda nam je samo sinulo – u ovoj zemlji više niko ne proizvodi grafitne olovke, pa mogli bi mi“, sa oduševljenjem nam priča Dragan Marković, osnivač ekološki orijetisane firme.
Dodaje da kada ga obuzme neka ideja, ne ispušta je. Tako da je odmah počeo da istražuje kako se proizvode olovke, koje su to mašine, kako se dolazi do sirovina.
„Dok sam to tražio po internetu, odjednom je iskočila priča da se u Indiji i Kini proizvode olovke od starih novina i recikliranog papira. I to je bilo to, nema nazad, definitivno to moramo da počnemo da radimo“, sa oduševljenjem se priseća Dragan.
Za sada ovo malo preduzeće ima tri radnika, koji su i suvlasnici i svako se bavi, kako kaže naš sagovornik, ne samo onim što treba i zna, već i onim što mora – od nabavljanja repromaterijala, preko proizvodnje, sve do pronalaženja tržišta.
„Cilj nam je da u narednoj godini to promenimo, zaposlimo određeni broj novih radnika u proizvodnji, pre svega zbog toga što je ručni rad dominantan u proizvodnji olovaka i bojica od papira, pa količina napravljenih proizvoda umnogome zavisi od broja radnika. Takođe, jako nam je bitno i da u sektoru prodaje zaposlimo čoveka koji se razume u prodaju i da pokuša da otvori ona tržišta u Srbiji, koja mi za sada ne možemo. Pre svega – Beograd“, naglasio je Marković.
Pandemija korona virusa poremetila njihovo poslovanje
Covid-19 ih je, kako kaže, pogodio u najgorem mogućem trenutku, kao i većinu kompanija koje posluju u Srbiji.
„Iako smo osnovali firmu 2018. godine, mašine i repromaterijal (grafite) iz Kine smo dobili tek početkom 2019. godine. Celu tu godinu smo potrošili na uspostavljanje proizvodnje. Prvo u pokušajima da shvatimo kako te mašine funkcionišu i da ih pustimo u rad. Zatim u odabiru papira/novina od kojih ćemo praviti olovke, jer ne paše svaki novinski papir našem proizvodu, što zbog kvaliteta papira, što zbog materijala koji se u određenim novinama štampa, pre svega tabloidima“, istakao je naš sagovornik.
Krajem januara ove godine posetio je sajam u Frankfurtu „Paper World“, na kojem je upoznao direktora firme Kallila Sales Innovation KG, Karla Kallingera, za koga je, kako kaže, kasnije saznao da je bio dugogodišnji generalni direktor Pelikana.
„Njemu su se naši proizvodi odmah dopali. Kasnije u martu smo sa njima potpisali ugovor da nas oni zastupaju na tržištima nekoliko zemalja zapadne Evrope (pre svega u Nemačkoj, Austriji i Holandiji) i načelno se dogovorili da nas oni, sa nekim distributerima, posete u aprilu“, priseća se Marković.
I onda je krenula epidemija korona virusa pre svega u Evropi, a potom i u Srbiji, što im je zaustavilo proizvodnju.
„Najgore od svega za nas je što su lični kontakti između ljudi svedeni na minimum, pa je nama kao novoj kompaniji sa potpuno novim proizvodom jako teško da potencijalnim kupcima telefonski i putem mejla objašnjavamo čime se bavimo i šta proizvodimo. Ipak, uspeli smo koliko-toliko da izađemo na tržište i nismo nezadovoljni kako to za sada ide“, naglasio je Dragan.
Zdravstveno ispravni i ekološki održivi proizvodi
Pored svih ostalih stvari koje je trebalo da urade, kako bi pokrenuli proizvodnju, takođe im je bilo veoma važno da lepak koji koriste u proizvodnji poseduje sve zdravstvene sertifikate, pre svega, jer su primarni korisnici njihovih proizvoda deca.
„Svi znamo da deca grickaju vrhove olovki. Na kraju, kada smo sve spakovali, pre nego što izađemo na trzište, želeli smo da proverimo zdravstvenu ispravnost naših proizvoda, a sertifikat koji smo dobili iz Zavoda za javno zdravlje Beograd, potvrdilo nam je da su naše olovke zdrave za upotrebu“, naglasio je Marković.
Kada su počeli sa proizvodnjom, rešili su da svi proizvodi koje budu radili budu 100 odsto ekološki i da tu ne bude nikakvih odstupanja. Za sada od proizvoda imaju komadne olovke, olovke u pakovanju od šest komada i pakovanje bojica od 12 boja.
„Upravo smo ovih dana izbacili na tržište i eko bojanku u kompletu sa šest bojica, koja je štampana na recikliranom papiru, a ima za cilj da približi ekologiju najmlađima. Verovatno ćemo vremenom proširivati asortiman naših proizvoda, ali pre svega treba da se usredsredimo da kvalitet već postojećih ostane isti, kao i da se proizvodnja poveća zapošljavanjem novih radnika“, objasnio je naš sagovornik.
Unikatni u Srbiji, ali i šire
NewPen je jedini proizvođač grafitnih olovaka i bojica u Srbiji, kako kaže,dok ih svi drugi uvoze. Njihovi proizvodi su lako prepoznatljivi, jer niko drugi ne izrađuje olovke i bojice od starih novina i recikliranog papira.
„Nijedna firma u Evropi ne proizvodi tako nešto. Postoje u Kini i Indiji, ali većina takvih olovaka nije baš 100 odsto ekološka, jer ih zbog dizajna stavljaju u nekakav celofan. Što se samog kvaliteta naših olovaka i bojica tiče, mi se svakako ne možemo takmičiti sa renomiranim Evropskim, pre svega Nemačkim kompanijama, a to nam nije ni cilj. S druge strane, verujem da je kvalitet naših proizvoda na visokom nivou u odnosu na druge proizvode u istom cenovnom rangu“, istakao je Marković.
Dodaje da je dizajn njihovih proizvoda tek posebna priča, iako su, kako kaže, oni za to najmanje zaslužni.
„Dok su sve ostale olovke i bojice slične jedna drugoj, zapravo, samo varijacija na temu, naše olovke su skroz dugačije i veoma je mala verovatnoća da ćete sada i za mesec dana kupiti dve iste, jer dizajn naših proizvoda umnogome zavisi od toga šta štampaju novine koje koristimo u proizvodnji“, primećuje Marković.
Možda preduzeća koja nisu ekološka lakše izbacuju nove artikle na tržište, dok ona koja brinu o ekologiji duže traže šta da proizvedu, kako taj proizvod da upakuju i ako je moguće, na koji način da ga prevezu.
„To sigurno oduzima više resursa i vremena, ali to ne znači da proizvodi tih kompanija moraju biti manje kvalitetni. Naprotiv! Takođe, ako ekološko preduzeće još nađe način da njegovi proizvodi budu u cenovnom rangu prihvatljivom za kupce, onda je uspeh zagarantovan“, priča Dragan.
S druge strane kaže da je njegov tim ekipa ljudi koja nema takmičarski duh u sebi, već pričaju svoju priču.
„Samim tim što radimo ono što nam se dopada, smatramo sebe uspešnima. Iskreno se nadam da će nekim ljudima koji imaju ideju, naša priča delovati inspirativno, da tu svoju ideju i ostvare. Pogotovo ako je ta ideja usko vezana za biznis koji podrazumeva i očuvanje životne sredine“, zaključio je osnivač firme NewPen.